تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۶۵۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دستان خوزستانی‌ها به سبد کالا نمی‌رسد
سبدی که همه را به یک چشم می‌نگرد/ خانواده 10 نفری = خانواده 2 نفری؟
اجرای طرح سبد کالا این روزها در اوج بی‌برنامگی و به‌هم ریختگی در سطح استان خوزستان در حال اجراست.

بنابر اعلام قبلی توزیع سبد کالای خانوارها که دولت طی روزهای گذشته وعده آن را داده بود از دو روز گذشته به طور رسمی آغاز شده در حالی که همچنان بسیاری از شهرهای استان از وجود این امر بی‌اطلاعند و حتی رنگ و بوی این سبد کالایی و اقلامی به آن مناطق سیر و سفر نکرده است.

البته در بسیاری از شهرها نیز همانطور که پیش بینی می‌شد به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب برای توزیع سبد کالا ازدحام شدیدی در محل‌های توزیع سبد کالا به وجود آمده است.

این وضعیت به شدت مورد انتقاد مردم و مسئولان قرار گرفته و به ناچار بسیاری از شهروندان را به صفوف دعوا و جنگ و جدل کشانده است.

روی دیگر سکه نیز به بی‌برنامگی و بی‌نظمی مسئولان استانی و شهرستانی برمی‌گردد که با توجه به وعده و وعیدهای متعدد در راستای توزیع این سبد در چندین مراکز شهری، اما متاسفانه این امر را تنها به یکی دو مرکز مختصر معطوف داشته‌اند.

برخی مناطق استان نیز با کمبود کالاهای موجود در سبد مواجه شده‌اند که گویی دولت قصد ندارد هیچ‌گاه دست آنها را به این سبد کالایی برساند.

این سبد کالایی شامل دو عدد مرغ، یک بسته 10 کیلوگرمی برنج هندی با کیسه زردرنگ و آرم شرکت بازرگانی دولتی ایران و بسته‌های مقوایی شش عددی تخم مرغ، دو بطری روغن مایع و دو بسته پنیر است که در کیسه‌های نایلونی به مدت 15 روز به مردم ارائه می‌شود.

*گلایه‌مندی و نارضایتی مردم به دفاتر نمایندگان مجلس کشیده شد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وضعیت توزیع سبد کالا در خوزستان پر از مشکل و نابه‌سامانی ا‌ست.

محمدسعید انصاری گفت: توزیع سبد کالا کاری بزرگ و حجیم است و دولت تدبیر و امید باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بهتر و منظم‌تری محقق کند.

وی ادامه داد: متاسفانه از روز گذشته تا امروز که سومین روز توزیع سبد کالا در مناطق مختلف استان است گلایه‌مندی و نارضایتی‌های زیادی از گوشه و کنار شهرهای خوزستان شنیده می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم به دفاتر نمایندگان مراجعه می‌کنند و با ما تماس می‌گیرند و خواهان رفع مشکلات پیش‌روی توزیع این سبد کالایی هستند.

این مسئول ادامه داد: در این راستا نیاز است دولت تصمیمی جدی بیاندیشد و اقدامات موثرتری محقق کند تا مردم در صف‌های طویل اذیت نشوند.

انصاری تاکید کرد: باید اشکالات این اقدام دولت برطرف شود و در همین برهه زمانی و در حالی که این طرح در حال انجام است چنین تمهیداتی اتخاذ گردد.

وی بیان داشت: این وضعیت پر از مشکل و نابه‌سامانی ا‌ست و امیدواریم هر چه سریع‌تر این بی‌برنامگی در بحث توزیع سبد کالا مرتفع شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در این زمینه مسئولان استانی و شهرستانی باید همراه با دولت در راستای اجرای طرح توزیع سبد کالا گام‌های مثبت و موثرتری بردارند زیرا بسیاری از این بی‌نظمی‌ها مربوط به عدم برنامه‌ریزی مسئولان محلی است.

*بسیاری از اقشار از دید دولت پنهان ماندند

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط گفته است: مهم‌تر از اعلام سبد کالا توزیع درست و عادلانه آن است و اینکه مردم در صف‌های طویل برای دریافت کالا منتظر بمانند از لحاظ مدیریتی جایگاهی ندارد.

سیدشریف حسینی گفت: خانواده‌ها حاضر هستند یارانه و سبد کالا نگیرند اما یکی از فرزندانشان شاغل شوند و درآمد پایدار و ثابتی داشته باشند.

وی تصریح کرد: نوع توزیع مهم است، وقتی جامعه هدف این طرح افراد نیازمند به این سبد تعریف می‌شود یعنی کسانی با درآمد زیر 5 میلیون ریال و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و...که البته این خوب است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: ولی سوال پیش می‌آید که خانواده‌‌ای که پنج بیکار دارد و سرپرست خانواده کارگر آزاد است یا راننده تاکسی، پیک موتوری و هیچ بیمه‌ای ندارد و از دید دولت پنهان ماندند تکلیفشان چه می‌شود؟

وی تاکید کرد: باید سریعا دولت در مرحله دوم این اقشار را پوشش بدهد زیرا این عدالت نیست که به کسانی با حقوق و درآمد بالا، سبد کالا تعلق گرفته است ولی افرادی که درآمدی ندارند یا بیمه دریافتی ندارند محروم بشوند.

حسینی تصریح کرد: بهتر است به جای پرداخت پول و سبدهای این چنینی برای مردم اشتغالزایی کنیم چرا که مهمترین نیاز امروز جامعه اشتغال است.

حسینی ابراز داشت: این طرح می‌تواند بازار را تنظیم کند تا افرادی که اقلام مورد نیاز مردم را احتکار کرده‌اند تا در ماه‌های آخر سال گرانتر بفروشند نتوانند به خواسته‌هایشان برسند لذا این کار دولت جای تقدیر و تشکر دارد.

*دولت به کمک مجلس و نخبگان مشکلات سبد کالا را برطرف کند    

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار کرده است: با اینکه لایحه بودجه در مجلس در حال بررسی است اما نمایندگان تذکرات زیادی در خصوص مشکلات سبد کالا به دولت داده‌اند.

صید عیسی دارایی گفت: نمایندگان به نحوه تخصیص و توزیع سبد کالا اعتراض دارند زیرا به بسیاری که وضع مالی خوبی دارند سبد کالا به آنها اختصاص داده شده است ولی خانواده‌های ضعیف از این بسته حمایتی محروم شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بحث‌هایی هم در مورد اینکه بودجه این سبد از کجا تامین شده است در مجلس مطرح است.

صید عیسی دارایی در پایان تاکید کرد: یک نارضایتی وسیعی نسبت به این کار وجود دارد و ضروری است که دولت با کمک مجلس و نخبگان این مشکلات را برطرف کند.

*باید اجناس داخلی در سبد کالا گنجانده شود

دیگر نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز چنین اظهارنظر کرد: اعتراضات زیادی بر سر بحث سبد کالای خانوار دولت وجود دارد و این بسته با این کیفیت و کمیت و شیوه توزیع عین گداپروری است.

سید شکرخدا موسوی تصریح کرد: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و دغدغه‌های مقام معظم رهبری بهتر است که دولت در راستای سیاست‌های کلان کشور حرکت کند و تولیدات داخلی را تقویت کند.

وی ادامه داد: نه اینکه میلیون‌ها تن برنج هندی که چند ماه پیش بحث آلوده بودن آنها را همه مردم فهمیدند به کشور وارد کنیم و در سبد کالای حمایتی دولت از خانوارها قرار دهیم.

سید شکرخدا موسوی تاکید کرد: دومین اشکال به میزان این سبد است که یک خانوار 10 نفره باید برود در صف طولانی انتظار بکشد تا یک سبد کالای 80 هزار تومانی دریافت کند.

وی افزود: خیلی از خانواده‌های متوسط هم از گرفتن این سبد سر باز زده‌اند چرا که این سبد را در شان خود نمی‌بینند.

موسوی با اشاره به بی‌عدالتی در سبد کالا ادامه داد: این بسته برای یک خانواده دو نفری خوب است ولی برای خانواده‌هایی با جمعیت بیشتر این سبد کالایی عادلانه نیست.

*مراجعه افراد مشمول و غیرمشمول مشکل‌ساز شده است

و این در حالی‌ست که معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در خصوص اجرای این طرح در سطح استان گفته است: توزیع سبد کالا در فروشگاه‌ها آغاز شده اما متاسفانه هم افراد مشمول و هم غیرمشمولان به فروشگاه‌ها آمده‌اند و باعث شلوغی شدند.

ابوالقاسم کوره‌چینی افزود: همان‌طور که از قبل نیز گفته شد، هیچ نگرانی در زمینه دریافت سبد کالا وجود ندارد و توزیع این اقلام در روزهای آینده نیز ادامه دارد و حتی زمان توزیع نیز قابل تمدید خواهد بود.

وی تصریح ‌کرد: کالا به اندازه کافی وجود دارد و انتظار داریم مردم از تجمع خودداری کنند و در زمان مناسب نسبت به دریافت سبد کالای خود اقدام کنند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: قرار است با کمک نیروهای انتظامی نظم و هماهنگی بیشتری در محل توزیع سبد کالا ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: حضور سرپرست خانوار برای دریافت سبد کالا در محل فروشگاه الزامی نیست و در صورت ارائه مدارک لازم مشکلی وجود ندارد.

کوره‌چینی تصریح کرد: برخی از مشمولان که سامانه پیامکی به آن‌ها عدم مشمولیت دریافت سبد کالا را اعلام کرده است می‌توانند مشکل خود را از طریق پایگاه الکترونیکی به نشانی www.yaranehkala.ir و یا #799* به همراه کد ملی مطرح و پیگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم برای دریافت سریعتر سبد کالا عجله نکنند ابراز داشت: سرپرست خانوارهای اقشار مشمول می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی برای دریافت یارانه به فروشگاه مراجعه کنند.

به هر حال با چنین وضعیتی که در گوشه و کنار استان خوزستان برقرار است امید به بهبود اجرای این طرح در روزهای آتی نمی‌شود و مطمئنا وضعیت از این که هست نیز بدتر خواهد شد غیر از اینکه مجلس و دولت دست در دست هم هرچه سریع‌تر جلوی این بی‌نظمی‌ها را بگیرند و راه حلی جدی اتخاذ کنند تا در مرحله دوم بتوان باری از دوش مشکلات سبد کالا برداشت؛ اقدامی که باید چون بسیاری از طرح‌ها در راستای خدمت رسانی به مردم پیش از اجرای آن اندیشیده و اتخاذ می‌‌شد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار