تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۰۲:۴۷
کد خبر: ۵۶۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ذخایر نفت و گاز خوزستان افزایش یافت
مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب از شناسایی ساختارهای جدید و افزایش ذخایر هیدروکربوری در میدان زیلایی خبر داد و گفت: به زودی آمار رسمی حجم این ذخایر هیدروکربوری به طور رسمی اعلام می شود.

به گزارش خوزنیوز به نقل از مهر، هرمز قلاوند از شناسایی ساختارهای جدید و افزایش ذخایر قابل استحصال هیدروکربور در میدان زیلایی در شمال استان خوزستان خبر داد و گفت: بررسی تفسیر اطلاعات حاصل از لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی زیلایی حاکی از کشف حداقل هفت ساختار جدید هیدروکربوری در این منطقه است.
مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با اعلام اینکه اطلاعات جدید نشان می دهد ذخایر هیدروکربوری این میدان نفتی به میزان قابل توجه ای افزایش یافته است، تصریح کرد: به زودی آمار رسمی حجم این ذخایر هیدروکربوری به طور رسمی اعلام می شود.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، افزود: یکی از  ساختارها (G) که در حدفاصل دماغه غربی میدان نفتی مسجدسلیمان و زیلایی قرار دارد دارای ظرفیت بالقوه است که در آینده نزدیک با حفر چاه میزان هیدروکربور آن مشخص خواهد شد.
 
وی با یادآوری اینکه همچنین در ساختار (A) که در بین میدان نفتی لالی و زیلایی واقع و چاه شماره 15 در آن حفاری شده و دارای تولید بسیار خوبی است امکان حفاری های جدید وجود دارد، بیان کرد: پروژه لرزه نگاری سه بعدی این میدان نفتی در محدوده ای به وسعت 786 کیلومتر مربع در گستره غرب شهرستان مسجدسلیمان تا شمال غرب شهرستان گتوند در مدت دو سال (1387 تا 1389) انجام شد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه میدان نفتی زیلایی از نظر زمین شناسی یک ساختمان پیچیده است، تبیین کرد:  تمامی مراحل لرزه نگاری سه بعدی این میدان از طراحی برنامه عملیات تا تفسیر اطلاعات برای نخستین بار توسط کارشناسان داخلی انجام شده است.
 
به گفته قلاوند با تاکید بر اینکه با توجه به تغییرات عمده ای که در نتیجه تفسیر و تحلیل عملیات لرزه نگاری سه بعدی اخیر حاصل شد نتایج جالب و تازه ای به دست آمد که از آن جمله تعیین دقیق وضعیت ساختاری میدان نفتی زیلایی است که بسیار متفاوت از نقشه های قدیمی است.
 
مدیر عامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب، خاطر نشان کرد: از دیگر نتایج به دست آمده شناسایی ساختارهای اقماری و کناری در محدوده این میدان شامل ساختارهای A، B، C، D، E، F و G است که ظرفیت های جدید نفت و گاز در برخی ساختارها قطعی است.
:
:
:
آخرین اخبار