تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۵۸۶۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای نخستین بار صورت می گیرد
آبیاری مزارع نیشکر و گندم با استفاده از زه‌آب نیشکر

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی (ره) از آبیاری مزارع نیشکر و گندم با استفاده از زه آب نیشکر برای نخستین بار در کشت و صنعت امام خمینی (ره) خبر داد.

ناصر مجدی اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات کار‌شناسی و علمی صورت گرفته در زمینه آبیاری مزارع نیشکر و گندم با استفاده از زه آب نیشکر و همچنین با تلاش شبانه روزی پرسنل نتایج خوبی از نظر عملکرد و کیفی به دست آمد.

وی افزود: در راستای استفاده بهینه از آب و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته برروی کیفیت زه آب خروجی مزارع کشت و صنعت امام خمینی (ره) و تشخیص مناسب بودن جهت آبیاری، تصمیم به احداث یک ایستگاه پمپاژ با دبی هزار لیتر بر ثانیه گرفته شدکه آب زهکش را به کانال اصلی آبیاری منتقل نماید.

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی (ره) از آبیاری مزارع نیشکر و گندم با استفاده از زه آب نیشکر برای نخستین بار خبر داد و عنوان کرد: با افتتاح این ایستگاه از سال جاری حدود 400هکتار از اراضی کشت و صنعت امام خمینی (ره) با آب زهکش انجام خواهد شد و از سال آینده با توسعه این ایستگاه مطمئنا برای آبیاری مساحت بیشتری از اراضی از زه آب استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: این امر موجب تولید پایدار کشاورزی، کاهش هزینه تولید و حفاظت از محیط زیست و مدیریت بهینه مصرف آب خواهد شد.

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه سال گذشته نیز 25هکتار از مزارع آیش این شرکت برای نخستین بار بصورت آزمایشی به زیر کشت گندم با زه آب نیشکر رفت که نتیجه بسیار مطلوبی داشت افزود: سطح زیر کشت گندم در کشت و صنعت امام خمینی (ره) در سال گذشته به صورت آزمایشی 50 هکتار بود که 25 هکتار از اراضی با آب غیر زه آب و 25 هکتار با زه آب نیشکر آبیاری شد.

وی اضافه کرد: مقایسه عملکرد این دو نوع آبیاری نشان داد عملکرد تولید محصول در این دو نوع آبیاری تفاوتی با هم ندارد و در هر دو نوع آبیاری عملکرد تولید بالغ بر چهار تن گندم در هکتار است.

مجدی خاطر نشان کرد: زه آب این شرکت زیر نظر آزمایشگاه اداره محیط زیست شوش‌تر است و هرزمان که محیط زیست بخواهد می‌تواند این زه آب را آزمایش و کیفیت آن‌ را بررسی کنند.

وی ادامه داد: همچنین زه آب این شرکت در معرض پایش مداوم است و از لحاظ EC و نیتریت و نیترات و سایر پارامتر‌ها مرتباً سنجش می‌شود و تاثیر آن بر رودخانه در حد استانداردهای تعریف شده سازمان محیط زیست است.

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی (ره) اظهار کرد: با استفاده از تصفیه خانه فاضلاب بسیار پیشرفته پساب‌های آلوده کارخانه نیز تصفیه شده و پس از آزمایش‌های مرتبط مواد جامد آن گرفته و دفن می‌شوند، بعد از انجام این مراحل آب آن با BOD زیر 30 میلی‌گرم در لیتر رهاسازی می‌شود.

وی با اشاره به تولیدات این شرکت گفت: این شرکت با دارا بودن گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی از نظر استاندارد و محیط زیست در بهترین شرایط قرار دارد.

مجدی با اشاره به اینکه در این شرکت به جای استفاده از سموم شیمیایی به صورت طبیعی با آفات مقابله می‌شود، خاطر نشان کرد: با آفات موجود در مزارع که اغلب از نوع «سزامیا» است با استفاده از زنبوری به نام «پلاتی تلنموس» مبارزه بیولوژیک می‌شود که به نوعی دشمن طبیعی این آفت به شمار می‌آید

وی افزود: با اجرای طرح مدیریت مزرعه و برنامه ریزی‌ها و عملیات به زراعی که در مزارع صورت گرفت و همچنین تحقیقاتی که برروی ارقام نیشکر انجام شد میزان قند نیشکر‌های ارسالی به کارخانه به 13درصد افزایش یافت که این میزان نسبت به پنج سال گذشته 8. 1 درصد افزایش داشته است.

  کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) با ظرفیت تولید یکصدهزار تن شکر خام یکی از واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر است که در 30کیلومتری جنوب شوش‌تر واقع است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار