تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۵۶۲۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراسم استاني زنگ انقلاب؛
خبير: دانش آموزان تاريخ كشور را خوب بخوانند
زنگ انقلاب رأس ساعت 9:33 دقیقه امروز، همزمان با سالروز ورود تاریخی امام(ره) به کشور در 12 بهمن 57، به طور نمادین در مجتمع آموزشی امام حسین(ع) اهواز به صدا درآمد.
فرج الله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، در مراسم استانی زنگ انقلاب که شنبه 12 بهمن که در مجتمع آموزشی امام حسین(ع) صنایع فولاد اهواز برگزار شد، با اشاره به نقش کارساز و اساسی رهبری امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی به دانش آموزان توصیه کرد: تاریخ را خوب بخوانند تا از وقایعی که در مملکت گذشته، رنج هایی که مردم کشیدند و صدمات و خسارت هایی که بر این کشور وارد شده، آگاهی یایند زیرا اگر با آگاهی زندگی کنیم در آینده مملکتی آسیب ناپذیر خواهیم ساخت.

وی با تبریک سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ابراز امیدواری از این که بتوانیم رهروان خوبی برای ادامه مسیر انقلاب باشیم، به شرایط موجود در آن زمان اشاره و تصریح کرد: انقلاب اسلامی ناشی از مجموعه شرایط و تحولاتی بود که در کشور به وقوع پیوست؛ رژیم شاه که در کشور حکمرانی می کرد یک رژیم دست نشانده و تحت استعمار آمریکا بود و با نوعی ذلت در کشور حکومت می کرد به همین دلیل مردم از این وضعیت بسیار ناراحت و نگران بودند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان همچنین با بیان این که قبل از سی و پنج سال گذشته نیز مردم در مقاطع مختلف مبارزات بسیاری علیه رژیم شاه انجام دادند و چه رنج هایی که کشیده نشد و خون هایی که ریخته نشد تا این انقلاب به ثمر برسد، افزود: مجموعه شرایط کشور در آن زمان به گونه ای بود که کسی نمی توانست آن وضعیت را تحمل کند؛ دیکتاتوری و استبداد با شدت هر چه تمام در کشور جریان داشت و حتی خواندن یک کتاب هم گاهی جرم سنگینی تلقی می شد و امکان داشت به زندان و شکنجه کشیده شود.

خبیر ادامه داد: چنین خفقانی بسیاری از مردم را در مسیری برای مبارزه جهت احقاق حقوق خود سوق داد همچنین از سویی رژیم شاه در صدد بود تمدنی را در کشور پیاده سازی کند که کاملا خارج از چارچوب های اسلامی و مذهبی بود و مشکلات بسیاری را ایجاد می کرد به همین دلیل مردم در برابر این رژیم مقاومت کردند.

خبیر با طرح این پرسش که چرا مردم رهبری امام(ره) را پذیرفتند، پاسخ داد: امام(ره) رهبری بود که می توانست در همه ابعاد مردم را هدایت کند و جریان مبارزه آن ها را به پیش ببرد. نمی گوییم نقش گروه های سیاسی، احزاب و جریان ها در پیروزی انقلاب موثر نبود اما رهبری امام(ره) بسیار کارساز بود.

وی با اشاره به وقوع انقلاب های مردمی اخیر که از آن ها با عنوان بهار عربی و ... نام برده می شود، افزود: شاهد هستیم که بسیاری از این انقلاب ها به شکست منجر شده و به اهداف خود نمی رسد؛ یکی از دلایل آن نداشتن یک رهبری واحد است؛ رهبری که همه بتوانند سخنانش را پذیرفته و از او تبعیت کنند اما این وحدت فرماندهی و رهبری در کشور ما وجود داشت و امام این نقش را به خوبی ایفا کرد.

 معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: پیام ایشان در کوتاه ترین زمان ممکن به گوش مردم می رسید و با وجود آن که وسایل ارتباطی آن زمان محدود به تلفن و یا کاغذ نامه و اعلامیه بود و رادیو و تلویزیون هم کاملا در انحصار رژیم فرار داشت، اطلاعیه ها، نامه ها و پیام های امام(ره) توسط آحاد مردم به ویژه قشر دانشجو به سرعت تکثیر و در اختیار همه قرار می گرفت و این گونه بود که با بالا رفتن سطح آگاهی های مردم، انقلاب به خوبی هدایت و در نهایت در 22 بهمن 57 پیروز شد.

وی در پایان با گرامیداشت مجدد سالروز ورود امام(ره) به کشور، این روز را یک خاطره فراموش نشدنی برای مردم توصیف و به دانش آموزان به عنوان آینده سازان این کشور توصیه کرد که تاریخ را خوب بخوانند و ببینند در مملکت چه گذشته است و چه رنج ها و خسارت هایی بر این مملکت و مردم وارد شد تا اکنون به این جایگاه برسیم زیرا اگر آگاهی داشته باشیم در آینده کشوری می سازیم که آسیب ناپذیر خواهد بود.

تقي زاده: بايد دانش آموزان را در تصميم گيري ها دخالت و به آن ها هويت دهيم

محمد تقی زاده در این مراسم با بیان این که باید زندگی خود را بر اساس منش و عملکرد امام(ره) تنظیم و حرکت کنیم تا نقش مفید و موثری در جامعه ایفا کنیم، اظهار کرد: امروز یک روز تاریخی برای مردم کشور و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است.

وی با بازگوکردن خاطره ای از زندگی امام(ره) و برخورد تامل برانگیز ایشان، خاطرنشان کرد: در روزهای آغازین بازگشت امام(ره) به ایران، یک دانش آموز ابتدایی طی نامه ای برای ایشان پس از مطرح کردن مشکلات، نگرانی ها و ناراحتی های خود با امام و رهبر انقلاب می نویسد "رهبر عزیز، امام، من می خواستم شما را نصیحت کنم ولی نصیحت نکردم". امام، این رهبر انقلاب که در طول سالیان متمادی یک انقلاب را هدایت کرد تا به پیروزی برسد و نقش جهانی داشته باشد پس از پاسخ دادن به مشکلات این دانش آموز، در آخر نامه می نویسند که "ای کاش مرا نصیحت می کردی". این نحوه برخورد نشان از توجه بسیار ویژه رهبر به دانش آموزان است زیرا همین دانش آموز باید بتواند در آینده مسئولیت خود را در برابر انقلاب برای پیروزی های بعدی و برای اینکه بتواند این نقش تاریخی خود را در آینده استمرار داده و تداوم بخشد، بر عهده بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر لزوم اهمیت دادن به دانش آموزان افزود: با توجه به این نحوه برخورد رهبر انقلاب با یک دانش آموز، باید برای دانش آموزان اهمیت بسیار قائل شده و آن ها را در تصمیم گیری ها دخالت و به آنها هویت دهیم و برای نقش آن ها در ساختن آینده کشور، ارزش قائل شویم.

تقی زاده همچنین با بیان خاطره ای دیگر از امام(ره) هنگام ورود ایشان به کشور، توجه ویژه امام(ره) به زندگی و خانواده اطرافیان را یادآور شد و افزود: به علت بیماری قلبی ایشان پزشکان بسیاری برای مداوای امام(ره) حاضر می شدند اما نتیجه ای نمی گرفتند؛ در این شرایط یکی از اطرافیان امام(ره) پیشنهاد داد اجازه دهند یک پزشک توانمند را به بالین ایشان بیاورد. هنگامی که از هویت این پزشک جویا و متوجه شدند که منظور همان پزشک شاه است، مخالفت کردند که اگر این کار را انجام دهیم و امام(ره) متوجه شوند بسیار ناراحت خواهند شد.

وی افزود: این شخص با مسئولیت خود پزشک دربار را برای معاینه امام(ره) آورد و پس از آنکه امام بهبودی خود را بازیافت از ایشان سوال کرد که آیا این پزشک را می شناسد و امام(ره) پاسخ داد که خیر. او سپس این پزشک را به امام(ره) معرفی کرد که امام(ره) بعد از اطلاع از هویت وی به سمتش رو کرد و حال وی و خانواده اش را جویا شد اما پزشک پس از شنیدن این سخن از جانب امام(ره) شروع به گریه کرد و هنگامی که علت را سوال کردند پاسخ داد سی سال در خدمت آریامهر بودم و هر روز هم وی را ملاقات می کردم اما یک بار حال من و خانواده ام را نپرسید.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر اینکه امام(ره) به عنوان یک رهبر انقلاب، رهبری جهانی است که حرف و عمل وی تاثیر جهانی دارد و برای همیشه تاریخ ماندگار است، تصریح کرد: در واقع نوع نگاه، سخنان و برخوردهای امام(ره) مربوط به زمان و دوره خاصی نیست و این نشان می دهد که انقلاب ما ریشه در انقلاب نبی اکرم(ص) دارد و برخورد امام(ره) هم با دانش آموز، فرزند و مردم همان برخورد پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) با مردم و از جنس این نوع برخوردها است.

تقی زاده تصریح کرد: باید با شناخت از زندگی امام(ره)، جامعه خوب و سالمی بسازیم و با الگو گرفتن از منش ایشان، حرف همه از دانش آموز تا فرزند خود و بزرگان را بشنویم و پاسخ های خوب و درخور بدهیم زیرا اگر بتوانیم چنین جامعه ای داشته باشیم، قطعا هیچ مشکلی نخواهیم داشت. در زمان کنونی هم با پیروی از رهبر معظم انقلاب که ادامه دهنده همان مسیر امام(ره) است، باید بتوانیم کشور خوب، پیشرفته و توانمندی داشته باشیم و این نقش و وظیفه بر عهده دانش آموزان است.

وی همچنین با اشاره به سخن امام(ره) درباره شهید فهمیده، خاطرنشان کرد: شهید فهمیده دانش آموز 13 ساله ای بود که سخن امام و رهبر خود را به خوبی می شنود، می فهمد، درک می کند و سپس از دین، مذهب و انقلاب خود دفاع می کند و به همین دلیل امام(ره) درباره این شهید دانش آموز می فرمایند "رهبر ما آن طفل 13 ساله است..." و این خاطرات همه نشانگر توجه و اهمیت دادن بسیار امام(ره) به جوانان و نوجوانان است؛ امیدواریم همه بتوانیم با ایفای نقش واقعی خود در جهت پیشبرد اهداف این انقلاب گام برداریم.

موسوی :باید بتوانیم برای نسل جوان روشنگری کرده و انقلاب را هر چه بهتر به جوانان معرفی کرده

همچنین در این مراسم  موسوی رییس اداره آموزش پرورش ناحیه 2 اهواز با بیان این که انقلاب اسلامی به خاطر جامعیت آن و همچنین وحدت شخصیت امام(ره) و انسجام مکتب فکری که ایشان بنیان گذاشت، اثراتی فراتر از مرزهای یک کشور و یک منطقه بر جای گذاشت، تصریح کرد: امروز اثرات آن را در صدور انقلاب به دیگر کشورهای جهان شاهد هستیم.

وی با طرح این نکته که دانش آموزان باید درباره وضعیت کشور در مقاطع قبل و بعد از انقلاب را چه در زمینه معنویت در جامعه و پیشرفت های علمی، یک مقایسه تطبیقی داشته باشند، گفت: به عنوان متولیان فرهنگ باید در این دهه که با نام ایام الله دهه فجر نامیده شده، اهداف انقلاب، اندیشه های امام(ره) و علل و عوامل پیروزی و شکل گیری انقلاب را برای دانش آموزان بازگو کنیم.

رییس اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز اظهار داشت: باید بتوانیم برای نسل جوان روشنگری کرده و انقلاب را هر چه بهتر به جوانان معرفی کرده و بشناسانیم؛ باید شخصیت ممتاز تاریخ معاصر – امام(ره) - را از نظر ایمان، عقیده و عمل و در همه ادوار شخصیت وجودی بررسی کرده و نسبت به ایشان شناخت پیدا کنیم تا بتوانیم به عنوان نیروهای آینده انقلاب، جامعه را هدایت کنیم.

موسوی در پایان خطاب به دانش آموزان خاطرنشان کرد: شما باید با آشنایی با شخصیت امام(ره) و اهداف انقلاب، نیروهای باشناخت برای آینده کشور باشید و بتوانید انقلاب را هر چه بهتر بشناسید و بشناسانید.

در این مراسم زنگ انقلاب به طور نمادین رأس ساعت 9:33 دقیقه هم زمان با ورود تاریخی امام(ره) به کشور در 12 بهمن 57، در مجتمع آموزشی امام حسین(ع) صنایع فولاد اهواز، توسط مسئولان استان نواخته شد؛ همچنین مراسم "نماز شکر انقلاب" امروز در دبیرستان مرجان محسنی نیا اهواز، برگزار می شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار