تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۵۹۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر:کسی احتمال نمی‌داد رأی بیاورم
نایب‌رئیس دوم کمیته ملی المپیک معتقد است هیچکس شانسی برای رای آوردن وی در انتخابات کمیته قائل نبوده است.
علیرضا دبیر لحظه آخر و در حالی که کمتر از نیم ساعت به پایان ثبت‌نام از نامزدهای مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک باقی مانده بود ثبت‌نام کرد. در حالی که خبرنگاران از حضورش متعجب شده بودند، از او پرسیدند به چه صورت برای انتخابات آمده و جایگزین کیست؟ جای سوریان آمده بود و برای نایب‌رئیسی و خزانه‌داری ثبت‌نام کرده بود. در آن لحظه فکر نمی‌کرد رأی بیاورد، حتی برخی‌ها هم این حرف را به او گفته بودند که «انصراف بده، شانسی نداری»، اما می‌گوید هر جایی برود برآوردی می‌کند. در نهایت هم به عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شد تا پای اولین قهرمان ورزشی به کمیته ملی المپیک باز شود.

مشروح گفت‌وگوی  علیرضا دبیر را در زیر می‌خوانید:

*آخرین لحظه جای سوریان در انتخابات شرکت کردید.

سوریان بزرگواری کرد و کمیسیون ورزشکاران مرا به جای او معرفی کرد. البته از اول باید این کار را انجام می‌دادند. وقتی سوریان انصراف داد خودم پیگیر شدم؛ حتی تا آخرین روز هم جلسه گذاشتیم و نیم ساعت قبل از پایان زمان انتخابات کمیسیون ورزشکاران مرا معرفی کرد.

*از همان ابتدا تصمیم داشتید برای یکی از پست‌ها نامزد شوید یا صرفاً می‌خواستید در رأی گیری شرکت کنید؟

وقتی تصمیم گرفتم بیایم می‌خواستم در یکی از پست‌های هیأت رئیسه ثبت‌نام کنم. البته تخصصم خزانه‌داری است، اما با توجه به نامه سازمان بازرسی برای نائب رئیسی ثبت‌نام کردم.

*انتخابات چطور برگزار شد؟

خوب برگزار شد، اما اینکه از قبل برخی افراد تیم شده بودند در همه دنیا روال این است. وزارت ورزش هم سکوت کرده بود البته نمی‌توانند بگویند بودیم یا نبودیم، اما وزارت دخالت مستقیم نمی‌کرد و حتی اگر می‌خواست نمی‌توانست این کار را انجام دهد. همه اعضای مجمع با شرایط دموکراسی رای دادند؛ حتی بحث نوشتن هم مطرح نبود و جلوی نام نامزدها علامت می‌زدند. در اینجا دو بحث مطرح است یکی انتخابات که اجرای آن عالی بود. بحث دیگر لابی است که عرف است و وجود دارد. وزارت ورزش هم موضع نسبتا خوبی داشت.

*آئین‌نامه اجرایی انتخابات اجازه حضور خیلی‌ها از جمله امیر خادم و هاشمی‌طبا را به انتخابات نداد.

باید درباره آئین‌نامه با مجمع صحبت کنیم، اگر مجمع صلاح بداند بخشی از آئین‌نامه درست می‌شود. ما نباید شرایط را بسته کنیم. هر چه افراد بیشتری بتوانند بیایند، بهتر می‌شود. چرا باید بترسند؟ شخصی که قوی باشد انتخاب می‌شود. با نامزدهای قوی‌تر افراد قوی‌تری انتخاب می شوند. باید روی آئین‌نامه کار شود البته این آئین‌نامه مصوب مجمع بود، حالا درست یا غلط. مسئله این است که مجمع و قهرمانان ورزشی دو موضوع مهم برای IOC هستند.

*شما و رسول خادم دو قهرمان ورزشی حاضر در هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک هستید. حضور ورزشی‌ها چقدر می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر باشد؟

شرایط با 10-15 سال پیش فرق کرده است. ورزشکاران ما حالا غیر از ورزش مناصب مهمی گرفته‌اند. حالا باید از برگشت آنها استقبال کنیم. کمیته ملی المپیک هم برای اولین بار است که در هیأت رئیسه و هیأت اجرایی دو المپیکی دارد. امیدواریم این موضوع فتح باب شود و ورزشکاران دیگر هم ورود کنند. اتفاق مهمی رخ داد است؛ من از اعضای مجمع تشکر می‌کنم که به این جمع‌بندی رسیدند که قهرمانان المپیکی حضور داشته باشند و آنها چند فاکتور را کنار هم گذاشته‌اند و رای داده‌اند. فکر می‌کنم افراد خاص در مجمع رای دادند. هم به خاطر رای‌شان و هم اینکه راه قهرمانان المپیک را باز کردند تشکر می‌کنم.

 

 

*زمانی که نامزد شدید فکر می‌کردید رای بیاورید؟

هیچ کس احتمال نمی‌داد رای بیاورم. 2-3 نفر که به من محبت داشتند گفتند انصراف بده رای نمی‌آوری. چون مستقل عمل کرده بودم. خیلی‌ها 5-6 ماه کار کرده بودند. هیأت اجرایی قبلی به دنبال این بودند که من نباشم. می‌گفتند شانسی ندارم، اما من هر جایی بروم برآورد می‌کنم و کامل هم ایستاده‌ام.

*مرحله اول 24 رای آوردید که انتخابات به دور دوم کشیده شد.

اشتباه گفتند. 25 رای آوردم.

*بنابراین نائب رئیس دوم شدید؟

در اساسنامه نائب رئیس اول و دوم نداریم. البته به خانم شهریان تبریک می‌گویم که با حمایت خسروی‌وفا و کفاشیان انتخاب شد. خدا را شکر که در مجمع یک خانم حضور دارد. امیدوارم که موفق باشد.

*جلسه اول هیأت اجرایی هم که روز یکشنبه برگزار شد.

بله. جلسه اول شرکت کردم، با توجه به اینکه من از یک روز قبل برنامه‌هایم را مشخص می‌کنم و ما بحث تراکم را در صحن شورا داشتیم با توجه به اینکه خودم مسئول کمیته برنامه و بودجه هستم و می‌خواستم از برنامه‌ام دفاع کنم زودتر جلسه را ترک کردم. البته قرار است جلسه صبح چهارشنبه‌ها برگزار شود.

*جلسه ساعت 6و 30 دقیقه صبح است. با آن مشکلی ندارید؟

نه. من همیشه ساعت 6 در محل کارم حاضرم. اتفاقا برگزاری جلسه در این ساعت باعث می‌شود به کارهای دیگرمان هم برسیم.

*اولویت کمیته ملی المپیک برای بازی‌های آسیایی است اما مشکلاتی هم وجود دارد، برنامه خاصی دارید؟

اولویت رسیدگی به مشکلات فدراسیون‌ها برای بازی‌های آسیایی است. همه مشکلات که مالی نیست. قرار است با مربیان و رؤسای فدراسیون‌ها جلسه بگذاریم. البته کمیته المپیک همه کارش قهرمانی نیست بلکه محیط زیست و شاید موارد دیگری را هم در بر بگیرد. باید کمیته را برنامه محورتر کنیم و بر اساس اهداف IOC پیش برویم. کمیته نباید فقط بانک باشد. لازم است کمیته با مربیان و مدیران برنامه‌ریزی کرده و یار آنها شود. قهرمانان هم مهم هستند.

*با توجه به این شرایط فکر می‌کنید بتوانیم در بازی‌های آسیایی 2014 جایگاه چهارمی را حفظ کنیم؟

14 ماه عقب هستیم اما باید جبران کنیم. خیلی مهم است دغدغه فدراسیون‌ها را در بعد قهرمانی بررسی کنیم. حالا شرایط کاملا با سال 2010 متفاوت است. آن موقع دولت یک دوره خود را پشت سر گذاشته بود و شرایط متفاوت بود. 14 ماه هم اثر خودش را می‌گذارد. باید بایستیم و کمک کنیم. بعضی از رشته‌های ورزشی مسابقات جهانی‌شان به آسیایی نزدیک است که باید تدابیر ویژه صورت بگیرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار