تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۷۵۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان در دانشگاه شهید چمران
بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال برگزاری است.

آیت‌الله محسن حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری، در آیین آغاز به کار بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور که روز گذشته در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به کلام حضرت علی(ع) که در کتاب وافی اثر مرحوم فیض کاشانی مبنی بر «یا بنی علیک تلاوة القرآن» آمده، اظهارکرد: این پیام امیرالمؤمنین(ع) اختصاص به فرزندان نسبی ایشان ندارد بلکه این امر همه فرزندان معنوی حضرت از جمله شیعیان و مؤمنان را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به بخش دیگری از این کلام مبنی بر «والعمل بآیاته» گفت: عمل به قرآن کریم از جمله واجبات است؛ چرا که این کلام نسخه شفابخش محسوب می‌شود و تلاوت مقدمه‌ای بر عمل بوده و انسان در سایه عمل رشد می‌یابد.

آیت الله حیدری افزود: انسان با عمل کردن به قرآن ولایت تکوینی یافته و جامعه‌ای که سبک زندگی خود را براساس قرآن کریم تعریف کرده می‌تواند همه قله‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را فتح کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تحول ایجاد شده از سوی انقلاب اسلامی در بین ملت ایران و دنیا گفت: بیداری کشورهای اسلامی و پیشرفت در همه امور در سایه این انقلاب و عمل نسبی مردم ایران به قرآن کریم به‌دست آمد.

وی گفت: درجات بهشت بر اساس آیات قرآنی تنظیم شده است و این امر اشاره به بواطن و معانی قرآن کریم دارد؛ چرا که این کلام دارای نوعی بی‌انتهایی است. حضرت علی(ع) رابطه قطعی و محکمی میان بهشت و قرآن را بیان می‌کند که بهشت نماد تقرب الی‌الله و سعادت حقیقی انسان است؛ بنابراین با عمل به قرآن کریم در کنار فرهنگ اهل‌ بیت(ع) می‌توان به این سعادت دست یافت. خداوند اراده فرموده که انسان با همراهی قرآن و اهل‌ بیت(ع) به بهشت برسد.

همچنین سیدعلی مرعشی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این مراسم اظهارداشت: قرآن کریم دریای بیکرانی از معرفت است که باید در دانشگاه‌ها از نظر محتوایی، ظاهری و حفظ شعائر دینی به آن پرداخته شود.

وی بیان کرد: خداوند قرآن کریم را به‌عنوان پیامی برای بشر فرو فروستاده با این شرط که رمزگشایی از کلام الهی جز در ارتباط با کلام ائمه اطهار(ع) میسر نمی‌شود و آن کسی که گفت«حسبنا کتاب الله» به خطا رفت و خطای او تا امروز برای ما مشکل‌ساز شده است.

مرعشی در ادامه مراجعه به قرآن کریم را به دانشجویان توصیه کرد و گفت: در این کتاب الهی دستمایه تحقیق، پژوهش و تفحص علمی فراوانی یافت می‌شود. در روان‌شناسی مقاله‌ای با عنوان ویژگی‌ها و نیم‌رخ روانشناختی انسان سالم از منظر قرآن کریم منتشر شد که از این طریق ویژگی‌های یک انسان سالم از نظر روانی مشخص شد. ما از قرآن کریم می‌توانیم الگوگیری انسان کامل را برگزینیم و این امر در شخصیت رسول خدا(ص) به‌طور عملی مشاهده می‌شود و کلام امیر(ع) درباره ایشان مبنی بر «کان خلقه القرآن» تصدیق ‌کننده این سخن است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: قرآن کریم از دیدگاه روان‌شناسی بیانگر همه ابعاد بهداشت روانی است و رعایت دستورات آن انسان را به سلامت روانی می‌رساند همان گونه که در قرآن آمده «یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ، إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ؛ روزى که هیچ مال و فرزندى سود نمى‏دهد، مگر کسى که دلى پاک به سوى خدا بیاورد»، (آیات 89 و 90/ شعرا) قلب سلیم به معنای سلامت روانی است.

وی درباره کتاب صحیفه سجادیه نیز اظهار کرد: کتاب خدا، قرآن نازل است و زبور آل‌‌ محمد(ص) یعنی صحیفه سجادیه با عنوان قرآن صاعد معرفی می‌شود. خداوند پیامی به انسان می‌دهد و انسان نیز آن را پاسخ می‌گوید و کامل‌ترین پاسخی که به خداوند بیان شده صحیفه سجادیه است.

بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور  28 و  29 بهمن ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار