تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۵۸۴۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گلایه‌ طلسم‌شکنان از کمبود پول و توجه
هندبال ایران در سال ۹۲ فعالیت چندانی نداشت و در تنها اعزام ملی خود توانست یک سهمیه جهانی کسب کند.

هندبال ایران در سال 92 شاهد فعالیت‌های بین‌المللی زیادی نبود، اما در بخش داخلی و برگزاری لیگ‌های برتر، دسته اول آقایان و بانوان و حتی زیرگروه و لیگ رده‌های سنی برنامه‌ریزی به نسبت بهتری از قبل داشت. این فدراسیون با مدیریت جلال کوزه‌گری شاهد تغییر و تحولات زیادی بود و مسئولان بخش‌های مختلف چندین بار به دلایل مختلف از سمت‌های خود استعفا کردند و نفرات جدیدی جایگزین آنها شدند، اما نکته مهم این است که کوزه‌گری با تدابیری که اندیشیده بود توانست به گونه‌ای کارها را پیش ببرد که وقفه‌ای در روند کاری فدراسیون ایجاد نشود.

بزرگترین و جدی‌ترین انتقادی که از ابتدای سال به مجموعه فدراسیون می‌شد مربوط به اسپانسر آن یعنی "موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج سبزوار" بود؛ برخی از کارشناسان بر این باور بودند که فدراسیون را مسئولان موسسه ثامن اداره می‌کنند، نه جلال کوزه‌گری! حال اینکه چقدر این موضوع درست است را باید از رئیس فدراسیون پرسید. کوزه‌گری این موضوع را کاملاً رد می‌کند و می‌گوید که ما از موسسه ثامن تنها به عنوان اسپانسر کمک می‌گیریم و هیچ رابطه دیگری وجود ندارد.

* تنها یک نماینده از لیگ ایران به آسیا رفت

سال گذشته قهرمان لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور به صورتی عجیب و یک هفته پس از پایان رقابت‌ها انتخاب شد. قهرمانی ثامن‌الحجج سبزوار یک هفته پس از پایان لیگ برتر، آن هم با توجه به حذف فولاد سپاهان اصفهان، پرافتخارترین و با ریشه‌ترین تیم هندبال کشور رقم خورد.

 

تیم‌های هندبال ثامن الحجج سبزوار و ثامن الحجج مشهد به ترتیب در جدول رده بندی مسابقات لیگ برتر فصل 91 در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند. به این ترتیب هر دو نماینده خراسان سهمیه حضور در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا را به دست آوردند، اما در آستانه این مسابقات تیم هندبال مشهد انصراف داد. مسئولان فدراسیون هندبال ایران از تیم سوم جدول لیگ سال قبل، یعنی صنعت مس کرمان دعوت کرد تا به جای ثامن الحجج مشهد به رقابت‌های آسیایی برود، اما این تیم هم آمادگی حضور در رقابت‌ها را نداشت و همین امر موجب شد تا ثامن‌الحجج سبزوار تنها نماینده ایران در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا باشد.

* ثامن و ملی‌پوشانش دهم شدند

نماینده هندبال ایران که متشکل از تعداد زیادی از ملی‌پوشان بد زیر نظر رافائل کاستلو، سرمربی تیم ملی راهی مسابقات شد. مسابقات هندبال جام باشگاه‌های آسیا از روز 18 آبان ماه در کشور قطر آغاز شد؛ این در حالی بود که مسئولان هندبال ایران و باشگاه ثامن اعتماد به نفس بالایی داشتند و دم از قهرمانی در این دوره از پیکارها می‌زدند.

در گروه ثامن‌الحجج سبزوار باشگاه‌هایی از قطر و لبنان، حضور داشتند که از بازیکنان اسپانیایی در ترکیب خود بهره‌ می‌بردند، اما وضعیت تیم ثامن هم پس از قهرمانی در نیم فصل اول لیگ برتر کشور خیلی خوب بود.

شانزدهمین دوره مسابقات هندبال جام باشگاه‌های آسیا قرعه‌کشی شد و تیم ثامن الحجج، نماینده ایران در گروه چهارم این مسابقات با لخویا قطر، الاهلی بحرین و السد لبنان همگروه شد. در پایان این مسابقات ثامن‌الحجج درحالی در بین 15 تیم شرکت کننده دهم شد که سال گذشته به مقام پنجم آسیا رسیده بود.

 

* حضوری با انگیزه و با قدرت در رقابت‌های قهرمانی آسیا

پس از مسابقات جام باشگاه‌های آسیا بازیکنان و کادر فنی ثامن که به نوعی اعضای تشکیل دهنده تیم ملی هم بودند باید خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا آماده می‌کردند. شانزدهمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا با حضور 12 تیم و در دو گروه شش تیمی آغاز شد که تیم ملی ایران در گروه نخست این مسابقات با تیم‌های کره‌جنوبی، عربستان، چین، ازبکستان و بحرین همگروه شد و توانست با کسب نتیجه تساوی برابر کره‌جنوبی، عربستان و بحرین و همچنین پیروزی برابر تیم‌های چین و ازبکستان با توجه به تفاضل گل بهتر همراه با میزبان مسابقات راهی مرحله نیمه‌نهایی شود.

بازیکنانی همچون، سعید حیدری راد، شاهو نصرتی، مهرداد صمصامی، سجاد استکی، الله کرم استکی، مجتبی حیدرپور، مهدی بیجاری، میلاد مسائلی، هادی طالبی، رحیم مومنی‌زاده، سعید برخورداری، محمدرضا رجبی و سید علیرضا موسوی تلاش کردند تا نام ایران یک بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد.

* کسب اولین مدال تاریخ ایران و صعود به مسابقات جهانی

تیم ایران در مرحله نیمه‌نهایی برابر تیم چند ملیتی قطر قرار گرفت و باوجود نمایش خوبی که داشت بازی را با اختلاف یک گل به حریف واگذار کرد تا در بازی رده‌بندی حریف امارات شود. مردان ایران زمین موفق شدند با پیروزی 29 بر 23 مقابل هندبالیست‌های اماراتی در دیدار رده‌بندی شانزدهمین دوره قهرمانی آسیا، برای نخستین بار در تاریخ این بازی‌ها روی سکو قرار گرفته و نشان برنز را از آن خود کنند.

در 15 دوره قبلی، هندبالیست‌های ایران دو بار عنوان چهارمی را در سال‌های 2006 و 2008 به دست آورده بودند و به جز دو مدال برنز بازی‌های آسیایی 2006 قطر و نقره 2010 گوانجوی چین، این مدال برنز اولین مدال تاریخ ایران در این بازی‌ها بود.

 

* ایران شگفتی‌ساز می‌شود یا زنگ تفریح؟

بیست‌وچهارمین دوره مسابقات جهانی هندبال مردان در سال 2015 به میزبانی دوحه قطر انجام می‌شود. در هیچکدام از دوره‌های قبلی ایران مجوز حضور نگرفته و برای نخستین بار است که موفق به حضور در جمع 24 تیم نهایی می‌شود. در تاریخ 23 دوره قبلی سوئد، فرانسه و رومانی با 4 قهرمانی، روسیه و یا شوروی سابق به همراه آلمان با 3 قهرمانی، اسپانیا با دو قهرمانی و تیم‌های کرواسی، جمهوری چک و صربستان هر کدام با یک قهرمانی عنوان‌داران قهرمانی مردان جهان هستند.

در بین تیم‌های آسیایی هم ژاپن با 12 دوره حضور، کره‌جنوبی با 11 دوره حضور، کویت با 8 بار، عربستان با 6 و قطر با 4 دوره حضور و بحرین هم تنها با یک دوره حضور از بهترین‌ها هستند؛ البته مهم‌ترین عنوان و در عین حال بهترین عنوان یک تیم آسیایی در تاریخ این رقابت‌ها مقام هشتمی کره‌جنوبی به سال 1997 رقابت‌ها است که در ژاپن میزبانی شد. رقابت‌های هندبال قهرمانی مردان جهان هر دو سال یک‌بار برگزار شده و بر اساس میزبان‌های تعیین شده رقابت‌ها در سال 2015 در قطر، سال 2017 در فرانسه و سال 2019 به طور مشترک در دو کشور آلمان و دانمارک برگزار می‌شود.

* گلایه‌ای به نام «کمبود پول و توجه»

هندبال ایران در سال 92 فعالیت چندانی نداشت، اما در همین اندک حضور خود توانست افتخار بزرگی کسب کرده و طلسم‌شکنی کند تا هندبال ایران برای نخستین‌بار جهانی شود، اما گلایه‌ای که همیشه هندبالیست‌ها دارند «کمبود پول و توجه» است. به واقع پتانسیل بالای هندبال ایران بر هیچکس پوشیده نیست و همه به خوبی‌ می‌دانند که هندبال کاملاً متناسب با فیزیک بدنی جوانان ایران زمین است، اما متاسفانه این رشته همیشه مظلوم بوده و زیر سایه سایر رشته‌های توپی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال قرار می‌گیرد. با نتیجه‌ای که شاگردان رافائل در مسابقات هندبال قهرمانی آسیا کسب کردند نشان دادند که چیزی کمتر از سایر رشته‌ها ندارند و تنها با کمی توجه و اختصاص بودجه می‌توانند برای ایران افتخارآفرینی کنند.

به هر حال کمترین توقع خانواده هندبال این است که شرایط و بستری آماده شود تا مردان هندبال ایران که زمان زیادی تا آغاز مسابقات جهانی ندارند دغدغه کمتری داشته باشند و بتوانند تا آن زمان خود را به اوج آمادگی برسانند. هندبالیست‌های ایران برای چندمین بار ثابت کردند که از کوچکترین فرصت استفاده می‌کنند تا پرچم سه زنگ کشورمان را در رقابت‌های مختلف برافراشته کنند.

 

* تبریز میزبان هندبال جوانان آسیا 2014 شد

اتفاق خوب دیگری که در هندبال افتاد مربوط به گرفتن یک میزبانی معتبر بود؛ شهر تبریز به عنوان میزبان چهاردهمین دوره رقابت‌های هندبال جوانان پسر آسیا انتخاب شد.

در پی بازدید رئیس کمیته داوران آسیا و همچنین نماینده هندبال این قاره از شهر تبریز، مقرر شد رقابت‌های قهرمانی جوانان پسر سال 2014 این قاره که حکم انتخابی 2015 جهانی را هم دارد از روز 12 مردادماه 93 در این شهر برگزار شود.

این چهارمین میزبانی کشورمان در تاریخ این رقابت‌ها است که بهترین عنوان هم در عرصه میزبانی، مسابقات 2010 آسیا است که در تهران برگزار و ایران به عنوان سومی دست پیدا کرد.

با این شرایط کمترین توقع این است که مسئولان ورزش کشور نگاه ویژه‌ای به این رشته که خود را هم ثابت کرده داشته باشند تا هم در بخش جوانان میزبانی شایسته برای تیم‌های شرکت کننده باشیم و هم در بخش بزرگسالان بتوانیم در بازی‌های آسیایی اینچوان و همچنین رقابت‌های جهانی عنوانی در شان نام ایران کسب کنیم.

مرجع / فـارس
برچسب ها: هندبال
:
:
:
آخرین اخبار