تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۸۵۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی به مناطق و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری خرمشهر
شهرستان خرمشهر در جنوب غربی استان خوزستان در محل تلاقی دو رودخانه پر آب کارون و اروند واقع شده و با جاذبه های گردشگری فراوان هر سال پذیرای خیل عظیم گردشگران، کاروان های راهیان نور و مسافران از جای جای ایران اسلامی می باشد.

خرمشهر به لحاظ تقسیمات کشوری دارای دو بخش مرکزی شامل شهر خرمشهر و سه دهستان حومه شرقی، حومه غربی و غرب کارون و بخش مینوشهر شامل شهر مینو و دهستان جزیره مینو است.




* مرکز فرهنگی دفاع مقدس(موزه جنگ)

ساختمان این مرکز در سال 1309 احداث و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می شد.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس در سال 1375 در این مکان مستقر شد و اکنون دارای کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام می باشد.

ساختمان این مرکز در جنگ تحمیلی محل دیدبانی نیروهای عراقی بود و همچنان دست نوشته های نیروهای عراقی بر روی دیوارهای این ساختمان به جای مانده است؛ جمله ˈ آمده ایم تا بمانیم ˈ از این دست نوشته ها است.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر دارای چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی بوده و آثار به جای مانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سید محمدعلی جهان آرا، بدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی به نمایش گذاشته شده است که هر ساله میزبان کاروان های راهیان نور و میهمانان نوروزی از سراسر کشور می باشد.

* مسجـد جامــع خرمشهر

این مسجد بیش از 120 سال قدمت دارد و 40 درصد آن در زمان جنگ تحمیلی تخریب گردید به گونه ای که دو گلدسته آن کاملا تخریب و گنبد بزرگ نیز بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن آسیب دید.

پس از پایان جنگ تحمیلی، طرح توسعه مسجد جامع خرمشهر توسط موسسه حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس اجرا و چهار هزار مترمربع از ضلع شمالی این مسجد خریداری و تملک شد.

این مسجد دارای نمای آجری و حدود هزار مترمربع کاشی آیات خشتی و 770 مترمربع کاشی کاری معرق است و دارای دو گلدسته با ارتفاع 28متر از کف زمین و دو گنبد بزرگ و کوچک می باشد که گنبد بزرگ و گلدسته های آن با کاشی معرق تزیین شده اند.

* یادمان شهدای شلمچه

یادمان شهدای شلمچه در نقطه صفر مرزی ایران و عراق واقع شده و روزانه میزبان کاروان های راهیان نور و گردشگران از سراسر کشور است.

این نقطه یاد سلحشورانی را که از جان خود برای دفاع از وطن گذشتند، زنده می کند.

در این یادمان، آثاری از دوران هشت سال دفاع مقدس مانند تانک ها و نفربرهای ایرانی و عراقی متوقف شده در خاکریزها و منطقه های مین گذاری و حصار کشی شده در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.


* پل نو: پل نو در ابتدای ورودی منطقه شلمچه می باشد.

نخستین خاکریز جنگ تحمیلی در این منطقه احداث شد.


* پل قدیم

ساخت این پل در سال 1338 خورشیدی بر روی رودخانه کارون آغاز و در سال 1349 به پایان رسید.

این پل در زمان جنگ تحمیلی به منظور جلوگیری از ورود دشمن متجاوز به جزیره آبادان تخریب و پس از جنگ بازسازی شد.


* مقبره دریادار بایندر

دریادار بایندر نخستین فرمانده نیروی دریایی مدرن ایران بود که در روز نخست حمله انگلستان در جنگ جهانی دوم به ایران در خرمشهر و در حال دفاع از وطن جان باخت و مقبره وی در جنوب خرمشهر و در محل نیروی دریایی سابق قرار دارد.

* قصر فیلیه

این قصر متعلق به یکی از حاکمان محلی خوزستان بوده و در ابتدای منطقه شلمچه در محلی به نام فیلیه در مجاورت رودخانه اروند واقع شده بود.

این بنا اوج هنر آجرکاری دوره قاجار را به نمایش می گذاشت ولی متاسفانه توسط یک ارگان نظامی در آذرماه 1389 تخریب شد.


* ساختمان اداره گمرک

ساختمان مدیریت اداره گمرک خرمشهر در زمان جنگ به شدت آسیب دید و هم اکنون به عنوان یکی از آثار به جای مانده از دوران دفاع مقدس در محور داخلی گمرک خرمشهر نگهداری می شود.


* تالاب ناصری خرمشهر

تالاب ناصری خرمشهر یکی از تالاب های ساخت انسان است که در 17 کیلومتری شمال خرمشهر واقع شده و در نتیجه تخلیه زه آب های کشاورزی، در سال 1378 شکل گرفت.

با مطالعات هفت دوره سرشماری نیمه زمستانه پرندگان از سوی محیط زیست خرمشهر، افزایش تعداد گونه، جمعیت و تراکم پرندگان از سال 1380 تا 1386 را نشان می دهد.

این تالاب محلی برای تجمع گونه های مهاجری انواع اردک های سرچرˈحناییˈ، کله سبزˈ، ˈنوک پهنˈ، ˈسرسفیدˈ ˈتاجدارˈ، ˈسرسیاهˈ، ˈدم درازˈ ، ˈبلوطیˈ، ارده ای، ˈابروسفیدˈ ،ˈخوتکاˈ ، ˈگیلارˈ و ˈفیلوشˈ است.

گونه های اردک غاز نما، ˈآنقوتˈ ، ˈتنجهˈ و انواع غازها مانند غاز ˈپیشانی سفیدˈ، غاز خاکستری و غاز ˈپارزوˈ از دیگر گونه های مهاجر هستند که برای گذراندن زمستان به این تالاب مهاجرت می کنند.


* جزیره مینو (مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر)

نام قدیم این جزیره ˈ صلبوخ ˈ به معنی ریگ بود.

این جزیره از شرق با ایران و از غرب با عراق هم مرز است.

جزیره مینو در کنار اروندرود و در فاصله 10 کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد.

بزرگترین قطر جزیره دو هزار و 600 متر و مساحت آن هشت هزار و 170 مترمربع می باشد که سراسر از نخلستان است.

طبیعت بکر و نخلهای بی شمار این جزیره اکوسیستم مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر بوجود آورده است.

نیزارهای انبوه این جزیره پناهگاه حیوانات وحشی از جمله گراز می باشد.

مینوشهر با توجه به بهره مندی از موقعیت خاص و جاذبه های گردشگری و توریستی از سال 1384 به عنوان منطقه سیاحتی و گردشگری در مجموعه منطقه آزاد اروند به تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی رسید و از این سال به بعد اجرای عملیات عمرانی در سطح وسیع از جمله ساحل سازی اروند صغیر در دستور کار قرار گرفت.

بهره مندی از فرودگاه بین المللی آبادان، راه آهن سراسری خرمشهر و بنادر آبادان و خرمشهر و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مطلوب از نظر دستیابی به راه آبی، زمینی و هوایی برای رسیدن به مرکز کشور، مینوشهر را به یک منطقه ویژه گردشگری در چهار چوب منطقه آزاد اروند تبدیل کرده است.

وجود مناظر طبیعی مناسب و پوشش گیاهی سرسبز و رودخانه های طبیعی، این خطه را به عنوان قطبی گردشگری معرفی می کند.

وجود 30 نوع از محصولات خرما یکی از جاذبه های سیر مراحل تکمیل رشد و به ثمر رسیدن این محصول در این سرزمین است.

تردد کشتی ها و شناورها در رودخانه بین المللی اروند و نیز جلـوه زیبای رودخانه، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

آرامگاه ˈ سید قریب ˈ کودک شش ساله از نوادگان پیامبر اکرم(ص) نزدیک به 100 سال قدمت دارد و از اماکن مقدس مینوشهر می باشد.

قدمگاه حضرت علی (ع) نیز یکی دیگر از اماکن مذهبی در منطقه کوت سعید است که بنا به نقل و تایید معتمدین محلی، محل گذر حضرت علی (ع) از مینوشهر می باشد.

جاذبه های گردشگری فراوان و خونگرمی و میهمان نوازی مردم خرمشهر موجب حضور گسترده مسافران نوروزی به این خطه قهرمان پرور شده و هر سال پذیرای خیل عظیم گردشگران، کاروان های راهیان نور و مسافران از جای جای ایران اسلامی می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار