تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۵۹۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زنگ خطری به نام «طاق طويله»!
دبير انجمن دوستداران ايذه گفت: طاق طويله مي‌تواند نقش بسزايي را در اقتصاد ايذه و استان ايفا كند.

فرامرز خوشاب اظهار كرد: بناي طاق طويله بنايي است مربوط به دوره ايلخاني و تيموري كه در قرن هفتم و هشتم هجري قمري يعني در زمان ابن‌بطوطه از آن نام برده شده است. ابن بطوطه چند روز را در اين مكان اقامت داشته است. اين زمان همزمان با دوره اتابكان لر بوده است.

وي ادامه داد: وسعت طاق طويله به همراه زمين‌هاي اطراف آن نزديك به 14 هزار مترمربع است. اين بنا كه در شمال شرقي ايذه قرار دارد در انتهاي خيابان محمد رسول‌الله و ابتداي خيابان پيان واقع شده است كه يكي از خاص‌ترين نقاط شهر ايذه مي‌باشد.

او افزود: طاق طويله از نظر ارزش گردشگري و درآمدزايي يكي از خاص‌ترين و بهترين فرصت‌هاي ممكن در ايذه و حتي استان خوزستان است.

خوشاب تصريح كرد: هيچ بنايي با اين وسعت در كل استان خوزستان در بافت شهري قرار ندارد چراكه تمام بناهاي سالم و قابل استفاده ما اكثرا يا كوچك هستند يا خارج از بافت شهري قرار دارند اما طاق طويله دقيقاً در بافت شهر ايذه واقع شده است.
 
اين دوستدار ميراث فرهنگي گفت: آن چه كه در ذهنيت مردم استان ما شكل گرفته اين است كه فكر مي‌كنند هر كجا كه خرابه‌اي وجود دارد ميراث فرهنگي است در حالي كه اين موضوع درباره طاق طويله صدق نمي‌كند.

او اضافه كرد: اگر سازمان ميراث فرهنگي استان و مديركل براي طاق طويله بودجه‌اي را تعيين كند و آن را مورد كاوش، بازسازي و مرمت قرار دهد. بسيار در وضعيت گردشگري استان خوزستان مؤثر خواهد بود.

وي افزود: متأسفانه چنين بنايي كه قابليت درآمدزايي هنگفت به ويژه براي خود سازمان ميراث فرهنگي استان خوزستان با اين اوضاع اقتصادي دارد به پاتوقي براي معتادان تبديل شده است و هر بار كه من به آن جا مراجعه كرده‌ام شاهد حضور معتادان بوده‌ام.

خوشاب بيان كرد: اين بنا در گذشته نگهبان داشت اما نگهبان آن را به اشكفت سلمان بردند كه به عقيده من كار اشتباهي بود چراكه اشكفت سلمان علاوه بر دوربين چند نگهبان نيز از سوي شهرداري دارد. الآن طاق طويله نگهبان ندارد و به امان خدا رها شده است.

وي يادآوری كرد: در استان يزد وقتي وارد بافت‌هاي سنتي و تاريخي آن‌ها مي‌شويم بلا استثناء امكاناتي همچون هتل، رستوران، مهمان‌پذير و امثالهم در آن جا مستقر شده‌اند و علاوه بر اين كه به اقتصاد شهر كمك مي‌كنند به اقتصاد ميراث استان نيز كمك مي‌كنند و در نهايت موجب سر زنده ماندن و پويايي بافت سنتي شهرشان مي‌شوند. اما در استان خوزستان اصلاً چنين قضيه‌اي وجود ندارد.

اين دوستدار ميراث فرهنگي تصريح كرد: طاق طويله پتانسيل‌هاي فراواني دارد و اگر سازمان ميراث فرهنگي بودجه‌اي را براي آن تعريف كند و به صورت نظامند و سازمان‌دهي شده هر سال بخشي از اين بنا را مرمت كند من اين قول را مي‌دهم كه يكي از قطب‌هاي گردشگري استان مي‌تواند باشد.

خوشاب بيان كرد: خوشبختانه تا امروز هم از طرف انجمن دوستدار ميراث فرهنگي ايذه و هم از طرف سازمان ميراث فرهنگي استان مقاومت خوبي نسبت به عدم ساخت‌وساز در اطراف اين بنا صورت گرفته و از لحاظ شكل بصري بهترين فرصت را دارد تا ما اين فضاهاي گسترده را به يك وضعيت شبيه و شايد بهتر و خاص‌تر از ميدان نقش جهان در خوزستان و ايذه ايجاد كنيم.

او بيان كرد: اين بنا حدود شش تا هفت هزار متر است و زمين‌هاي اطراف آن تقريباً 10 هزار متر است كه هنوز اجازه ساخت‌وساز در آن‌ها داده نشده است.

خوشاب اظهار كرد: با توجه به گفت‌وگوهايي كه با شوراي شهر داشته‌ايم بهترين فرصت براي داشتن يك تعامل سازنده با آن‌ها مي‌باشد تا در جهت هزينه و بازسازي طاق طويله كاري صورت بگيرد.

او درباره ويژگي‌هاي معماري اين بنا گفت: اين بنا يكي از منحصر بفردترين بناهايي است كه هم از سنگ و هم از آجر در آن استفاده شده است و داراي معرق كاري‌هاي خاص است و هنوز كاربري اين بنا مشخص نيست اما شباهت زيادي به ارگ دارد چراكه داراي مسجد، اصطبل، منطقه شاه‌نشين و حجره است و داراي 2 طبقه است.

وي ادامه داد: طاق طويله يك زنگ خطر است و اگر به آن رسيدگي نكنيم احتمال ساخت‌وساز و تجاوز به حريم درجه يك آن وجود دارد. ما از مديركل ميراث فرهنگي استان مي‌خواهيم تا با اختصاص بودجه حداقل تأثير مثبت و ملموس ميراث فرهنگي را در دوره ايشان ببينيم.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
محمد امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
0
0
لطفا برای بازاست این باتلاش کنید
:
:
:
آخرین اخبار