تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۵۷۳۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با هشدار نسبت به اطلاعيه‌هاي غيرقانوني كافي‌نت‌ها و دفاتر پيشخوان؛
صدور 5301 كارت ملي هوشمند در خوزستان
مديركل ثبت احوال خوزستان اقدام كافي‌نت‌ها و برخي دفاتر پيشخوان براي ثبت‌نام كارت ملي هوشمند را غيرقانوني اعلام كرد و گفت: مردم فريب اطلاعيه‌هاي اين اماكن را در زمينه ثبت‌نام كارت ملي هوشمند نخورند.

بهنام مريدي  27 بهمن‌ماه در نشست خبري كه در محل اداره كل ثبت احوال استان برگزار شد، اظهار كرد: كارت ملي كه اكنون در دست مردم است بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي تا پايان سال 97 يعني 5 سال ديگر اعتبار دارد و مردم براي صدور كارت ملي هوشمند كه جايگزين كارت ملي فعلي مي‌شود، عجله نكنند.

وي ادامه داد: با توجه به اعلام سازمان ثبت احوال كشور مبني بر آغاز رسمي صدور كارت ملي هوشمند در كشور، استان خوزستان نيز اين اقدام را به صورت رسمي آغاز كرد اما در مرحله اول كارت ملي هوشمند براي كساني صادر مي‌شود كه به سن 15 سال قانوني رسيده و براي نخستين بار قرار است كه كارت ملي دريافت كنند، بنابراين اداره كل ثبت احوال استان مبني براي تعويض كارت ملي فعلي ندارد و كسي براي تعويض كارت خود فعلا مراجعه نكند.

مديركل ثبت احوال خوزستان گفت: با توجه به اين‌كه زيرساخت‌هاي كارت ملي هوشمند به طور كامل در كشور آماده نيست، بنابراين مردم براي دريافت كارت ملي هوشمند عجله نكنند.

مريدي با اشاره به اقدام برخي دفاتر پيشخوان دولتي و كافي‌نت‌ها براي ثبت نام كارت ملي هوشمند در استان اظهار كرد: مردم فريب اين اطلاعيه‌ها را نخورند، چرا كه ثبت نام فقط از طريق ثبت احوال صورت مي‌گيرد. اداره ثبت احوال اهواز واقع در امانيه، اداره ثبت احوال شرق اهواز و همچنين دفتر خدمات پستي گلستان واقع در اتوبان گلستان روبروي جهاد كشاورزي، سه نقطه در سطح شهر اهواز است كه ثبت نام كارت ملي هوشمند در اين نقاط انجام مي‌شود. در شهرستان‌ها نيز ثبت نام تنها در ادارات ثبت احوال صورت مي‌گيرد.

وي افزود: روند ثبت نام به اين صورت است كه فرد ابتدا يك فرم پيش ثبت نام را كه در سايت ثبت احوال موجود است، را تكميل و براي ثبت‌نام وقت رزرو مي‌كند. سپس بين 15 تا 20 روز كارت ملي هوشمند براي اين فرد صادر مي‌شود. اطلاعيه‌هايي كه در كافي‌نت‌ها و برخي دفاتر پيشخوان دولتي در رابطه با ثبت‌نام كارت ملي هوشمند در معرض ديد متقاضيان قرار مي‌گيرد، به جز اخاذي از مردم چيز ديگري نيست. پيش ثبت نام كارت ملي هوشمند كاملاً رايگان صورت مي‌گيرد. لذا از رسانه‌ها درخواست مي‌كنيم در اين زمينه اطلاع‌رساني كامل داشته باشند تا مردم فريب اين چنين مكان‌ها را نخوردند.

مديركل ثبت احوال استان اظهار كرد: افق آينده‌اي كه براي كارت ملي هوشمند ترسيم شده است، به اين صورت است كه اين كارت جايگزين گواهينامه، دفترچه بيمه، و كارت‌هاي اعتباري مي‌شود. استفاده از اين كارت از طريق رمز ورود و اثر انگشت امكان‌پذير است.

مريدي گفت: در 10 ماهه نخست امسال 10 هزار و 500 درخواست صدور كارت ملي براي كارت اولي‌ها در استان به اداره كل ثبت احوال رسيده كه از اين بين 3 هزار و 561  مورد از شهر اهواز بوده است و از اين تعداد، 5 هزار و 301 كارت ملي هوشمند در خوزستان صادر شده است.

وي به ارايه آماري از وقايع حياتي پرداخت و گفت: در 10 ماهه نخست امسال، 91 هزار و 396 واقعه ولادت در استان به ثبت رسيده كه از اين ميان، 46 هزار و 662 پسر معادل 51 درصد و 44 هزار و 734 دختر معادل 49 درصد بوده است.

مديركل ثبت احوال خوزستان يادآور شد: فراواني پنج نام نخست پسر در استان عبارت است از حسين با فراواني 2 هزار و 142 مورد، اميرحسين با فراواني هزار و 724 مورد، ابوالفضل با فراواني هزار و 563 مورد، عباس با فراواني هزار و 465 مورد، و علي با فراواني هزار و 390 مورد و همچنين فراواني پنج نام نخست دختر در استان عبارت است از فاطمه با فراواني 3 هزار و 327 ، زينب با فراواني هزار و 865 ، رقيه با فراواني هزار و 731 ، زهرا با فراواني هزار و 662 ، و ام‌البنين با فراواني 797 مورد بوده است.

وي ادامه داد: همچنين در 10 ماهه نخست امسال  16 هزار و 634 واقعه فوت در استان به ثبت رسيده است. در اين مدت در اهواز 33 هزار و 91 مورد ولادت و 5 هزار و 988 مورد واقعه فوت ثبت شده است.

مريدي اظهار كرد: بر اساس گزارش 9 ماهه امسال ثبت احوال، 39 هزار و 424 مورد ازدواج و 6 هزار و 394 مورد طلاق ثبت شد، در حالي كه در مدت مشابه سال گذشته 43 هزار و 752 واقعه ازدواج و 5 هزار و 903 واقعه طلاق در استان به ثبت رسيده بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار