تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۷۹۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه های تغذیه ای موثر در سلامت مردان
مدیر گروه بهبود تغدیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به مناسبت هفته سلامت مردان نکات تغذیه ای موثر در سلامت مردان را بیان کرد.

میترا جودکیان روز یکشنبه افزود:به دلیل توده عضلانی بیشتر،سرعت متابولیسم در مردان بیش از زنان است و این به معنای نیاز بیشتر مردان به کالری ، برخی ویتامین ها ومواد مغذی به ویژه آن دسته از ویتامین ها و مواد معدنی که در آزاد کردن انرژی از غذا دخیلند می باشد.

وی افزود:مردان به دلیل جثه بزرگتر آب، استخوان، عضله، بافت های عضلانی و چربی بیشتری نسبت به زنان دارند و به دلیل وجود توده عضلانی بیشتر برای حفظ استمرار عملکرد خود به پروتئین بیشتری نیازمندند از این رو مردان تمایل به خوردن غذای بیشتری نسبت به زنان دارند .

جودکیان اظهار داشت: مردان روزانه حدود 600 کالری بیش از زنان غیر باردار می سوزانند ولی نیاز آنها به کربوهیدرات ها مانند زنان است و به همان مقدار یعنی (18) گرم فیبر لازم دارند.

وی گفت:هیچ میزان توصیه شده ای برای چربی در رژیم غذایی موجود نیست اما مردان 60درصد بیش از زنان به اسید های چرب ضروری نیاز دارند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به مقدار پروتئین مورد نیاز بدن مردان گفت: میزان توصیه شده دریافت پروتئین روزانه زنان به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 75درصد پروتئین می باشد ولی در مردان به خاطر توده عضلانی بیشتر مصرف پروتئین در هر روز باید به طور متوسط 10 گرم بیش از زنان باشد.

وی با اشاره به مواد مغذی مورد نیاز مردان جوان افزود:تصور میشود که لیکوپن ، ویتامین ها B6–B12 و فولات،سلنیم و ویتامین ها C وE ، روی و فولات بر باروری سلامت پروستات و پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی تاثیر داشته است.

جودکیان اظهار داشت: لیکوپن در گوجه فرنگی ،هندوانه، گریپ فروت صورتی وجود دارند و ممکن است خطر سرطان پروستات و ریه را کاهش دهند.

وی گفت:ویتامین های B6–B12 و فولات نیز سطح خونی هموسیستئن را پایین می آورند از این رو خطر بیماری قلبی و عروقی را کاهش میکنند.

جودکیان افزود:مواد آنتی اکسیدان سلنیم و ویتامین ها C وE برای باروری طبیعی در مردان ضروری است و دریافت کافی یا مصرف مکمل آنها ممکن است به بهبود باروری کمک کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار