تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۵۵۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در صورت سفر به مناطق آلوده به مالاریا پزشك خود را خبر كنيد
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هموطنان در صورت سفر به کشورهای آلوده به مالاریا، بعد از برگشت به کشور در صورت مراجعه به پزشک، گزارش سفر خود را به پزشک معالج ارايه نمایند.

دکتر محمود نبوی در حاشيه سفر به اهواز اظهار كرد: اجرای برنامه کنترل مالاریا در کشور جمهوری اسلامی ایران از قدیمی‌ترین برنامه‌های کشور است و حدود 60 سال از اجرای این برنامه در کشور می‌گذرد. در ابتدای اجرای این برنامه، جمعیت کشور حدود 18 میلیون نفر بود که سالانه 4 میلیون نفر مبتلا به مالاریا داشتیم. پس از اجرای برنامه و در بررسی سال 70 ، این آمار به یک‌صد هزار نفر كاهش يافت.

وی ادامه داد: از حدود یک دهه پیش، تعداد مبتلایان به مالاریا در کشور در حدود 10 تا 15 هزار نفر بوده است که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این سه دهه، در سال گذشته تعداد مبتلایان به 2900 مورد رسیده است و در سال 91 برای اولین بار تعداد موارد انتقال داخلی از موارد وارده از کشورهای جنوب شرقی کشور کمتر شده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این‌که خوزستان در حدود 20 سال است که مالاریا را حذف کرده است، ادامه داد: ما برنامه حذف مالاریا را شروع کرده‌ایم و قرار است تا سال 1404 انتقال داخلی این بیماری را قطع کنیم اما به دلیل وجود مالاریا دیگر نقاط جهان و رفت آمد مردم به آن نقاط مساله مالاریای مسافران و ورود مواردی از این بیماری به کشور همچنان باقی است.

نبوی ضمن توصیه به مسافران مناطق آلوده به مالاریا گفت: هموطنان قبل از سفر به کشورهای آمریکایی، آفریقایی و کشورهای جنوب شرق آسیا می‌توانند از مراکز بهداشتی استان خود در مورد وجود مالاریا در کشور مربوط اطلاعات لازم را دريافت كنند و در صورت سفر به این مناطق بهتر است که هر 4 ساعت یک‌بار از اسپری، لوسیون و یا داروهای دافع حشرات استفاده کنند. لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند بپوشند و در شرایط شب و در مناطق جنگلی از توری برای خواب استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: این افراد اگر بعد از برگشت به کشور دچار تب شدند و به پزشک معالجه کردند باید گزارش سفر خود و این‌که به کشورهای مبتلا به مالاریا سفر کرده‌اند را به پزشک معالج بدهند زیرا به دلیل پاکسازی بيشتر نقاط کشور از بیماری مالاریا، امکان دارد پزشک معالج احتمال ابتلا به مالاریا را ندهد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار