تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۸۱۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علیپور:
فرهنگ سازی دینی از اولویت های کاری سازمان تبلیغات اسلامی است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک در دیدار و گفتگو با اصحاب رسانه گفت: فرهنگ سازی دینی از اولویت های کاری سازمان تبلیغات اسلامی است.

حجت‌الاسلام سعید علیپور در دیدار و گفتگو با اصحاب رسانه با انتقاد از برخی اشخاص که به دنبال سهم خواهی سیاسی از سازمان تبلیغات اسلامی هستند گفت: سازمان تبلیغات زیر نظر رهبر معظم انقلاب است و به کسی باج نمیدهد چراکه حرکت فرهنگی باید یک حرکت ناب فرهنگی و به دور از هرگونه هوای نفسانی و یا گرایش سیاسی و حزبی خاص باشد و هرگز نباید حب و بغض های سیاسی و یا سلایق شخصی افراد را در آن دخیل کرد.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک با اشاره این که فرهنگ سازی دینی از اولویت های کاری سازمان تبلیغات اسلامی است، خلاصه عملکرد اداره متبوع خویش را اینگونه بیان داشت: با توجه به سند چشم انداز بیست ساله و مهندسی فرهنگی کشور و درک درست شرایط اجتماعی شهرستان اندیمشک ونیز ضرورت ایجاد پایگاه مناسب برای اشاعه فرهنگ دینی، ابتدا تلاش خود را در احداث مجتمع فرهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان اندیمشک در ۳ طبقه و احداث سالن اجتماعات ولایت متمرکز کردیم که خوشبختانه با ساخت این مجتمع، زمینه لازم برای برنامه ریزی و تحقق اهداف متعالی سازمان فراهم شد.
 
وی افزود: اهتمام اینجانب طی چند سال گذشته استفاده از مشاوره متخصصین فرهنگی و مذهبی، اعتماد سازی برای مخاطبان سازمان، برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی برای گروه های سنی مختلف و بخصوص جوانان در موضوعات قرآنی، گفتمان دینی، مداحی، احکام، عقاید، مدیریت فرهنگی مساجد اندیمشک بوده است.
 
حجت‌الاسلام علیپور در ادامه گفت: برگزاری دوره های متعدد عمومی و تخصصی آموزش مدّاحی بصورت هفتگی( هر هفته ۳ جلسه برای بردران و خواهران بصورت جداگانه)، دوره های آموزش تخصصی مدیریت فرهنگی مساجد، برگزاری مسابقات فرهنگی، حمایت از تولید و نشر دهها کتاب و نشریه فرهنگی، ایجاد اولین وب سایت ادارات تبلیغات اسلامی کشور (ido-andimeshk.ir)که مورد توجه ریاست مکرّم سازمان جناب دکتر خاموشی قرار گرفت و ایجاد چندین پایگاه اینترنتی فرهنگی در سطح مساجد محوری و ۲۰ سامانه پیامک در مساجد و هیئات محوری و... از جمله ی تلاش اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک است.
 
وی ادامه داد: تأسیس دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی(صدرا)، ساماندهی و پیگیری جهت واگذاری یک قطعه زمین با کاربری آموزشی به منظور احداث دبیرستان صدرا، ارتقاء وضعیت هیئات مذهبی، تأسیس کانون مداحان و شاعران مذهبی، تأسیس مؤسسات قرآنی مردمی، تأسیس و تقویت کانون های فرهنگی تبلیغی، تعمیر و تکمیل مساجد، تجهیز مساجد شهرستان (اعم از فرش محرابی، کولر اسپیلت، سیستم صوتی، دوربین فیلمبرداری و عکاسی، رایانه و پرینتر سه کاره، پنکه گلاب پاش، تابلو ساعت دیجیتال طرح حرم مطهر امام رضا(ع)، ژنراتور برق، آبسردکن و...).
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک اضافه کرد: احداث چندین خانه عالم در مناطق مختلف روستایی در بخش الوار گرمسیری و بخش مرکزی، جذب و تقویت روحانیون مستقر، اعزام مبلّغ در مناسبت های دینی و ملّی، تجهیز کتابخانه های شبستانی مساجد، اهدای هزاران جلد کتاب قرآن، مفاتیح الجنان، نهج البلاغه و کتب مختلف با موضوعات دینی و علمی در سطح مساجد شهرستان اندیمشک از دیگر اقدامات مؤثر اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک است.
 
حجت‌الاسلام علیپور افزود: خوشبختانه در یک کلام به جرأت می توان گفت هیچ مسجدی در سطح شهرستان اندیمشک وجود ندارد که طیّ این سالها از اعتبارات عمرانی، تجهیزی وفرهنگی اداره تبلیغات اسلامی بهره مند نشده باشد.
 
وی بیان داشت: در سایر مجموعه های فرهنگی نیز اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک کمکهای بسیار خوبی داشته است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم: اهدای مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال حمایت مالی در سال ۱۳۸۵ جهت احداث مصلای نماز جمعه، تجهیز مصلا، و تجهیز دفتر امام جمعه(کولر گازی ایستاده ۴ دستگاه، کولر اسپیلت ۱دستگاه، یکدستگاه تلوزیون ۲۱ اینچ، یکدستگاه یخچال فریزر صندوقی، دو دستگاه رایانه جهت دفتر امام جمعه اندیمشک و شهر حسینیه.
 
جذب و اهدای بیش از ۳ میلیارد ریال حمایت مالی در سالهای ۸۹ و ۹۰ جهت احداث طبقه اول حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) و تجهیز آن (اهدای ۱۶۰ صندلی کلاسی، ۱۸ میز مدیریتی، ۱۵ تخته فرش نفیس ۱۲ متری، ۱۰ دستگاه کولرگازی، ۲۰ میلیون ریال کمک مالی بلاعوض جهت حمایت از برنامه های فرهنگی حوزه علمیه در سال ۹۱/
 
اهدای مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال حمایت مالی در سال ۱۳۸۹ جهت احداث حوزه علمیه الزهرا(س)، اهدای میز مدیریتی و صندلی کلاسی و نیز اهدای ۱۳۰ قواره پارچه چادری جهت خواهران حوزه علمیه... تجهیز حوزه علمیه سفیران هدایت، تجهیز دو بوستان قرآن کریم و مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال حمایت مالی در سال گذشته جهت تعمیر و تجهیز زینبیه وابسته به هیئت حزب الله که مستقیما زیر نظر امام جمعه اندیمشک هستند.
 
رایزنی با مدیر جهاد کشاورزی وقت شهرستان اندیمشک (مهندس بلندنظر) جهت تمدید قرارداد و واگذاری قطعی ۱۴۰ هکتار زمین کشاورزی به حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) که مورد موافقت ایشان قرار گرفت.
 
همچنین ۱۲۰ میلیون ریال حمایت مالی جهت احداث خانه عالم حسینیه عاشورا در سال ۹۰ و اهدای فرش محرابی به نمازخانه دادگستری اندیمشک از اقدامات این اداره بوده است.
 
حجت‌الاسلام علیپور به اجرای طرح بصیرت دینی توسط اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک اشاره کرد و افزود: در این طرح صدها جلسه تفسیر قرآن کریم، جلسات آموزش تخصصی قرآن کریم و دوره های تربیت معلم قرآن کریم و جلسات حفظ کلام وحی، شرح نهج البلاغه و صدها گفتمان دینی و دانشجویی، سخنرانی های محوری متعدد توسط مبلّغین و ائمه محترم جماعات اندیمشک در سطح شهرستان، به اجرا در آمده است و هم اکنون نیز ادامه دارد.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک در ادامه گفت: برگزاری هفتگی مراسم محوری زیارت عاشورا در جوار بارگاه ملکوتی شهدای گمنام، سرکشی و دیدار با خانواده های معظم شهداء بصورت هفتگی، برگزای همایش های تخصصی مختلف فرهنگی با دعوت از اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی در سطح استان و کشور، و تجلیل از پیرغلامان حسینی و فعالان عرصه قرآن و فرهنگ دینی در هر سال بخش قابل اشاره ای از فعالیتهای این اداره می باشد که امید است با تلاش بیشتر و حسن نیت مسئولین و دیگر متولیان فرهنگی مذهبی شهرستان اعتلای بیشتری یابد.
 
وی ادامه داد: افتخار میزبانی نشست مشترک منطقه ای مدیران کل و مسئولان ادارات تبلیغات اسلامی ۹ استان کشور "خوزستان، تهران، اصفهان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال بختیاری، هرمزگان و بوشهر" به مدت ۳ روز با حضور ریاست مکرم سازمان جناب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خاموشی در اسفند سال ۹۱ و ابراز رضایت ایشان و اکثر میهمانان از برنامه ریزی این نشست ها ازدیگر تلاش های اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک است.
 
حجت‌الاسلام سعید علیپور با اشاره به پیشینه فرهنگی و مذهبی شهرستان اندیمشک گفت: اندیمشک از دیر باز به داشتن مردمانی معتقد و دین دوست شهره بوده است وعلاقه مندی و تکریم مردمان این سرزمین به بقاع متبرّکه و امام زاده ها و نیز احترام خاص برای سادات از شاخصه های اعتقادی آنان بوده است.
 
وی افزود: از جمله می توان به استقبال مردم اندیمشک از ضریح مطهر و مبارک سیدالشهداء(ع) در آذر سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: مردم شهرستان اندیمشک از چند روز قبل، برای ورود ضریح مطهر و نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) لحظه شماری کردند و پس از دو شبانه روز حضور در خیابانهای اصلی شهرستان، در حالیکه بر سر و سینه میزدند، با اشتیاق هرچه تمامتر به استقبال کاروان سفینةالنجاة رفتند و ضریح متبرک امام حسین (ع) در میان سیل مشتاقان و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) قرار گرفت.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به استقبال بی نظیر مردم شهرستان یکهزار شهید اندیمشک، از ضریح مطهّر امام حسین (ع)، مسیر ۸ کیلومتری دوکوهه تا شهدای گمنام، مدت ۱۲ ساعت بطول انجامید تا کاروان سفینةالنجاة به مقبره شهدای گمنام رسید.

همچنین تولید مستند "زیارت ضریح عشق" استقبال مردم شهرستان اندیمشک از ضریح مطهر و مبارک سیدالشهداء(ع) در سال ۹۲ که از چند شبکه تلوزیونی پخش شد و توزیع لوح فشرده آن در بین مردم شهرستان اندیمشک از جمله کارهای موفق این اداره است.
 
وی تصریح کرد: حضور پرشور مردم اندیمشک در صحنه های پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت از رسالت حضرت امام(ره) تا مرز تحقق انقلاب اسلامی از آن جمله است.
 
سعید علیپور در ادامه گفت: با وقوع جنگ تحمیلی، اندیمشک بعنوان سنگری مستحکم که میزبان رزمندگان جبهه های نبرد بود، و دارا بودن یک گردان رزمی در خط مقدم جبهه ها، نقش عمده ای در تقویت رزمی، فرهنگی و پشتیبانی اعتقادی رزمندگان داشت که نمود آن امروز در تابلوی افتخار آمیز اندیمشک: شهر یکهزار شهید و پادگان دوکوهه و نیز طولانی ترین بمباران بعداز جنگ جهانی دوم که در این شهر در مورخ ۴ آذر سال ۱۳۶۵ به مدت یکساعت و ۴۵ دقیقه بوقوع پیوست، مشهود است.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک اظهار داشت: معرفی چهره های نامداری در عرصه های حوزوی و دانشگاهی و فرهنگی نیز از پیشه ی ریشه دار اندیمشک بر می خیزد که امروز منشأ باقیات الصالحان مردم این شهرستان است.
 
حجت‌الاسلام سعید علیپور اقدامات صورت گرفته در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی در شهرستان اندیمشک گفت: مهمترین اولویت این اداره تلاش برای تحقق رویکرد ترویج فرهنگ قرآنی است که خوشبختانه بیشترین برنامه های اجرا شده توسط اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک نیز بر همین منوال تدوین شده است که از آن جمله میتوان به تأسیس ۲۳ مؤسسه قرآنی در سطح شهرستان، برگزاری دوره های آموزشی روخوانی و روانخوانی، حفظ مفاهیم و تفسیر قرآن کریم اشاره نمود که فرایند این تلاش، تربیت بیش از ۱۰/۰۰۰ نفر قرآن آموز در سطوح مختلف سنی و سوادی بوده است. همچنین می توان به ایجاد ۲۰ کانون فرهنگی تبلیغی در سطح مساجد شهرستان اندیمشک اشاره نمود که که واقعا قابل توجه است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که رویکرد مدیریتی جنابعالی در جهت حفظ رویه وحدت و پرهیز از موازی کاری چه بوده است؟ بیان داشت: در عرصه فرهنگ دینی و مدیریت این عرصه آنچه که مشهود است و مورد تأکید بزرگان نیز قرار گرفته است، پرهیز از رفتار های نابه هنجاری است که به سلامت و اعتماد مخاطبان فرهنگ دینی آسیب وارد می‌کند.
 
در این راستا اهتمام اینجانب از بدو تصدی امر، تزریق روحیه ی صداقت و گسترش دایره مخاطبان در جهت تحقق شعار جذب حداکثری و دفع حداقلّی متمرکز شد که خوشبختانه با تثبیت و تقویت این روحیه و نیز همکاری مسئولان ارشد شهرستان این روند ادامه یافته است.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک در پایان گفت: اعتقاد راسخ اینجانب این است که حرکت فرهنگی باید یک حرکت ناب فرهنگی و به دور از هرگونه هوای نفسانی و یا گرایش خاص باشد و بدیهی است اگر به این ناب بودن حرکت فرهنگی تدوین شده معتقد باشیم طبیعتأ موضوعی بنام موازی کاری محلی از اعراب نخواهد داشت و با تأکید بر هدف مشترک و متعالی فرهنگ دینی و ارتقای آن، می توان تعدد متولیان فرهنگی را بعنوان فرصتی مغتنم برای جامعه متصور شد و از دامن زدن به اختلافات احتمالی خودداری کرد. اگر چه نمی توان از عدم رعایت محدوده کاری، توسط برخی افراد و جایگاه ها و محترم نشمردن حقوق ادارات موظف، گلایه نکرد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار