تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۵۶۴۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی‌ازگردهمایی‌شوراهای‌حل‌اختلاف‌خوزستان
**شوراهای حل اختلاف یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری در یازدهمین گردهمایی اعضای شوراهای حل اختلاف استان خوزستان که ظهر دیروز در تالار فردوسی برگزار شد اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف یکی از ثمرات انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 1357 است.

وی در ادامه فرا رسیدن دهه مبارک فجر و سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران را به همگان تبریک گفت و به بیان برخی از دست آوردهای انقلاب پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان بیان کرد: انقلاب اسلامی ما انقلاب موفقی بوده است و توفیقات زیادی در عرصه‌های مختلف به دست آورد.

وی عنوان کرد: کارهایی در بعد معنوی انجام شد که در این مقوله موفقیت‌های خوبی را در بعد از پیروزی انقلاب به دست آوردیم که بی‌نظیر بود.

امام جمعه اهواز اضافه کرد: انقلاب اسلامی در بعد مادی نیز موفقیت‌های زیادی به دست آورد که از جمله آن می‌توان به احیای نیروی انسانی اشاره کرد.

وی در ادامه توسعه حوزه‌های علمیه را از دیگر دست آوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: هم اکنون با تلاش جمهوری اسلامی ایران در تمام 5 قاره دنیا حوزه‌های علوم دینی راه اندازی شده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: توسعه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز از دیگر دست آوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که در طول 35 سال اتفاق افتاد.

به گفته موسوی جزایری، هم اکنون بیش از 250 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان خوزستان مشغول فراگیری علم و دانش هستند.

وی گفت: دانشگاه حضرت امیرالمومنین (ع) نیز یکی از مراکزی که زیر نظر حوزه علمیه در اهواز راه اندازی شد و مورد استقبال قرار گرفت.

استاد حوزه علمیه اهواز، دستیابی به انرژی هسته‌ای را یکی دیگر از دست آوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، تشکیل شوراهای حل اختلاف را یکی از ثمرات شیرین انقلاب اسلامی مردم ایران دانست و گفت: باید به خاطر آن خداوند متعال را شکر کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس آماری که ارائه شده سالانه به بیش از 4 میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف سراسر کشور رسیدگی می‌شود که این خدمت بزرگی است.

وی در پایان از مقام شامخ آیت‌الله حاج میرزاعلی احمدی می‌انجی تجلیل کرد و گفت: آن مرحوم عالمی بزرگوار و خدمتگذار برای نظام اسلامی بود.

**پیری جمعیت نشاط را از جامعه ایران می‌برد

آیت‌الله محسن حیدری در یازدهمین گردهمایی اعضای شوراهای حل اختلاف استان خوزستان  اظهار کرد: پیری جمعیت باعث رفتن نشاط از جامعه ایران می‌شود.

وی در مورد پیر شدن جمعیت ایران در سال‌های آینده هشدار داد و گفت: دشمن جنگ پنهانی را بر علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است که اگر به آن توجه نکنیم غیر قابل جبران می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، جنگ جمعیت را یکی از حربه‌های دشمنان عنوان کرد و افزود: در دهه 60 قانون کنترل جمعیت اجرا شد که اجرای آن فقط در 2 سال نخست درست بود.

وی در ادامه به مشکلات پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: آنچه پیش بینی کرده‌اند جمعیت ایران رو به پیری است که این خطر بزرگ کشور ما را تهدید می‌کند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش جمعیت گفت: ایشان هشدارهایی جدی در این باره داده‌اند.

این مسئول پیر شدن جمعیت ایران را یک بحران توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به روند نزولی جمعیت، پیش بینی شده است که جمعیت ایران در سال‌های نه چندان دور به 45 میلیون نفر برسد.

وی تصریح کرد: وقتی جامعه جوان نباشد شور و نشاط و سر زندگی از آن می‌رود و هیچ ایرانی نمی‌خواهد که ایران ما به چنین سرنوشتی دچار شود.

استاد حوزه علمیه اهواز در ادامه بیان کرد: در برخی از نقاط کشور درباره فرزند آوری افراط و در جاهایی نیز هموطنان ما دچار تفریط شده‌اند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی اهواز در ادامه با تشکر از تلاش شورای حل اختلاف سراسر خوزستان متذکر شد: این شورا‌ها باید در حد ممکن از طلاق گرفتن زوج‌ها جلوگیری کنند.

به گفته وی، یکی از عوامل کاهش جمعیت در ایران اسلامی طلاق گرفتن زوج‌ها از همدیگر است که باید تلاش کنیم تا آنجا که امکان دارد این کار انجام نشود.

حیدری نداشتن شغل برای جوانان را یکی از عوامل مهم بالا رفتن سن ازدواج دانست و از مسئولان کشور خواست زمینه را برای رفع بیکاری فراهم سازند.

وی گفت: وقتی جوان ما شغل نداشته باشد نمی‌تواند ازدواج کند و تشکیل زندگی دهد و اگر این کار نیز صورت گیرد رغبتی برای بچه دار شدن ندارد.

امام جمعه موقت اهواز یکی از عوامل مهم رواج بیکاری در جامعه را اشتغال افراطی بانوان بیان کرد و افزود: متاسفانه زنان در مشاغلی کار می‌کنند که اختصاص به آقایان دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حضور در برخی مشاغل مانند شوراهای حل اختلاف برای زنان را بلامانع دانست.

**فعالیت ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در شوراهای حل اختلاف خوزستان

محمدباقر الفت در یازدهمین گردهمایی اعضای شوراهای حل اختلاف استان خوزستان اظهار کرد: 3 هزار و 500 نفر در شوراهای حل اختلاف خوزستان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برنامه ریزی‌هایی انجام شده تا اعضای شوراهای حل اختلاف خوزستان آموزش‌های لازم را در رابطه با کار خود را فرا گیرند.

رئیس کل دادگستری خوزستان، در ادامه فرا رسیدن دهه مبارک فجر و سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران را به همگان تبریک گفت و افزود: با استقرار نظام اسلامی در نخستین گام و کمترین فرصت قانون اساسی تصویب شد.

وی بیان کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی تدوین یک قانون اساسی بر اساس دین مبین اسلام است که در سال‌های نخست پیروزی به تصویب رسید.

این مسئول به برخی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در حکومت‌های طاغوتی هیچ حقی برای مشارکت مردم در حاکمیت در نظر نمی‌گیرند در صورتی که در نظام اسلامی این طور نیست.

وی تصریح کرد: امروزه مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها بعد از ارائه آموزش‌های لازم در زمینه‌های مختلف نقش دادن مردم در حاکمیت است.

به گفته الفت، حکومتی که پایگاه قوی در بین مردم دارد هم می‌تواند حیاتش را با اقتدار ادامه دهد و هم می‌تواند جایگاهش را در عرصه بین الملل تثبیت کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: این شورا نهادی است که کمک می‌کند نظم در روابط خصوصی افراد جامعه ارتقا پیدا کند.

این مقام مسئول یادآور شد: وجود شوراهای حل اختلاف تا حدود زیادی از معضلات دستگاه قضایی را حل کرده است.

وی با اشاره به برخی نارسایی‌ها در شوراهای حل اختلاف گفت: در این شورا‌ها مشکلات و کمبودهای زیادی وجود دارد که مدیریت آن‌ها به طور جدی دنبال رفع آن است.

الفت بیان کرد: یکی از مشکلات اعضای شوراهای حل اختلاف بیمه بود که خوشبختانه تا حدود زیادی حل شده است و این افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

**مختومه شدن ۱۵۷ هزار پرونده در ۹ ماه اخیر

ناصر زائری در یازدهمین گردهمایی اعضای شوراهای حل اختلاف استان خوزستان اظهار کرد: 157 هزار پرونده در 9 ماهه نخست سال 1392 در شوراهای حل اختلاف خوزستان مختومه شدند.

وی افزود: در طول سال گذشته حدود 200 هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف خوزستان وارد شد که به همه آنان رسیدگی شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان در ادامه با تبریک دهه مبارک فجر گفت: بزرگداشت اعضای شوراهای حل اختلاف بزرگداشت همه خوبی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: برای به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی جان فشانی‌های زیادی شد که یکی از ثمرات آن ایثار‌ها و از خودگذشتگی‌ها تشکیل شوراهای حل اختلاف است.

این مقام مسئول بیان کرد: شوراهای حل اختلاف در سال 1381 با ابلاغ رئیس وقت قوه قضاییه در سراسر کشور راه اندازی شدند که در استان خوزستان نیز در‌‌ همان سال کار خود را آغاز کردند.

به گفته وی، شوراهای حل اختلاف در همه شهر‌ها، شهرستان‌ها و روستاهای سراسر استان خوزستان راه اندازی شدند و به مردم و هم استانی‌ها خدمت می‌کنند.

زائری در ادامه به وظایف شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: اجرای عدالت و احقاق حق موضوعاتی نیستند که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد.

وی تصریح کرد: اکثر کسانی که در شورای حل اختلاف مشغول هستند در کاری که به آن‌ها محول شده تخصص دارند.

رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان گفت: در سال یک بار شوراهای حل اختلاف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بازرسی‌های مختلفی از آن‌ها انجام می‌شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار