تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۵۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رودخانه‌هاي خوزستان براي شنا مناسب نيست
شنا در رودخانه‌ها به علت آلودگي اين محيط ها توصيه نمي شود / پرهيز از تهيه مواد غذايي از دوره‌گرد‌ها / استفاده از كولر اتومبيل در خوزستان / گيجي و سردرد؛ علائم گرمازدگي / بالارفتن دما آستانه تحمل رواني افراد را پايين مي‌آورد
رئيس مركز بهداشت خوزستان با تاكيد بر اهميت پاكيزگي محيط آبي گفت: شنا در رودخانه‌ها به علت آلودگي اين محيط ها توصيه نمي شود.



به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، سيد سعيد سيديان ظهر امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار داشت: با توجه به اين‌كه در فصل تابستان دماي هوا افزايش مي‌يابد، احتمال گرمازدگي هم بيشتر مي‌شود؛ در چنين شرايطي انجام ورزش‌هاي آبي، مانند شنا بهترين راه‌كار براي پيش‌گيري از گرمازدگي است.
وي افزود: با توجه به افزايش تعريق در فصل تابستان و احتمال گرمازدگي، به جوانان توصيه مي‌شود از انجام ورزش‌هاي سنگين مانند فوتبال اجتناب كرده و به ورزش‌هاي آبي بپردازند.
رئيس مركز بهداشت خوزستان با اشاره به فوايد انجام ورزش‌هاي آبي در فصل تابستان، افزود: بايد در زمينه افزايش گرايش جوانان به انجام ورزش‌هاي آبي در خوزستان بيشتر فعاليت شود؛ توجه به اين نكته نيز بسيار اهميت دارد كه محيط آبي بايد پاكيزه باشد و شنا در رودخانه‌ها توصيه نمي‌شود.
سيديان تصريح كرد: شهرونداني كه در فصل گرم سال از استخر استفاده مي‌كنند نيز بايد به نكات بهداشتي توجه داشته باشند و پيش از ورود به استخر و هنگام خروج، دوش بگيرند. همچنين افرادي كه به بيماري‌هاي پوستي و يا بيماري‌هاي مسري مانند آنفلوآنزا مبتلا هستند نيز بايد از رفتن به استخر خودداري كنند.
رئيس مركز بهداشت خوزستان خاطرنشان كرد: مديران استخر‌ها نيز بايد با مراكز بهداشتي همكاري داشته باشند و با توجه به اين‌كه در فصل تابستان ميزان مراجعه شهروندان به استخر‌ها افزايش مي‌يابد، لازم است به نكات بهداشتي بيشتر توجه شود.
وي ادامه داد: ارزيابي و سنجش مستمر وضعيت بهداشتي استخر‌ها بايد در دستور كار مديران اين مراكز قرار گيرد تا از بروز مشكل پيش‌گيري شود.
سيديان گفت: با توجه به گرماي هوا در فصل تابستان، انجام ورزش‌ها و فعاليت‌هاي بدني سنگين مانند فوتبال در ساعات ظهر به هيچ وجه توصيه نمي‌شود؛ انجام اين‌گونه ورزش‌ها بايد هنگام غروب آفتاب و پس از آن انجام شود تا از گرمازدگي ورزشكاران پيش‌گيري شود.

*پرهيز از تهيه مواد غذايي از دوره‌گرد‌ها
رئيس مركز بهداشت خوزستان با بيان اين‌كه در فصل تابستان بايد از مصرف غذاهاي آماده پرهيز شود، تاكيد كرد: توصيه مي‌شود در فصل گرم سال تا حد امكان از غذاهاي خانگي استفاده شود، زيرا غذاهاي آماده و فست‌فود‌ها به شدت فسادپذير هستند و مصرف بيش از حد آن‌ها در فصل تابستان احتمال ابتلا به مسموميت را افزايش مي‌دهند. تهيه مواد غذايي از فروشندگان دوره‌گرد نيز موضوعي است كه بايد به شدت از آن پرهيز كرد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جند‌يشاپور اهواز اظهار داشت: با توجه به افزايش تعريق در تابستان، لازم است در طول روز مقدار زيادي آب نوشيده شود؛ البته توجه به بهداشت آب هم بسيار اهميت دارد و توصيه مي‌شود تا حد امكان از آب‌هاي بسته‌بندي شده و استاندارد استفاده شود و از نوشيدن آب‌ در اماكن عمومي و غيربهداشتي پرهيز شود.

*استفاده از كولر اتومبيل در خوزستان
سيديان با اشاره به تاثير گرماي هوا بر رانندگي گفت: به رانندگان توصيه مي‌شود در فصل تابستان از كولر داخل خودرو استفاده كنند، زيرا گرماي بيش از حد بر اعصاب راننده تاثير منفي دارد موجب مشكلاتي مي‌شود.
وي توصيه كرد: افرادي كه به گرمازدگي مبتلا مي‌شوند بايد بلافاصله در مكاني خنك قرار گيرند و ميزان زيادي مايعات بنوشند؛ همچنين در صورت ادامه يافتن علائم گرمازدگي بايد حتما به پزشك مراجعه شود.

*گيجي و سردرد؛ علائم گرمازدگي
سيديان پوشيدن لباسهاي آزاد با رنگ‌هاي روشن، نوشيدن آب فراوان براي افرادي كه تعرق زياد دارند، اجتناب از فعاليتهاي شديد بدني و ورزشي در هواي گرم و مرطوب، از جمله راههاي پيشگيري از گرمازدگي عنوان كرد.
وي با اشاره به اينكه به هم خوردن تعادل در مكانيسم‌هاي تنظيمي گرماي بدن و توليد گرما در بدن به علت افزايش شديد حرارت محيط و ناتواني در دفع حرارت ايجاد شده موجب گرمازدگي مي‌شود اظهار داشت: گرفتگي عضلات، پوست خشك و داغ، تهوع يا استفراغ، سنكوپ، تشنج، اختلالات ريتم قلب، اختلال تكلم، افت فشار خون، رنگ پريدگي، نبض ضعيف، هذيان، كاهش حجم ادرار و در موارد پيشرفته عدم هوشياري از ديگر علائم ابتلا به گرمازدگي به شمار مي‌رود.
سيديان انتقال و استراحت فرد گرمازده به محيطي خنك و خارج كردن لباسهاي وي، خوراندن مايعات خنك، انتقال به پزشك در موارد شديد‌تر و تجويز سرم وريدي را از جمله راهكارهاي كمك به فرد گرمازده برشمرد.
وي تأكيد كرد: نبايد از آب ميوه‌هايي كه در بيرون از منزل و كنار خيابان‌ها بفروش مي‌رسد نوشيد و والدين در شستشوي ميوه و سبزي حتماً از ضد عفوني كننده‌ها استفاده كنند.

*بالارفتن دما آستانه تحمل رواني افراد را پايين مي‌آورد
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز يكي از اتفاقاتي كه با بالارفتن دماي محيط صورت مي‌گيرد كم‌شدن آستانه تحمل روحي و رواني افراد است كه در همين زمينه مشاهده مي‌كنيم در تابستان‌ها نزاع و درگيري و پرخاشگري‌ها افزايش مي‌يابد.
سيديان اظهار داشت: با بالارفتن درجه حرارت محيط از 35 درجه بيشتر، بدن شروع به دفاع كردن مي‌كند و آرام آرام عروق سطحي بدن گشاد شده خون بيشتري به محيط مي‌رسد و در نتيجه فرد عرق مي‌كند.
وي افزود: فرد به همراه عرق‌كردن مقدار زيادي پتاسيم و سديم خود را نيز از دست مي‌دهد و البته خون كمتري هم به اعضاي اصلي بدن مانند مغز و قلب مي‌رسد. لذا ممكن است در اين دما‌ها درصد افرادي كه به سكته‌هاي قلبي و مغزي مي‌رسند افزايش ‌يابند.
سيديان تصريح كرد: از طرف ديگر سديم و پتاسيم دفع شده از بدن موجب كندي ضربات قلب و ضعف و بي‌حالي فرد مي‌شود كه با بالارفتن بيشتر دما اين نشانه‌ها نيز بيشتر شده و فرد نياز به نشستن در محيط خنك و مصرف مايعات زياد پيدا مي‌كند.
وي گفت: شروع گرمازدگي معمولاً با خشكي دهان، چشم، ضعف، بي‌حالي و كم شدن ادرار است كه اگر كم شدن ادرار ادامه يابد مي‌تواند نارسايي كليه را در پي داشته باشد و حتي برخي از افراد را دچار دياليز كند.
سيديان ادامه داد: براي جلوگيري از گرمازدگي لازم است سالمندان و كودكان بيرون از منزل تا حد امكان نيايند و افرادي كه مجبورند در ساعت گرم روز بيرون بيايند از لباس‌هاي روشن و سفيد استفاده كنند. همچنين مايعات زياد مصرف كنند.



:
:
:
آخرین اخبار