تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۵۶۶۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دهخدا:
هیچ نگرانی از باب کمبود شکر وجود ندارد
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا گفت: هیچ نگرانی از باب کمبود شکر وجود ندارد و به همین دلیل واردات شکر تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

فریبرز کریمی زند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمام کشورهای جهان به منظور حفظ و حراست از تولیدات داخلی به‌ویژه در بخش کشاورزی خود مبادرت به تعیین تعرفه مناسب می‌‌کنند تا ضمن ایجاد و حفظ اشتغال، رعایت تناوب زراعی، جلوگیری از برهم خوردن توازن قیمت محصولات کشاورزی و... از امنیت غذایی کافی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال آنچه مستندات موجود نشان می‌دهد کشور ترکیه که شرایطی کم و بیش مشابه کشور ما دارد، برای حفظ تولید و مزایای بی‌شمار آن، تعرفه واردات شکر را بالغ بر 135 درصد تعیین کرده است.

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دهخدا خاطر نشان کرد: با توجه به تعرفه پائین واردات شکر، سیل واردات این محصول می‌رفت که بازار شکر و تولیدکنندگان را به ورطه بحران بکشاند که مقامات جهاد کشاورزی و دولت تدبیر و امید با چاره‌اندیشی و ورود به موقع و طرح تعرفه 16 درصدی برای دو ماه پایانی سال و توقف هرگونه ثبت سفارش جدید، از افت غیرمنطقی قیمت شکر جلوگیری کردند.

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دهخدا تصریح کرد: با وجود اینکه قیمت شکر از سوی دولت یک هزار و 900 تومان تعیین شده بود اما تولیدکنندگان به دلیل حجم واردات انجام شده مجبور بودند شکر را با قیمت یک هزار و 700 تا یک هزار و 760 تومان بفروشند.

وی در این خصوص اضافه کرد: این امر موجب کاهش نقدینگی و مشکلاتی برای تولیدکنندگان می‌شد که با نظرات مثبت مقامات جهاد کشاورزی و با درایت به موقع، مبنی بر ممانعت از ثبت سفارش ورود شکر تا اطلاع ثانوی به کشور از بحران در صنعت شکر کشور جلوگیری شد.

کریمی زند عنوان کرد: با وجود فراهم بودن شکر کافی در کشور و ذخیره حدود یک میلیون و 400 هزار تنی در سال 93، بدون احتساب تولید سال 93، هیچ نگرانی از باب کمبود شکر وجود ندارد و به همین دلیل واردات شکر تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

وی با بیان اینکه با اضافه شدن تولید سال 93 به این مقدار، موجودی شکر در وضع مطلوبی خواهد بود اذعان کرد: این امر می‌تواند فضای آرامی را فراهم کند تا دولت با وضع تعرفه منطقی علاوه بر صیانت از حقوق مصرف کننده به رونق تولید و توسعه این صنعت کمک کند.

کشت و صنعت نیشکر دهخدا یکی از واحدهای هفتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی می‌باشد که در 25 کیلومتری شمال اهواز واقع شده است.

ظرفیت تولید یک‌صد هزار تن شکر خام و 175 هزار تن شکر سفید است، این کشت و صنعت رکوردهای کاشت 8. 2 برابر استاندارد جهانی و همچنین راندمان تن در هکتار 128 تن در واحد سطح را در سال‌های گذشته به دست آورده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار