تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۵۶۵۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از نخستین سفر استانی به سبک وزیر ارتباطات
انتقال یک روزه وزارت ارتباطات به قزوین/ تصاویر
مراسم افتتاح همزمان چند مرکز مانیتورینگ و جهت‌یاب فضای فرکانسی کشور به مناسبت دهه فجر در قزوین برگزار شد. وزیر ارتباطات در این سفر تمام معاونان خود منهای یک نفر را به همراه برد. تنها غایب نیز به گفته وزیر، گرفتار وصل مجدد ارتباطات در مناطق سرمادیده بود.

 طرح جامع مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال 83 آغاز شده است.

در مراسم افتتاحی که به صورت همزمان در چند استان انجام شد، 11 سایت مانیتورینگ در  تهران، قزوین، تاکستان (علی‌آباد)، مراغه، ارومیه، زنجان، جلفا، میانه، تبریز، اصفهان و یزد و 6 سایت جهت‌یاب در  مراغه، ارومیه، زنجان، اصفهان، زاهدان و خرمشهر رسما مورد بهره برداری قرار گرفت.

با افتتاح این مراکز، تعداد ایستگاه‌های ثابت پایش فضای فرکانسی کشور از 20 ایستگاه به 37 ایستگاه و پوشش جغرافیایی پایش از 42 درصد به 62 درصد افزایش یافت.

افتتاح نمادین در سایت (مرکز تنظیم مقررات) استان قزوین انجام شد. 

در خلال بازدید از این سایت، معرفی تعدادی از دستگاه‌های اولیه و قدیمی پایش و رصد فضای فرکانسی، ابزار خوبی برای یادآوری سیر تغییرات تکنولوژی است.

اغلب این دستگاه‌ها گیرنده و تشخیص دهنده امواج هستند که در حدود سال‌های 1950 ساخته شده‌اند. برای مثال این دستگاه در ارتباطات دریایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این ابزارها اغلب توسط چند کشور اروپایی و آمریکا ساخته شده‌اند. به عنوان نمونه این دستگاه یک گیرنده امواج HF است که در سال 1959 در کشور انگلستان تولید شده است.

کهنگی و سادگی این ابزارها، تضاد قابل ملاحظه ای را در برابر ابزارهای پایش و اندازه گیری متعلق به سال 2014 ایجاد می کند. 

مهم ترین و بازرترین تفاوتی که در نگاه اول حادث می شود، منسوخ شدن تکنولوژی آنالوگ و مهاجرت تمام ابزارها به تکنولوژی دیجیتال است. دیگر از عقربه‌های عصر گذشته خبری نیست.

در سوی دیگر سالن مانیتورینگ دفتر تنظیم مقررات شهر قزوین، اتفاقات دیگری نیز در جریان است. وزیر برای افتتاح همزمان پروژه‌ها با چند استان ارتباط ویدئو کنفرانس برقرار کرد؛ روشی که سال ها است در حوزه ICT بسیار فراگیر شده است.

از قرار معلوم، این ارتباط غیر واقعی هنوز جذابیت‌های بسیاری برای تماشا دارد.

در نهایت با رویت آخرین معاون وزیر در کنفرانس خبری، تیم وزیر ارتباطات و معاونان وی برای رسمیت بخشی به نخستین سفر استانی وزیر ارتباطات دولت روحانی، کامل شد. 

از رئیس رگولاتوری که میزبان برنامه بود تا مدیرعامل پست بانک، همه برای افتتاح سالن «مانیتورینگ و جهت یاب» به مناسبت دهه فجر حضور داشتند. به غیر از یکی از معاونان که در مورد او وزیر تاکید کرد علت نیامدنش رفع و رجوع قطعی‌های ارتباطی ناشی از قطع برق و ادامه دار شدن سرما بوده است.

امروز دومین روزی است که سرمای زیاد، آب و برق و برخی ارتباطات را در استان‌های شمالی به ویژه مازندران قظع کرده است.


گزارش از: فاطمه سامعی

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار