تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۶۵۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گوزن خالدار باغ وحش هویزه به سل مبتلا شد
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از بیماری زئونوز سل در گوزن خالدار اروپایی در باغ وحش شهرستان هویزه خبر داد.

دکتر مصطفی کنارکوهی با اعلام این خبر گفت: بعد از اعلام بروز تلفات در یک رأس گوزن خالدار اروپایی، بلافاصله تیم کارشناسی بیماری های دامی دامپزشکی استان به سرپرستی دکتر ممبینی جهت تشخیص بیماری و کالبد گشایی به محل اعزام شد.

وی افزود: پس از کالبدگشایی، لاشه دام به بیماری سل مظنون شد و نمونه های مرضی با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی جهت پیگیری های بیشتر و با هماهنگی با کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور به مرکز تشخیص سل دامی در مرکز تحقیقات و سرم سازی رازی کرج ارسال شد که با انجام آزمایشات اولیه، بیماری سل مورد تائید آزمایشگاهی قرار گرفت.

کنارکوهی تصریح کرد: بیماری سل در بسیاری از کشورهای دنیا در حیوانات حیات وحش مشاهده می شود. علیرغم اینکه اکثریت حیوانات حیات وحش به عنوان منابع انتقال دهنده بیماری به انسان ها و گاوها تلقی نمی شوند، ولی در برخی مناطق خاص دنیا این حیوانات نقش قابل توجهی به عنوان میزبان نگهدارنده و مخزن انتشار بیماری سل برای عفونت به گاوها از طریق چرای آزاد دارند.

وی ادامه داد: عمدتا این حیوانات مخزن، مورد تست های تشخیصی بیماری سل قرار نمی گیرند و در نتیجه می توانند در آلودگی محیط زیست و انتشار به سایر حیوانات حیات وحش و گاوها نقش مهمی را در طبیعت ایفا کنند. با پیگیری و همکاری کارشناسان دامپزشکی استان کلیه دام های موجود در باغ وحش مورد آزمایش تشخیص بیماری سل قرار گرفته و که همه موارد منفی بودند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار