تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۵۸۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئيس مركز بهداشت خوزستان خبر داد؛
ثبت اطلاعات 99 هزار خوزستاني در سامانه سلامت
رئيس مركز بهداشت خوزستان گفت: تاكنون اطلاعات 99 هزار و 15شهروند خوزستاني، در سامانه سلامت ايرانيان ثبت شده است.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس،‌ سيد سعيد سيديان ظهر امروز در نشست بررسي مشكلات طرح پزشك خانواده در استان اظهار داشت:‌ تاكنون اطلاعات 99 هزار و 15شهروند خوزستاني، در سامانه سلامت ايرانيان ثبت شده است، در واقع 75 درصد از كل جمعيت 132هزار و 722 نفري ساكن در شهرهاي هدف طرح پزشك خانواده ثبت نام شده‌اند.
وي از صدور يكهزار و 300 جلد دفترچه توسط تامين اجتماعي خبر داد و افزود:‌ طبق برنامه، سازمان‌هاي بيمه گر بايد براي 6 شهر زير پوشش طرح پزشك خانواده شامل رامشير، هفتكل، لالي، باغملك، گتوند و هنديجان دفترچه صادر كنند و پس از صدور دفترچه با پزشكاني كه در اين سيستم نيستند فسخ قرارداد كنند.
سيديان بيان كرد: ‌56 هزارو 773 نفر براي دريافت دفترچه معرفي شده‌اند كه 38هزارو 298 نفر از اين تعداد به خدمات درماني و 18هزار و 475نفر ديگر به تامين اجتماعي معرفي شدند.
رئيس مركز بهداشت خوزستان با اشاره به اينكه 15درصد از كل جامعه هدف تاكنون ويزيت پايه شده‌اند، افزود:‌ ويزيت پايه 14هزار و 645 نفر نيز تاكنون انجام شده است. اين ميزان فعاليت در ميان سه استاني كه طرح پزشك خانواده را اجرايي كرده‌اند، بسيار قابل قبول است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: بخشي از شهروندان ساكن در اين شهرها، دفترچه بيمه دريافت كرده‌اند و بقيه دفترچه‌ها نيز در حال صدور است؛ در سال جاري طرح پزشك خانواده بايد به همه شهرهاي با جمعيت كمتر از 100 هزار نفر كشور گسترش يابد.
رئيس مركز بهداشت خوزستان تصريح كرد: از طرف ديگر، سازمان‌هاي بيمه گر هيچ گونه قراردادي با تيم سلامت پزشك خانواده منعقد نكرده‌‌اند و در اين راستا هيچ پولي به سيستم سلامت استان از سوي آنها واريز نشده است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با اشاره به اينكه اجراي اين طرح براي بيمه‌ها سود آور است، اضافه كرد: از بيمه‌ها در خواست داريم كه سريع تر اقدام كنند.
سيديان اظهارداشت: برنامه پزشك خانواده شهري در سه استان خوزستان، چهارمحال و بختياري و سيستان و بلوچستان از سال گذشته كليد خورد و طي مراسمي به طور رسمي فاز اول اين طرح در شهرهاي بين 20 تا 50 هزار نفر جمعيت آغاز شد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اهواز در خصوص توسعه اين طرح در استان افزود: اجراي طرح پزشك خانواده در شهرستان شيبان در شرق اهواز، حميديه از غرب اهواز، شهرك شهيد چمران بندر ماهشهر و سوسنگرد در برنامه امسال قرار دارد.
سيديان ادامه ادامه داد: قرار است تا پايان سال در شهرهاي زير 100 هزار نفر جمعيت يعني بين 50 تا 100 هزار نفر شامل شوش، شوشتر، شادگان، بندر امام خميني، رامهرمز و اميديه 90، طرح پزشك خانواده اجرا شود، هم اكنون در اين شش شهر در حال سرشماري هستيم.
وي با تاكيد بر ويژگيهاي بارز اين طرح از جمله جامعيت اين طرح و اينكه مردم در زمينه سلامت، متولي اصلي خود را مي‌شناسند ابراز اميدواري كرد: با اجراي اين برنامه بسياري از مشكلات نظام سلامت حل شود.
وي افزود: مهمترين معضلي كه پيش از اين با آن مواجه بوديم، كمبود پزشك بود كه خوشبختانه اين مشكل حل شده و اكنون همه شهرهايي كه پزشك خانواده در آنها اجرايي شده، به ميزان مورد نياز پزشك دارند؛ پيش از اين 72 درصد مراكز بهداشتي خوزستان داراي پزشك بود كه اين شاخص در سال 89 به 82 درصد رسيده است
سيديان گفت: طرح پزشك خانواده مهم‌ترين موضوع بهداشتي و درماني مطرح در استان خوزستان است؛ اين طرح تا به اين نقطه پيش رفت كه تفاهم‌نامه‌اي ميان دو وزارتخانه رفاه و بهداشت منعقد شد كه بر اساس اين تفاهم‌نامه بايد با پزشكان به عنوان سرتيم‌هاي سلامت قرارداد منعقد شود.
وي ادامه داد: متاسفانه به موضوع سرتيم‌هاي سلامت از نظر اداري و مالي آن‌گونه كه بايد رسيدگي نشد و با اينكه بايد بر اساس تفاهمنامه 65 درصد منابع مالي را وزارت رفاه و 35 درصد را وزارت بهداشت تامين كند، و همچنين در نحوه اجرا كه به اعتقاد ما وزارت رفاه هم بايد نيروي جديد استخدام كند، در اين زمينه هنوز تفاهمي حاصل نشده است.
سيديان بيان كرد: قرار بر اين است كه دو وزارتخانه دوباره در جلساتي مشترك موضوع را بررسي كنند و به تفاهم نهايي برسند.
رئيس مركز بهداشت خوزستان خاطرنشان كرد: به هر حال مهم اين است كه دو وزارتخانه با هم تفاهم كلي دارند؛ در استان خوزستان نيز صحبت‌هايي با بيمه خدمات درماني انجام شده و مسئولان اين بيمه به صورت شفاهي اعلام آمادگي كرده‌اند كه 65 درصد سهم خود را پرداخت كنند و با بيمه تامين اجتماعي هم به‌زودي صحبت‌هايي انجام مي‌شود.
رئيس مركز بهداشت خوزستان ادامه داد:‌ با اجراي طرح پزشك خانواده، اطلاعات پزشكي بيماران و همچنين نحوه درمان پزشكان، به طور كامل در پرونده الكترونيكي بيمار ثبت ميشود. همچنين مراجعه بيماران به پزشكان نيز نظام‌مند مي‌شود و هزينه‌هاي بيمه‌ها كاهش مي‌يابد.
وي اضافه كرد: به عنوان مثال با اجراي اين طرح يك پزشك عمومي تنها مي‌تواند 10 درصد مراجعان خود را به متخصص ارجاع دهد و در نتيجه مراجعه بيماران به پزشك متخصص در صورت لزوم انجام مي‌شود.
سيديان با بيان اينكه اجراي طرح پزشك خانواده ضرورت نظام سلامت است، گفت: با همه مسائلي كه وجود دارد، طرح پزشك خانواده در 6 شهر با جمعيت كمتر از 50 هزار نفر خوزستان آغاز شده و دستور اجراي آن در چهار شهر ديگر هم صادر شده است.
:
:
:
آخرین اخبار