تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۵۵۷۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضعف متن یکی از مهم‌ترین مشکلات نمایش‌ها است
نمایشنامه‌نویس، طراح صحنه، و پژوهشگر تئاتر کشور معتقد است: نمایشنامه به‌ عنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی، می‌تواند انرژی و توان گروه را به‌خوبی منسجم کرده و آنان را به‌سوی هدف نهایی پیش ببرد.

حسین فدایی‌حسین که در حاشیه برگزاری کارگاه آموزش نمایش‌نامه‌نویسی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در اهواز سخن می‌گفت افزود: نمایشنامه به ‌عنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی در جهان ادبیات دراماتیک همواره حايز اهمیت بوده تا آن‌ جا که برخی از تحلیل‌گران هنرهای نمایشی، سهم متن (نمایشنامه) را مساوی با بازیگر قلمداد کرده‌اند.

وی با بیان این که نمایشنامه در اصل نقشه‌ راه برای یک گروه نمایشی ترسیم می‌کند ادامه داد: مسیری که اگر به ‌درستی توسط نمایشنامه‌نویس تدوین شده باشد، می‌تواند انرژی و توان گروه را به‌ خوبی منسجم نموده و آنان را به‌سوی هدف نهایی پیش ببرد و در صورتی‌که مسیری غلط را طرح کرده باشد، گروه را به خطا خواهد برد.

عضو شورای کارشناسی مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضعف متن را یکی از مهم‌ترین مشکلات نمایش‌ها معرفی کرد و اظهار کرد: در بسیاری از نمایش‌هایی که به ‌خصوص توسط گروه‌های جوان تولید می‌شود، نویسنده‌ اثر خود کارگردان است و یا از اثر نویسنده‌ای استفاده شده که آگاهی و تجربه‌ لازم را برای خلق یک متن نمایشی مطلوب نداشته است که با توجه به این امر مهم، ضرورت آموزش اصول و مبانی نمایشنامه‌نویسی به‌ خصوص برای علاقه‌مندان جوانی که امکان دسترسی به منابع آموزشی و یا حضور در کلاس‌های آکادمیک را ندارند، بیشتر خودنمایی می‌کند.

فدایی‌حسین آموزش‌های ساده، کاربردی و قابل دسترس را یکی از ابزارهای مهم آغازین در ارتقا سطح دانش علاقه‌مندان در حوزه‌ نمایشنامه‌نویسی عنوان کرد و پیرامون کارگاه آموزشی ویژه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان توضیح داد: کارگاه نمایشنامه‌نویسی کانون در دوره‌ مقدماتی برگزار شد.

وی با بیان این که این سخن به معنای بیگانگی کامل شرکت کنندگان با مقوله‌ ادبیات نمایشی نیست گفت: در ابتدای این دوره مقدماتی از علاقه‌مندان آزمون تعیین سطح آمادگی به عمل آمد.

عضو دفتر تئاتر کودک و نوجوان اداره کل هنرهای نمایشی افزود: از آن ‌جا که کار کارگاهی اصلی‌ترین بخش این دوره‌ آموزشی بود اعضای کارگاه می‌بایست در تمام تمرینات و تجربه‌های کلاسی به‌طور مرتب شرکت می‌کردند و به این ترتیب انجام تمرین‌های ارايه شده در هر مرحله امکان عبور اعضا به مرحله‌ی بعد را فراهم می‌کرد.

فدایی‌حسین ادامه داد: نحوه‌ ارايه‌ درس گفتارها و تمرینات به‌صورت گروهی برای تمامی شرکت‌کنندگان ارايه شد و در پاسخ‌گویی به تمرینات نیز هر یک از اعضا به صورت منفرد کار خود را انجام دادند.

این مدرس تئاتر بیان کرد: در این کارگاه آموزشی هر شرکت کننده به شکل مستقل می‌توانست متناسب با میزان تلاش و عملکرد فردی خود در کارگاه پیشرفت داشته باشد هر چند این به معنای عدم آگاهی اعضای کارگاه از کار دیگران نیست و بنا به صلاح‌دید تجربه‌های قابل قبول هر عضو برای دیگران به اشتراک گذاشته شد و مورد نقد و ارزیابی عمومی قرار گرفت.

وی آغاز روند نوشتن (ایده‌یابی)، موضوع، پیام و هدف، خلق شخصیت، توسعه‌ شخصیت، تضاد و کشمکش، مکان نمایش، زمان نمایش، طرح و خلاصه‌ نمایشنامه، دیالوگ و گفتار نمایشی، دستورات اجرایی، ایجاد شرایط نوشتن، شروع، میانه و پایان، پیش‌نویس اول و بازنویسی نمایشنامه را 14 سر فصل آموزشی کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی ویژه مربیان کانون معرفی کرد و یادآور شد: شناسایی علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی و تلاش برای راهنمایی و تشویق آنان جهت خلق متون مناسب نمایشی، ایجاد زمینه‌ای جهت تمرین و تجربه نوشتاری همراه با کسب اطلاعات تئوری در خصوص نمایشنامه‌نویسی، ایجاد بستر رشد و ارتقای آثار مکتوب نمایشی نویسندگان جوان، ایجاد زمینه‌ای جهت تبادل نظر و گفت‌وگوی رودررو میان نویسندگان و تأمین نیاز گروه‌های نمایشی به متون جدید با رویکردهای تازه اهداف برگزاری این کارگاه است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار