تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۶۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با اشاره به ورود پساب‌هاي صنايع به تالاب‌هاي خوزستان؛
مقتدايي: حقوق دخل و تصرف در محدوده تالاب‌ها پرداخت شود
استاندار خوزستان گفت: مهمترین راهکار برای ساماندهی تالاب‌ها و سواحل استان، حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر این منابع است.

عبدالحسن مقتدایی در جلسه ساماندهی تالاب‌ها و سواحل استان به امروز (13 بهمن ماه) در استانداري برگزار شد عنوان کرد: تلاش‌های زیادی برای ساماندهی تالاب‌ها و سواحل استان شده اما اثرگذاری اين فرایند باید بيشتر باشد.

وی افزود: حل برخی مشکلات نیازمند راهکارهای موقت است. بنابراین در شرایط موجود باید رهکاری موقت ارايه شود. از جمله این راهکارها جلوگیری از ورود پساب‌های شرکت‌ها و صنایع استان به تالاب‌ها و سواحل است.

استاندار خوزستان بیان کرد: باید حقوق هر دخل و تصرفی در محدوده تالاب‌ها پرداخته شود.

مقتدایی تشکیل سازمان‌های مردم نهاد و متولی برای حفاظت از تالاب‌ها را الزامي برشمرد و در این خصوص اظهار کرد: هر تالاب باید تحت نظر یک مدیریت، اداره و تعریف شود.

مرمضی، مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها نيز در این جلسه گفت: وضعیت فعلی تالاب‌هاي خوزستان، مرحله‌ای عملی است. ضمن آن باید برای نجات و بازسازی تالاب‌ها برنامه مشخصی تعریف شد.
 
وی افزود: مهمترین محور در این جلسه تامین حق‌آبه تالاب‌ها است زيرا تالاب‌ها از گذشته‌هاي بسيار دور وجود داشته و قدرت بازسازی را در خود دارند و چنانچه بتوانیم حق آب را تامین کنیم، بخش زیادی از مشکلات تالاب‌ها حل خواهد شد.

مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها بیان کرد: در پرداختن به مشکلات تالاب‌های شادگان و هورالعظیم باید تفاوت قايل شد. مدیریت حفظ و بهره‌برداری در تالاب شادگان نیاز به تدبیر دارد. در تالاب هورالعظیم مشکلات پیچیده‌تر است.

مرمضی عنوان کرد: دخالت‌های وسیع وزارت نفت در تالاب هورالعظیم از جمله احداث حوضچه‌های مختلف و جاده‌های فراوان برای دسترسی به سایت‌های خود، این تالاب را به خطر انداخته است.

وی افزود: برای احیا و بازگردانی تالاب هورالعظیم باید راه حل‌های مناسب و مهمتری اتحاذ کرد، هر اقدامی برای نجات این تالاب ارزش زیادی دارد.

مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها یادآور شد: برگزاری همایش تالاب‌ها، ایجاد کارگروه بازسازی تالاب‌ها و مذاکره با کشور عراق به دلیل مرزی بودن این تالاب، از موارد مهمی است که جهت ساماندهی تالاب هورالعظیم باید به آن پرداخته شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار