تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۵۷۶۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
براي ارتقا كيفيت آب شهرهاي خوزستان چه بايد كرد؟
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان در جلسه شوراي حفاظت كيفي رودخانه كارون گفت: با تكميل طرح آبرساني غدير، كيفيت آب شهرهاي اهواز، خرمشهر و آبادان، شادگان و دشت‌آزادگان به ميزان 2.2 برابر افزايش مي‌يابد.

محمدرضا شمسايي در اين جلسه كه 30 بهمن ماه در محل استانداري برگزار شد، اظهار كرد: طرح آبرساني غدير بايد تكميل شود، چون با توجه به شرايطي كه براي كارون پيش آمده و عمدتا به دليل ورود پساب كشاورزي است، در صورت تكميل نشدن طرح، قطعا با مشكلاتي مواجه مي‌شويم.

وي ادامه داد: با تكميل طرح مي‌توان ميزان 70 درصد آب اهواز و 70 درصد آب خرمشهر و آبادان كه از كرخه تامين مي‌شود را به 100 درصد برسانيم و همچنين آب شادگان و دشت‌آزادگان را نيز حداقل از كرخه تامين كنيم، با اين شرايط كيفيت آب نيز افزايش پيدا مي‌كند.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار كرد: 280 ميليارد تومان نياز است كه بتوانيم ظرف 4 تا 5 ماه مساله آب اين چند شهر را حل كنيم لذا درخواست مي‌شود جلسه‌اي با وزير نيرو داشته باشيد و تكليف اين 280 ميليارد تومان مشخص شود تا سازمان آب و برق بتواند در خصوص تامين 100 درصدي آب اين شهرها اقدام كند.

شمسايي در ادامه به نصب سيستم‌هاي پايش در رودخانه‌هاي استان اشاره كرد و گفت: كارايي اين سيستم را در چند رودخانه دنيا مشاهده كرديم، اين سيستم در دنيا يك سيستم به روز است و در استان خوزستان كار اجراي آن از سال 1380 آغاز شد و اجرا سه سال طول كشيد.

وي افزود: به طور خلاصه روند كار سيستم اين صورت است كه وضعيت كيفيت و كميت آب را به صورت لحظه‌اي در هر نقطه‌اي كه ايستگاه پايش نصب شده است، نشان مي دهد. نصب سيستم پايش در 5 رودخانه استان جزو برنامه ما بود ولي چون سه رودخانه كارون، دز و كرخه در اولويت بودند، كار در اين رودخانه‌ها اجرا شد و متاسفانه در رودخانه‌هاي ديگر انجام نشد كه بايد سيستم در رودخانه‌هاي زهره و مارون نيز نصب شود.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: البته اين سيستم زماني كارايي لازم و اثر مثبت دارد كه مديريت داشته باشد و جهت جمع‌آوري صرف داده‌ها نباشد.

شمسايي اظهار كرد: مديريت اين كار در دنيا تجارب بسيار خوبي دارد. اگر مديريت لازم وجود نداشته باشد، وجود سيستم هيچ اثري نخواهد داشت. مساله مديريت كار بيشتر از خودكار اهميت دارد.
 
همچنين هوشنگ حسوني‌زاده، معاون مطالعات پايه و طرح‌هاي جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در اين جلسه گفت: به منظور جمع‌آوري دقيق و سريع اطلاعات در زمينه وضعيت كمي و كيفي رودخانه‌هاي استان، ايستگاه‌هاي پايش در رودخانه كارون، دز و كرخه نصب شده‌اند.

وي افزود: 28 ايستگاه رفتارسنجي در حوزه كارون و دز، 25 ايستگاه پايش كيفي در حوزه كارون، 22 ايستگاه هشدار سيل در حوزه دز و كارون، 20 ايستگاه هشدار سيل در حوزه كرخه و 17 ايستگاه پايش كيفي در حوزه كرخه تعريف شده است.

معاون مطالعات پايه و طرح‌هاي جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار كرد: عمده اين ايستگاه‌ها ساخته و اكثرا نيز به بهره‌برداري رسيده‌اند. جانمايي اين ايستگاه از استان‌هاي بالادست حوزه دز و كارون از جمله استان‌هاي مركزي، اصفهان، كهگليويه و بويراحمد، چهار محال بختياري تعريف شده است.

حسوني‌زاده افزود: اين ايستگاه‌ها به ما كمك مي‌كنند كه در هر زمان ورود فاضلاب، زهاب‌هاي صنايع و احياناً تخليه نفت و موارد ديگر را مشخص مي‌كند و بررسي منابع آلاينده و ميزان برداشت از جمله اهداف اجراي اين طرح است كه براي رفع مشكلات پيش آمده يا دبي آب را افزايش مي‌دهيم يا از كدورت آب مي‌كاهيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار