تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۷۶۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با تشريح اهداف طرح ارتقاء امنيت اجتماعي؛
لزوم افزايش مشاركت مردم در حل مسايل
معاون سياسي اجتماعي استانداري خوزستان با تاكيد بر لزوم مشاركت مردم در حل مسايل موجود در جامعه، اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي را فرصتي مناسب براي مشاركت مردم در قالب تشكل‌هاي مردم‌نهاد و رفع ناهنجاري‌ها موجود در جامعه دانست.

فرج‌الله خبير در تشريح اهداف مورد نظر در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي، اظهار كرد: در مجموعه استانداري خوزستان سلسله مانورهايي در حوزه‌هاي مختلف طراحي شده كه هدف از اجراي اين مانورها، آگاهي‌بخشي به جامعه، بالا بردن آگاهي‌هاي مردم و ايجاد يك موج در جامعه براي توجه به مسايل اصلي پيرامون مردم است. در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي، فرهنگي، بهداشتي و محيط زيست با مشكلات زيادي مواجه هستيم و اين مسايل نيز تنها مختص استان خوزستان نيست و در كل كشور وجود دارد؛ تلاش بر اين است كه با اجراي ايده استاندار و همكاري همه صاحب‌نظران بتوانيم از ظرفيت‌هاي موجود استان استفاده كرده و حركتي مداوم را آغاز كنيم كه در نهايت منجر به برنامه‌ريزي اصولي در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و بهداشتي شود.

وي با اشاره به برگزاري مانور مردمي مبارزه با اعتياد در خوزستان، افزود: اين مانور نيز دو هفته پيش برگزار شد كه در نتيجه آن، شرايط خوبي در استان ايجاد و اذهان عمومي تا حدود زيادي متوجه آسيب‌هاي ناشي از مواد مخدر شد؛ با اجراي اين مانور در خصوص نحوه ارتقاء سطح مشاركت مردمي در خصوص ناهنجاري‌ها به دستاوردهاي خوبي دست يافتيم. قطعا اگر مردم در اجراي برنامه‌ها مشاركت نكنند و نسبت به محيط اطراف خود بي‌توجه باشند نمي‌توانيم به نتايج مورد نظر دست يابيم؛ همانطور كه شاهد هستيم در كشورهاي توسعه يافته از مقوله مشاركت مردمي در زمينه برقراري مطلوب امنيت اجتماعي و يا ارتقاء سطح فرهنگي و بهداشتي جامعه به خوبي استفاده شده و توانسته‌اند تا حدود زيادي اين مساله را محقق كنند؛ ما نيز بايد تلاش كنيم كه در جامعه خود اين مهم را محقق كنيم.

خبير تصريح كرد: در حوزه امنيت اجتماعي از مهمترين اهداف اين است كه بتوانيم ناهنجاري‌هاي امنيتي مانند سرقت، زورگيري و موارد مشابهي كه موجب نگراني مردم مي‌شوند را در جامعه كاهش دهيم. اگر مي‌خواهيم در اين زمينه گام‌هايي برداريم، مهمترين ضرورت اين است كه مردم آگاهي لازم را پيدا كنند و از مهمترين اهداف مورد نظر در اجراي مانور ارتقاء امنيت اجتماعي در خوزستان اين است كه بتوانيم حركت و موجي در مقابل اين پديده‌هاي مخرب ايجاد كنيم و مردم را آگاه كنيم كه با چه مسائلي در اطراف خود مواجه هستند و سارقان و عوامل مخل نظم و امنيت از چه شگردهايي براي رسيدن به اهداف شوم خود استفاده مي‌كنند؛ به اين ترتيب مردم خواهند توانست تمهيدات لازم براي افزايش امنيت خود را پيش‌بيني كنند.

معاون سياسي اجتماعي استانداري خوزستان خاطرنشان كرد: طراحي اين برنامه به گونه‌اي بوده كه به نيروهايي كه به نحوي در ايجاد نظم و امنيت در جامعه موثرند نيز آگاهي‌ها و آموزش‌هايي ارائه شود تا بتوانند از اين پس مراقبت بيشتري داشته باشند و با مردم ارتباط بيشتر و موثرتري برقرار كنند. همچنين با اجراي اين طرح نيز سطح آگاهي مردم به عنوان جامعه هدف بالا مي‌رود و در نتيجه توجه بيشتري نسبت به پيرامون خود خواهند داشت و به اين ترتيب ناهنجاري‌ها در جامعه كاهش مي‌يابد. در واقع اين طرح يك ارتباط دوسويه و متقابل ميان مجريان و جامعه هدف است و در نهايت بايد به سمتي برويم كه مردم حضوري فعال در عرصه امنيت داشته باشند و شاهد افزايش مشاركت اجتماعي كه از اهداف مهم دولت تدبير و اميد است، در همه امور باشيم.

وي ادامه داد: البته قرار نيست با اجراي يك‌هفته‌اي اين مانور به همه اين اهداف دست يابيم، بلكه تلاش بر اين است كه اذهان عمومي به اين مسايل معطوف شود و در مراحل بعد مي‌توانيم با برنامه‌ريزي مناسب و موثر، مردم جامعه را به حضور فعال در تشكل‌هاي مردم نهاد تشويق كنيم؛ بايد به سمتي برويم كه مردم خود براي ايجاد تشكل‌هاي مردم‌نهاد اقدام كنند و ما نيز وظيفه داريم كه موانع موجود را برطرف كنيم تا در نهايت سازمان‌هاي مردم‌نهاد حضوري فعال در عرصه‌هاي مختلف داشته باشند.

خبير در خصوص نقش رسانه‌ها در آگاهي‌بخشي به جامعه، گفت: موضوع مشاركت اجتماعي مساله بسيار مهمي است و در عرصه‌هاي مختلف به اين مشاركت نياز داريم؛ حال علاوه بر اينكه خود مردم بايد اين ضرورت را احساس كنند، رسانه‌ها نيز مي‌توانند بسيار تاثيرگذار عمل كنند و در اين زمينه به جامعه آگاهي بدهند و از طرق مختلف مانند مراجعه به مردم، نظرسنجي و اخذ نظرات و انتشار آن در رسانه‌ها و همچنين اخذ نظرات صاحب‌نظران و مسئولاني كه مي‌توانند تاثيرگذار باشند، در اين جهت كمك كنند. خوب است كه مردم به صورت انفرادي به مسايل پيرامون خود توجه كنند، ولي اگر در قالب تشكل‌هايي مردمي فعاليت كنند، كارها متمركز مي‌شود و شاهد هم‌افزايي و هم‌فكري خواهيم بود كه در نهايت منجر به افزايش مشاركت اجتماعي  مي‌شود. حمايت از سازمان‌ها و تشكل‌هاي مردم‌نهاد در برنامه است، زيرا بنا به دلايلي كه در حال بررسي است تعداد سازمان‌هاي مردم‌نهاد در استان تناسبي با جمعيت استان ندارد و اين نقطه ضعفي است كه بايد برطرف شود و از اين ظرفيت مردمي در حوزه‌هاي مختلف از جمله امنيت بيشتر استفاده شود. برگزاري برنامه‌هايي مانند مانور ارتقاء امنيت اجتماعي مي‌تواند موجب تشويق مردم و صاحب‌نظران براي افزايش مشاركت اجتماعي در امور و ايجاد تشكل‌هاي مردم‌نهاد شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار