تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۵۶۹۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توزیع سبد کالا سند صداقت و تدبیر دولت
روزبه کردونی
ارزیابی یک خط مشی یا سیاست و بررسی نتایج اجرای آن، یکی از مولفه های اصلی در فرایند سیاست گذاری محسوب می‌شود. دولت‌های باهوش و باتدبیری که شهروندان را صاحب حق می‌دانند و خود را عقل کل نمی‌دانند، در طراحی، اجرا و ارزیابی سیاست‌ها مردم را همراه و شریک می‌دانند و گوش شنوا و چشم بینا برای شنیدن صدای مردم و دیدن تاثیرات سیاست‌های خود را دارا هستند. اینگونه دولت‌ها پس از اینکه یک رویکرد سیاستی را تدوین، تصویب و اجرا می‌کنند به بررسی نتایج و اثرات آن می‌پردازند و با شاخص‌هایی نظیر کارایی، اثربخشی، پذیرش اجتماعی و امکان پذیری تکنیکی به ارزیابی برنامه و سیاست اجرا شده خواهند پرداخت. خط مشی، طرح و یا برنامه اجرا شده پس از ارزیابی یا بدون تغییر تداوم می‌یابد، یا متوقف می‌شود و یا دچار تغییرات و اصلاحاتی خواهد شد.  
در این میان توزیع سبد کالایی که به عنوان یک رویکرد سیاستی با هدف ایجاد امنیت غذایی و تامین رفاه مردم در دستور کار دولتمردان جدید قرار گرفته بود، در عرصه سیاست گذاری ، دولت تدبیر را در بدو فعالیت در آزمونی مهم قرار داد. دولت یا باید بدون ارزیابی تاثیرات اجتماعی و اثربخشی طرح، لجوجانه بر اجرای آن (بدون انجام اصلاحات) اصرار می‌کرد و یا پس از مشاهده مشکلات پیش آمده پس از اجرا، نقادانه به بررسی نواقص طرح می‌پرداخت.
همانگونه که انتظار می رفت دولتمردان دولت تدبیر، مدبرانه راه دوم را برگزیدند و ضمن ارزیابی نقادانه اجرای توزیع سبد کالا، مشکلات اجرای آن را تشخیص دادند، صادقانه نواقص کار را برای مردم توضیح دادند، اصلاحاتی در اجرای آن پدید آوردند از شهروندان عذرخواهی هم کردند .
در همین چارچوب بود که دکتر ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه  سیاست دولت تدبیر و امید فراهم کردن رفاه برای عموم جامعه است اعلام کرد شاید بهتر بود پیش از اجرای طرح اطلاع رسانی لازم برای مردم انجام می‌شد و زیرساخت‌های بانکی برای اجرای چنین طرح بزرگ و گسترده ای فراهم می‌گردید. دکتر نوبخت سخنگوی دولت نیز در خصوص توزیع سبد کالایی تصریح نمود در عمل و اجرا مشکلاتی پیش آمده است و روش توزیع سبدکالا اصلاح می‌شود. رئیس جمهور روحانی هم در گفت و گوی تلویزیونی خود با اشاره به اینکه "این دولت، نقص ها را می پذیرد ، عذرخواهی می کند و برای رفع آنها گام بر می دارد" صمیمانه اعلام کرد : اگر مردم به زحمت افتادند من به عنوان رئیس جمهور از مردم عذرخواهی می کنم. من نقص در این زمینه را می پذیرم و نقص ها را برطرف می کنیم.
البته دولت فقط به اعلام اینکه در اجرای توزیع سبد کالا مشکل پدید آمده است بسنده نکرد و در راستای اصلاح طرح توزیع سبد کالا چند راهکار مشخص را نیز تعیین کرد که می توان در این خصوص به تعیین دکتر ربیعی به عنوان مسئول ساماندهی وضعیت موجود و وحدت مدیریت بین وزارتخانه صنعت و معدن و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انجام اطلاع‌رسانی‌های لازم در این ارتباط، افزایش تعداد مراکز توزیع سبد و در خواست از مردم برای همراهی توام با تانی با دولت اشاره کرد.
باید توجه کرد در کشور ما بروز مشکل و نقص در اجرای یک رویکرد سیاستی (مثل سایر نقاط دنیا) امری معمول و مسبوق به سابقه است. می‌توان مواردی متعددی را ذکر کرد که یک طرح، سیاست و یا برنامه در اجرا دچار اشکال شده است و نه تنها دارای اثربخشی لازم نبوده بلکه از پذیرش اجتماعی نیزبرخوردار نبوده است. آنچه، اما در کشور ما نادر بوده است این است که دولتمردان طرحی را که خود اجرا کرده‌اند سریعا مورد ارزیابی قرار دهند، نواقص آن را بپذیرند، اشکلات کار خودرا علنی بیان کنند، به خاطر بروز مشکلات از مردم عذرخواهی کنند و سریعا برای اصلاح آن اقدام کنند.
برخورد دولت دکتر روحانی با مشکلات پیش آمده در حین اجرای توزیع سبد کالا نه تنها سند صداقت دولت با شهروندان می‌باشد بلکه بیانگر این است که این دولت از تدبیر لازم و اعتماد به نفس کامل برای اجرای رویکردهای سیاستی خود برخوردار است. همین تدبیروصداقت بود که سبب شد دولت با ارزیابی تاثیرات اجرای طرح توزیع سبدکالایی نواقص آن را سریعا تشخیص و برای اصلاح آن اقدام کند .
آنچه در فرایند سیاست گذاری توزیع سبد کالایی رخ داد نشان می دهد ، شیوه سیاست گذاری در دولت تدبیر و امید متفاوت است. بدین معنا که دولت دکتر روحانی در عرصه سیاست گذاری خود را متعهد به ارزیابی تاثیرات خط مشی ها می داند ، به صدای ذی نفعان گوش فرا می دهد و شهروندان را در فرایند سیاست گذاری سهیم می داند .

:
:
:
آخرین اخبار