تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۸۱۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیاحی مطرح کرد:
دو قرن زمان برای بازگشت حیات به اراضی نیشکر
معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: اراضی محل تخلیه پساب نیشکر تا 200 سال آینده به وضعیت عادی باز نمی گردد.

احمد سیاحی در چهارمین همایش ملی شبکه های آبیاری و زهکشی، با اشاره به اثرات نامطلوب زهاب های کشاورزی بر محیط زیست خوزستان، تصریح کرد: 84 هزار هکتار زیر کشت نیشکر رفته است اما به دلیل بی توجهی به تبعات این طرح، اراضی محل تخلیه پسابهای شور نیشکرتا 200 سال آینده نیزبه وضعیت عادی باز نمی گردد.

وی اجرای طرح احیای 550 هزار هکتار ازاراضی خوزستان را یادآور شد و اظهار کرد: زهابهای این طرح نیز می تواند استان را به چالش بکشد و هم اکنون باید برای مدیریت زهابهای آن چاره اندیشی شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه اهمیت تولیدات کشاورزی برکسی پوشیده نیست تحقق این امر را با توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی ممکن دانست.

سیاحی افزود: شاخص های کشور نشان می دهد که خوزستان ملی ترین استان کشور هم از نظر اقتصاد و هم ازنظر استراتژیک است.

وی با اشاره به جایگاه خوزستان به عنوان قطب کشاورزی کشور اظهار کرد: این استان در دو سال گذشته رتبه نخست را در تولید محصولات کشاورزی کسب کرده است و این مساله نشان می دهد که اجرای پروژه های عمرانی به ویژه دربخش کشاورزی می تواند تاثیربسزایی در اقتصاد ملی داشته باشد.

به گفته وی، اگر به دنبال اقتصاد مکانیزه باشیم می توان تمام نیازهای کشور را فقط ازخوزستان تامین کرد.

معاون استاندار خوزستان همچنین با اشاره به مشکلات و چالش های حوزه کشاورزی گفت: تغییر اقلیم، خشکسالی و تغییر رژیم رودخانه های مهمترین مشکلات این حوزه هستند.

سیاحی افزود: پیش از این می گفتیم که آورد رودخانه کارون 21 میلیارد مترمکعب است و 33 درصد آب های جاری در خوزستان است اما اکنون باید در این گفته ها تجدید نظر شود. در کارون شاید نصف حجم گذشته جاری نباشد. این چالش ها تاثیر زیادی بر کاهش تولیدات کشاورزی دارند و انتظار داریم راهکاری برای آنها اندیشیده شود.

وی کندی اجرای طرح های مربوط به کشاورزی و کمبود اعتبارات را نیز ازچالشهای این حوزه دانست و افزود: رقابت بین مصرف کنندگان اعم از کشاورزی، صنعت و شرب موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان اضافه کرد: تشدید آلایندگی آب و خاک که در شوراهای مختلف به آن پرداخته می شود نیز از تبعات کشاورزی است به طور مثال پساب های شور نیشکر، شیلات و فاضلاب های ورودی شهرها مهمترین مشکلاتی است که در حوزه محیط زیست استان به وجود آمده است.

این مقام مسئول با تاکید بر افزایش بهره وری آب کشاورزی، گفت: راندمان آب در شبکه آبیاری دز به عنوان بهترین شبکه آبیاری خوزستان 30 درصد است.

وی افزود: افزایش بهره وری آب و مدیریت عرضه و تقاضا برای بهینه سازی مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار