تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۵۷۶۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس انجمن علوم تشریحی ایران:
علوم تشریحی ایران در منطقه مقام اول را دارد
 رییس انجمن علوم تشریحی ایران گفت: رشته علوم تشریحی ایران با توجه به پیشرفت های روز افزون، مقام اول را در منطقه دارد و جزء کشورهای مطرح در سطح جهان است.

دکتر محمد تقی جغتایی چهارشنبه در یازدهمین کنگره سراسری علوم تشریح در ایران در سالن شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهارداشت: متخصصان علوم تشریحی، مباحث سلول های بنیادی را در ایران پایه گذاری کردند و بنیانگذاران تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی آناتومیست ها یا متخصصان علوم تشریحی بودند که از این جهت در در ردیف کشورهای پیشرو در جهان هستیم.

وی افزود: حوزه IVF( مباحث مربوط به نازایی) و به ویژه جنین شناسی یکی از حوزه هایی است که در سطح دنیا جرف برای گفتن دارد.

جغتایی تصریح کرد: میزان موفقیت ایران نسبت به جهان از نظر IVF مطلوب می باشد.

رییس انجمن علوم تشریحی ایران ادامه داد: کشور ایران با توجه به مطالعه اخیر در بخش مقالات رشته مهندسی بافت از جمله گرایش های علوم تشریحی در سطح منطقه اول و در جهان هم در ردیف کشورهای مطرح است.

وی اظهارداشت: برای رقابت با کشورهای منطقه و حفظ مقام باید سرمایه گذاری در این رشته افزایش یابد.

جغتایی با اشاره به اینکه رشد علوم پزشکی منوط به علوم پایه است گفت: دولت باید به مسائل علوم پایه ای توجه بیشتری داشته باشد.

رییس انجمن علوم تشریحی ایران با اشاره به اینکه انجمن علوم تشریحی ایران عضو هیات مدیره انجمن آسیا و اقیانوسیه است تصریح کرد: انجمن علوم تشریحی ایران در سطح اقیانوسیه و آسیا جزء انجمن های مطرح می باشد.

وی افزود: برگزاری این کنگره های فرصتی است برای اینکه آخرین یافته های علمی و تجربه های جهانی برای محققان مطرح شود و حوزه های مورد نیاز برای آناتومیست ها مورد بحث قرار گیرد.

جغتایی تاکید کرد: در حوزه آنتروپولوژی یا ریخت شناسی باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز دراین کنگره اظهارداشت: علوم تشریحی به ویژه آناتومی اساس و بنیان طب را تشکیل می هد و از قدیمی ترین شاخه های رشته پزشکی است.

دکتر اسماعیل ایدنی افزود: زیرشاخه های علوم تشریحی به علوم سلولی و مولکولی نیز پیوند خورده است و منجر به انجام تحقیقات زیادی در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: بررسی مباحث مرتبط با دین و اخلاق و علوم تشریحی یکی از مهمترین محورهای این کنگره است.

ایدنی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این کنگره گامی مفید در جهت تحقق اهداف سلامت و اعتلای کشور باشد.

دبیر علمی کنگره سراسری علوم تشریحی ایران نیز در این کنگره گفت: این دانشگاه یکی از سنگرهای بزرگ مقاومت در طول هشت سال دوران دفاع مقدس و یادآور خاطره بزرگان و دلاورمردانی است که آرامش، آسایش و درست اندیشیدن را به ما هدیه کردند.

دکتر محمود اوراضی زاده افزود: دانشگاه از سال 90 به پیشنهاد وزارت و انجمن علوم تشریحی مسولیت برگزاری یازدهمین کنگره علوم تشریحی ایران را به عهده گرفت.

وی تصریح کرد: این کنگره از آبان سال 91 به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و در نتیجه با یک رویکرد جدید علوم قرآنی و دینی در خصوص علوم تشریحی کار خود را آغاز کرد.

دکتر اوراضی زاده ادامه داد: در کنگره علوم تشریحی تلاش شده تا یک برنامه علمی و فضای قابل قبولی برای تبادل تجربیات اندیشمندان و محققان کشور و پژوهشگاهها فراهم شود و تجربیات مورد تبادل قرار گیرد.

مدیر گروه علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهارداشت: جلسات کنگره در سه سالن جداگانه برگزار می شود و 600 نفر از طریق سایت برای شرکت در این کنگره ثبت نام کردند.

وی تصریح کرد: از بیش از 600 مقاله ارسالی به دبیرخانه، 110 مقاله به صورت سخنرانی و 430 مقاله به صورت پوستر مورد پذیرش قرار گرفت.

دکتر اوراضی زاده در خصوص محورهای برگزاری کنگره گفت: سلول های بنیادی، سلول های بنیادی و مهندسی بافت، مهندسی بافت، بیولوژی تولید مثل و جنین شناسی، علوم اعصاب، آناتومی بالینی و بررسی رویکردهای علوم قرآنی در خصوص علوم تشریحی از جمله محورهای برگزاری این کنگره است.

دبیر علمی کنگره با اشاره به برگزاری هفت کارگاه تخصصی در زمینه های مختلف در کنار این کنگره افزود: کارگاه جدسازی و کشت سلول های بنیادی، IVF و انجماد تخمک و کار با حیوانات آزمایشگاهی از جمله این کارگاههاست.

لازم به ذکر است یازدهمین کنگره سراسری علوم تشریح ایران از 30 بهمن لغایت 2 اسفند در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال برگزاری است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار