تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۶۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصاوير: حیواناتی که سروصدایشان تا کیلومترها دورتر هم شنیده می‌شود!
آواز، جیرجیر، ‌جیغ،‌ ناله و ... حیوانات به شیوه‌ها و دلایل مختلف صدا تولید می کنند. در این بین،‌ برخی صداهای خیلی بلندی دارند. صدای برخی حتی می‌تواند انسان را کر کند!

دو میلیمتری پر سروصدا

دو میلیمتری پر سروصدا
میکرونکتا شولتزی نام گونه‌ای از حشرات است که روی آب شناورند و حرکت می‌کنند. این حشره تنها دو میلیمتر یعنی کم‌تر از یک دانه برنج طول دارد و با کشیدن آلت جنسی خود روی بال‌هایش صدایی تولید می‌کند که در مقایسه با جثه‌اش خیلی بلند است. خوشبختانه صدای این موجود تا از آب به خشکی و به گوش ما برسد کم‌تر می‌شود!

 میمون جیغ‌کش

میمون جیغ‌کش
میمون جیغ‌کش در بین حیوانات خشکی بلندترین صدا را دارد. جیغ آن که بیشتر شبیه غرغر است، از فاصله 5 کیلومتری شنیده می‌شود. این میمون‌ها این صدای بلند را مدیون یک استتخوان یو- شکل هستند که در حلق آن‌ها قرار رفته و تقریبا آزاد است. آن‌ها به دلایل زیادی مثل صدا زدن یکدیگر یا حمایت از قلمرو و یا جفتشان جیغ می‌زنند.

 بلندترین صدای قلمروی دوزیستان

بلندترین صدای قلمروی دوزیستان
این قورباغه‌ها به قورباغه کوکی معروفند. چون آوازشان دو بخش دارد:‌ کو و کی! همین دو بخش دو معنی دارد. نرها به قسمت کو جواب می‌دهند و ماده‌ها جذب قسمت کی می‌شوند. در بین این قورباغه‌ها، فقط نرها آواز می‌خوانند. صدای آن‌ها به بلندی صدای یک ماشین چمن‌زنی است که می‌تواند خواب را از چشم ساکنین بگیرد!

 خواننده اعماق آب

خواننده اعماق آب
نهنگ آبی‌رنگ بلندترین صدا را در بین پستانداران زمین دارد. آواز آن‌ها مانند برخی دیگر از گونه‌های نهنگ پیچیده نیست، اما پالس‌های آن با فرکانس پایین تا فاصله 805 کیلومتری هم شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد در دهه‌های گذشته این نهنگ‌ها کمی از صدای خود کم کرده‌اند، ‌شاید چون دیگر نزدیک هم زندگی می‌کنند!

 ضربه دردناک

ضربه دردناک
میگوی ضربه‌زن نه آواز می‌خواند، ‌نه جیرجیر و ناله می‌کند و نه جیغ می‌زند،‌ اما می‌تواند هر موجود زنده‌ای را وادار به فریاد کند! این میگو می‌تواند حباب‌هایی از بخار کم‌فشار تولید کند که ترکیدن آن‌ها موجب یک انفجار داغ، با صدای 200 دسیبلی خواهد بود که شام میگو را حسابی گیج می‌کند یا حتی می‌کشد.

 جیغ‌جیغوهای غارنشین

جیغ‌جیغوهای غارنشین
وقتی این پرنده‌های روغنی به خانه برمی‌گردند، می‌توانند شما را کر کنند! پرنده‌های روغنی بلندترین صدا را در بین پرنده‌ها دارند. آن‌ها از صدا و انعکاس آن برای پیدا کردن مسیر خود در غارهای کاملا تاریک استفاده می‌کنند. تفاوت آن‌ها با خفاش این است که صدایشان در بازه شنیداری انسان قرار می‌گیرد.

 جیرجیرک تقویت‌شده

جیرجیرک تقویت‌شده
این یک جیرجیرک گونه گریلوتالپا وینی است که در بین این حشرات بلندترین صدا را دارد. این موجود با پاهای جلویی خود یک گودال می‌کند و درون آن صدا تولید می‌کند که باعث می‌شود انسان از فاصله 600 متری صدایش را بشنود. به کمک گودال این جیرجیرک صدای 92 دسیبلی،‌ شبیه یک چمن‌زن، تولید می‌کند.

منبع: خبرانلاین
در قلمروی حیوانات،‌ آواز خواندن یا تولید صدا خیلی غیرمعمول نیست. بسیاری از حیوانات،‌ هر کدام به روش خود، برای برقراری ارتباط، ترساندن شکارچیان، جذب صید، مجذوب کردن یا تحت‌تاثیر قرار دادن جفت و دلایل دیگر،‌ صدا تولید می‌کنند. در این بین،‌ موجوداتی هستند که در مقایسه،‌ صداهای خیلی بلندی تولید می‌کنند.
:
:
:
آخرین اخبار