تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اداره ميراث فرهنگی باغملك چه كار می‌كند؟
مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي باغملك از وضعيت بد آثار تاريخي باغملك و بي‌توجهي اداره ميراث فرهنگي باغملك نسبت به اين آثار انتقاد كرد.

يونس شفيعي اظهار كرد: طي نشست‌هايي كه قبلاً با اداره ميراث فرهنگي استان داشتيم و همچنين با توجه به ناكارآمد بودن اداره ميراث فرهنگي باغملك در بحث حفاظت از آثار باستاني و پژوهش‌هايي كه پيرامون آن بايد صورت گيرد ما به عنوان تنها انجمن دوستداران ميراث فرهنگي باغملك و شهروندان اين شهرستان خواستار اصلاح امور اداري اداره ميراث فرهنگي باغملك از استان بوديم.

وي ادامه داد: ما خواستار اين بوديم كه علاوه بر جذب نيروي متخصص، سياست‌گذاري‌هاي اين اداره نيز براي ما روشن شود تا بدانيم اين اداره چه نقشي نسبت به پوشش اطلاعاتي ميراث باغملك، مرمت و به ثبت رساندن آثار دارد.

شفيعي بيان كرد: متأسفانه اداره ميراث فرهنگي استان به ما جواب درستي نداد و از آن جايي كه ما چندين جلسه با آقاي حيدري داشتيم قول داده بودند كه نسبت به اداره ميراث فرهنگي باغملك و آثار تاريخي آن اجراي برنامه مدوني را شروع كنند اما هنوز بعد از گذشت چندين ماه از آمدن آقاي حيدري و قولي كه به ما دادند هيچ گونه حركتي دال بر اين كه اين سازمان نسبت به درخواست انجمن دوستداران ميراث فرهنگي، نامه‌نگاري‌ها و استشهادهايي كه از اهالي باغملك دريافت شده بود انجام ندادند.

او تصريح كرد: هم‌اكنون اثر باستاني "ارگ ارغواني" رو به تخريب است و ديوارهاي آن خراب شده‌اند. يا در منطقه "قلعه تُل" علاوه بر اين كه كارهاي مرمتي روي آن صورت نگرفته حفاظت هم نمي‌شود و مي‌توان گفت با بارندگي‌هاي اخير نيز رو به نابودي است.

اين دوستدار ميراث فرهنگی افزود: در خصوص منطقه "منجنيق" كه قرار بود به ثبت برسد و ما نيز از آن مستندنگاري كرديم و به سازمان فرستاديم تاكنون جوابي نگرفته‌ايم. در واقع نوعي ناهمگوني و بي‌اهميتي نسبت به آثار باغملك صورت مي‌گيرد كه ما آن را بيشتر از چشم اداره ميراث فرهنگي باغملك مي‌بينيم چراكه اين اداره هيچ گونه فعاليتي نسبت به آثار تاريخي باغملك ندارد.

شفيعي بيان كرد: اگر به سايت گردشگري استان سري بزنيد و به بخش گزارش‌های ماهانه آن برويد تنها اداره‌اي كه در ان جا نه خبر و نه مطلبي دارد اداره ميراث فرهنگي باغملك است.

وي در خصوص دليل ناكارآمد بودن اداره ميراث فرهنگی باغملك گفت: يكي از دلايل آن اين است كه در جذب نيرو براي اداره ميراث فرهنگي باغملك شايسته‌سالاري صورت نگرفته است. همچنين همه ادارات ميراث فرهنگی كه در شهرهاي باستاني قرار دارند داراي پژوهشگاه هستند و چندين نيروي باستان‌شناس، مردم‌شناس، كارشناس تاريخ و غيره را به كار مي‌گيرند و از آن‌ها استفاده مي‌كند اما در اداره ميراث فرهنگي باغملك چنين چيزي نيست.

شفيعي تصريح كرد: اداره ميراث فرهنگي باغملك نسبت به دفع نيروهاي متخصص خيلي كوشا است و نسبت به جذب افراد ناكارآمد كوشاتر است. نيروي جذب شده در اداره ميراث فرهنگي باغملك به اين صورت است كه امام جمعه باغملك، فرماندار باغملك و نماينده باغملك به ترتيب هر كدام يك نيرو را براي اين اداره معرفي مي‌كنند. اگر اكنون مدارك نيروهاي اداره ميراث فرهنگي باغملك را روي هم بگذاريم مدارك آنها به ليسانس نمي‌رسد. در حالي كه يك اداره ميراث فرهنگي نياز به نيروهايي مجرب و متخصص در زمينه‌هاي باستان‌شناسي و تاريخي دارد تا بتواند كار كند.

مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي باغملك خاطرنشان كرد: باغملك 18 فارغ‌التحصيل باستان‌شناسي، 13 دبير تاريخ، چهار استاد دانشگاه تاريخ، 36 دانشجوي تاريخ و باستان‌شناسي در دانشگاه ايذه و شوش دارد كه همه آنها عضو افتخاري انجمن دوستداران ميراث فرهنگي باغملك هستند و چندين بار نيز به استان نامه فرستاديم كه برای جذب آنها كاري كنند.

اين دوستدار ميراث فرهنگي ادامه داد: درباره وضعيت اداره ميراث فرهنگي باغملك تاكنون سه بار به آقاي حيدري به صورت حضوري گزارش داده‌ام و مشكلات را براي او بازگو كرده‌ام اما هنوز هيچ اقدامي نكرده است. همچنين در جلسه‌اي كه همه انجمن‌ها با آقاي حيدري داشتند مشكلات را با سند بيان كرديم و قرار شد در آبان ماه وارد عمل شوند كه متأسفانه تاكنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

او يادآوری كرد: اداره هر شهري نماينده دولتي و حقوقي سازمان مربوطه است. وقتي اداره ميراث فرهنگي باغملك هيچ گونه دغدغه‌اي از لحاظ سياسي و حقوقي نسبت به مكان‌هاي باغملك ندارد مشكلاتي به وجود مي‌آيد و اين به سازمان مربوطه بازمي‌گردد چراكه نظارت كيفيتي روي آن اداره نسبت به كاركردهايش ندارد.

شفيعي اظهار كرد: راهكار همه اين انتقادها پيوستن اداره ميراث فرهنگي باغملك به چارت اداري دقيق و تخصصي است. همچنين از متخصصان بومي منطقه استفاده بهينه شود و نسبت به حفاظت مكان‌هايي كه به ثبت رسيده‌اند و بودجه براي آنها تعيين شده است اقدام كند. در آخر نيز بهتر است اداره ميراث فرهنگي باغملك با انجمن دوستداران به عنوان شهروندان باغملك هماهنگي داشته باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار