تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۷۶۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهره‌وری کارگران بدون تعيين دستمزد منصفانه افزایش نمی‌یابد
عضو هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: امسال رویکردی که وزارت و وزیر کار در پیش گرفته بر افزایش بهره‌وری کار متمرکز است.

محمدرضا راهداری‌زاده اظهارکرد: رییس‌جمهور در اسفندماه سال 91 زمانی که تصدی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک را به عهده داشت، تاکید کرد که وجود عامل انسانی در عرضه و تقاضای بازار کار، جایگاه این بازار را نسبت به دیگر بازارها از قبیل بازار بورس، کالا و سرمایه در اقتصاد ممتاز کرده است.

وی افزود: از این رو به گفته رییس‌جمهور بحث دستمزد از مباحثي چون نرخ بهره در بازار و قیمت در بازار با اهمیت‌تر است.

عضو هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور تصریح‌کرد: سازمان بین‌المللی در رابطه با کار شایسته و دستمزد منصفانه 4 اصل را پیگیری می‌کند که حقوق بنیادی کار، اشتغال کامل، حمایت از امنیت اجتماعی و حمایت از گفت و گوی اجتماعی این چهار اصل را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه در اسناد بالادستی نظام کشور یکی از اهداف راهبردی سند چشم‌انداز بیست ساله، اشتغال کامل عنوان شده است.

راهداری‌زاده ادامه‌داد: اکنون این راهبردها و عناوین در سند چشم‌انداز کشور در بحث کار شایسته و دستمزد منصفانه تعریف شده که در برنامه چهارم و پنجم به صورت یک حکم قانونی درآمده است.

وی خاطرنشان‌کرد: متاسفانه در سال‌هاي اخیر این احکام قانونی متناسب با اهداف تعیین شده تحقق نیافت و همچنین تعریف نازلی از کار نیز صورت گرفت که این تعریف به این صورت است که افرادی که در هفته یک ساعت مشغول به کار باشد، مشاغل محسوب می‌شوند.

عضو هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران خوزستان بیان‌کرد: در صورت مشخص شدن خط فقر و حداقل معیشت لازم و تعيين دستمزد مناسب با حداقل معیشت‌، بهره‌وری افراد افزایش می‌یابد؛ در غیر این صورت معضلات بسیاری روی خواهد داد.

راهداری زاده ادامه‌داد: اولین معضلی که کارگران با آن مواجه می‌شود، اختلالات روحی و روانی است و پس از آن بهره‌وری کارگران روزانه با رکود مواجه خواهد شد. اگر کارگر احساس بي‌انصافي کند، عدم همراهی با بنگاه‌های تولیدی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به اجراي قانون هدفمندي یارانه‌ها در سال‌آینده پیشنهاد می‌شود دستمزد کارگران از حداقل حقوق به میزان صددرصد افزایش یابد، زیرا با توجه به کاهش ارزش پولی و شوک‌های تورمی حاصل از آزادسازی حامل‌های انرژی در سال آینده، در صورت عدم افزایش دستمزد، بهره‌وری کارگران به صورت چشم‌گیر كاهش خواهد یافت.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: کارگران ، دستمزد
:
:
:
آخرین اخبار