تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۵۶۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از نشست مشترک استانداران خوزستان و میسان عراق؛
انعقاد تفاهم نامه با هدف توسعه همکاری در 8 بخش/احداث دفتری با عنوان خوزستان در بصره
در نشست مشترک استانداران خوزستان و میسان عراق، تفاهم نامه هایی در 8 بخش صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، علمی، فرهنگی و هنری، اقتصادی و فرابخش منعقد شد.

در ابتدای این نشست گزارشی از سفر سه روزه استاندار میسان عراق و هیات همراه به خوزستان ارائه و هدف از این سفر، گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو استان عنوان شد.

در نشست تخصصی تدوین پیشنویس تفاهم نامه که دستگاههای اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی استان نیز حضور داشند، ضمن بررسی ظرفیت های دو طرف، پیشنهاداتی در زمینه افزایش همکاری های دو استان مطرح شد و زمینه های همکاری مشترک در قالب تفاهم نامه هایی فراهم شد.

در این تفاهم نامه سعی شده با بهره گیری از تجارب قبلی و آسیب شناسی تفاهم نامه های پیشین، با استفاده از اختیارات محلی تفاهم جدید به گونه ای تنظیم شود که موجب تسریع روند توسعه هر دو استان باشد. همچنین به منظور پیگیری اجرای مفاد این تفاهم نامه کمیته هدایت و نظارت بر همکاری های هر دو استان پیش بینی شده است تا با ساز و کارهایی منظم روند اجرای کار بررسی شود.

این تفاهم نامه می تواند نقطه عطف جدید در تعامل مشترک بین استان های میسان عراق و خوزستان باشد و با امضای آن دور جدیدی از همکاری های دو استان آغاز شد.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، در این نشست و پس از امضای تفاهم نامه اظهار کرد: روابط با کشور عراق برای ما خیلی مهم است و به دلیل حساسیت این موضوع دفتری تحت عنوان خوزستان در بصره احداث و سازوکار انجام امور را برای آن تعریف شده است.

وی افزود: امیدواریم این روابط در جهت رفع مشکلات و موضوع اشتغال دو استان مفید باشد و موجب رضایت مندی مردم شود. تفاهم نامه منعقد شده سند خوبی است و پیش از این چنین تفاهم نامه ای نیز بین دو استان منعقد شده بود.

مقتدایی تصریح کرد: جهت اجرای این تفاهم نامه برنامه ریزی هایی انجام شده تا در حداقل زمان بخشی از کار عملیاتی شود.

در ادامه این نشست نیز "علی دوایی لازم" استاندار میسان عراق گفت: معتقدم که این سفر و بازدیدهای انجام شده می تواند یک گام خوب و موثر در جهت پیشرفت دو استان باشد.

وی افزود: سفر به خوزستان و رابطه با مسئولان این استان موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز صورت گرفته بود و تلاش بر این است که با توسعه روابط دو استان، تفاهم نامه های پیشین و جدید را پیگیری و اجرایی کنیم.

استاندار میسان عراق بیان کرد: روابط ایران و عراق براساس یک قاعده استوار است و می توانیم بگوییم که مسایل تاریخی، انسانی، اجتماعی و مذهبی و دیگر جزئیات مشترک بین دو کشور موجب مستحکم تر شدن روابط خواهد شد. با توجه به علاقه واقعی که بین دو هیات می بینم قطعا این روابط موجب پیشرفت دو استان خواهد شد.

وی ادامه داد: برای عملیاتی کردن این تفاهم نامه باید کمیته هایی برای پی گیری موضوع ایجاد شود. مسولان استان میسان خیلی جدی هستند و تمام جزئیات و یادداشت تفاهم نامه را پی گیری و مشکلات پیش روی آن را در عراق حل خواهند کرد.  

تعدادی از انجمن ها، تشکل های اقتصادی و نمایندگان گمرکات استان نیز در نشستی با هیات عراقی، مشکلات صادرات و واردات با این کشور را مطرح کردند.  

سفر استاندار میسان و هیات عراقی به خوزستان از روز سه شنبه 8 بهمن آغاز شد و امروز با انعقاد تفاهم نامه هایی مشترک به پایان رسید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار