تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۵۵۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادعای نصب سانتریفیوژها در فردوی قم
روز چهارشنبه باز هم موضوع هسته ای ایران تبدیل به خبر یک رسانه ها شد.

به گزارش خبرآنلاین در حالی که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه‌ ترکیه اظهار کرد: امید است که مذاکرات میان ایران و ۱+۵ بار دیگر از سر گرفته شود و ترکیه حاضر است همه تلاش خود را انجام دهد و مسوولیت خود را به جای آورد. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که ایران در حال آماده شدن برای نصب سانتریفیوژهایی در سایت فردو با هدف غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالاتر است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع گزارش داد که اقدامات مقدماتی در تاسیسات فردو که در داخل کوهی قرار گرفته تا در برابر هرگونه حمله‌ای از آن محافظت شود، در دست اجراست و ماشین‌هایی که برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شوند می‌توانند به زودی به این سایت که در نزدیکی شهر قم قرار دارد منتقل شوند.

ایران در ماه ژوئن اعلام کرد که تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را از سایت نطنز به سایت فردو منتقل می‌کند و ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده را سه برابر خواهد کرد.

یک منبع دیپلماتیک در این‌باره گفت: آن‌ها در حال آماده شدن (برای نصب سانتریفیوژ) در فردو هستند.

خبرگزاری رویترز، در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که ویلیام هیگ ـ وزیر امور خارجه انگلیس ـ اخیرا در مقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشت: غنی‌سازی از اورانیوم طبیعی تا غنای ۲۰ درصد وقت‌گیرترین گام در به دست آوردن اورانیوم با غنای بالاست که در ساخت سلاح هسته‌یی به کار می‌رود. وقتی اورانیوم ۲۰ درصد کافی در تاسیسات زیرزمینی قم انبار شد، تنها دو تا سه ماه کار نیاز است تا آن را به مواد لازم برای ساخت سلاح تبدیل کرد.

اولی هاینونن ـ رییس پیشین بازرسی‌های هسته‌یی سازمان ملل ـ نیز مدعی شد: ما شاهدیم که ایران به سمت تبدیل شدن به کشوری با قابلیت تسلیحات هسته‌یی حرکت می‌کند.

این ادعاها در حالی بیان می‌شود که ایران تاکید کرده است که ساخت بمب هسته‌یی یک اشتباه استراتژیک بوده و علاوه بر آن با قوانین اسلام در تضاد است.

علی‌اکبر صالحی ـ وزیر امور خارجه ایران ـ روز دوشنبه در وین در جمع خبرنگاران گفته بود: رهبر معظم انقلاب توضیح داده است که تولید و استفاده از تسلیحات هسته‌یی اشتباه است. نه تنها از نظر سیاست خارجی، بلکه از نظر مذهبی.

همه از پرونده هسته‌یی ایران خسته شده‌اند

میکاییل اشپیندلگر ـ ‌وزیرامور خارجه‌ی اتریش ـ پس از دیدار با علی اکبر صالحی ـ‌ وزیر امور خارجه‌ی ایران ـ در روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که"غلبه بر بن‌بست" برنامه‌ی هسته‌یی ایران و بازگشت بر سر میز مذاکره بسیار اهمیت دارد.

این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که ایران دیگر حاضر نیست درباره مسائل هسته‌یی مذاکره کند و این موضوع پایان یافته است.

او مدعی شد که "متاسفانه در چند سال گذشته هیچ پیشرفتی حاصل نشده است" و ابراز امیدواری کرد که دعوت اخیر کاترین اشتون ـ ‌رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ بتواند بار دیگر همه چیز را به جریان بیندازد.

بنابر این گزارش، صالحی تردید‌ها درباره‌ فعالیت‌های هسته‌یی ایران را رد کرد وگفت که"آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها نهاد بین‌المللی درباره این مساله‌ است؛ بنابراین دیگر قضاوت‌ها درباره‌ی این که آیا ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز یا غیر صلح‌آمیز دارد" نامربوط است.

او بار دیگر در موضع رسمی تهران مبنی بر این که تسلیحات هسته‌یی "غیراخلاقی" است، تاکید کرد.

وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای اتریش‌اش گفت: همه از پرونده هسته‌یی خسته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه افزود: دو طرف در مذاکرات یک ساعته‌ خود درباره حقوق بشر نیز صحبت کردند و وزیر امورخارجه‌ اتریش ضمن درخواست برای آزادی مریم مجد و مهناز محمدی درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

صالحی پاسخ داد: هیچ کشوری سابقه‌ بی‌عیب و نقص در زمینه‌ی حقوق بشر ندارد.

وی افزود: ما مانند هر کشور دیگری نهایت تلاش را برای بهبود وضعیت حقوق‌بشر و تضمین حقوق بنیادین همه به کار می‌بندیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در آستانه‌ این دیدار چند معترض در مقابل وزارت امور خارجه‌ اتریش حاضر شدند و پارچه نوشته‌هایی با مضمون "صالحی را متوقف کنید" در دست داشتند اما اشپیندلگر از این نشست دفاع کرد و گفت: ما حل مساله‌ برنامه هسته‌یی و بهبود وضعیت حقوق بشر را خواستاریم و برای حصول آن به گفت‌و‌گو نیاز داریم.
:
:
:
آخرین اخبار