تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۸۶۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد ائمه جمعه نتیجه داد
از لغو کنسرت تا تعطیلی همه جشن‌ها تا پایان ایام فاطمیه در ماهشهر
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ماهشهر از لغو تمام کنسرت‌های برنامه‌ریزی شده در این شهرستان خبر داد.

  امسال در حالی به استقبال سال جدید می‌رویم که ایام پایانی اسفندماه با دهه فاطمیه و ایام سوگواری دخت نبی مکرم اسلام (ص) مصادف شده است.

با این وجود برخی شرکت‌های پتروشیمی و مراکز خصوصی جشن‌ها و کنسرت‌های موسیقی را برای اجرا در این شهرستان تدارک دیده بودند که با ورود و اطلاع‌رسانی به موقع خبرگزاری فارس، تمام این برنامه‌ها لغو شد.

*ورود امام جمعه ماهشهر به موضوع و لغو کنسرت مجید خراطها در ماهشهر

امام جمعه ماهشهر اظهار داشت: هر برنامه‌ای که به نام کارهای فرهنگی اجرا شود و آمیخته به گناه و مسائل غیرشرعی باشد عبور از خط قرمزهای نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین غبیشاوی افزود: حال اگر این برنامه‌ها در ایامی همچون ایام فاطمیه و سوگواری دخت نبی مکرم اسلام برگزار شود قبحش مضاعف است.

وی ادامه داد: بر همین اساس از برگزاری یکی از برنامه‌هایی که قرار بود در این شهرستان برگزار شود و احتمال داده می‌شد آمیخته به گناه و مسائل خلاف شرع باشد با هماهنگی فرماندار و اداره ارشاد، جلوگیری کردیم.

امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر تصریح کرد: البته این که قرار باشد جلوی برگزاری هر برنامه‌ای را بخواهیم بگیریم کار درستی نیست و برخی برنامه‌ها که اشکال شرعی نداشته و انگیزه‌های مالی و... در آن دخیل نباشد باید اجرا شود.

غبیشاوی بیان داشت: گاهی نیز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر برخی فشارها و بنا به هر دلیل مجوزهایی برای برخی برنامه‌ها می‌دهد که البته با این اداره هماهنگی خوبی وجود دارد و هرجا تشخیص داده شد که برنامه ممکن است آلوده به گناه و دیگر مسائل باشد از برگزاری آن جلوگیری می‌کنیم.

وی متذکر شد: به مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز توصیه می‌کنم اجازه ندهند برنامه‌های مثبتی که در سطح شهرستان برگزار می‌شود تحت شعاع کارهای ضدفرهنگی قرار بگیرد.

این مقام مسئول اذعان داشت: نباید اجازه دهیم در کارها و برنامه‌هایی که به اسم فرهنگ اجرا می‌شود زمینه ارتکاب گناه فراهم شود.

غبیشاوی متذکر شد: برنامه‌هایی که طرح‌ریزی و اجرا می‌شود باید سمت و سوی خدایی داشته و انسان را به خدا نزدیک کند نه اینکه لهو و لعب بوده و انسان را از خدا دور کند.

همه حیثیت انقلاب اسلامی در حمایت از ولی امر مسلمین جهان ولایت فقیه و متعلق به ولایت و توسل به اهل بیت و امام زمان(عج) است و ملت سربلند، استوار و همیشه در صحنه ایران با همین آرمان‌ها انقلاب کردند.

*اداره ارشاد اسلامی باید فرهنگ و هنر اسلامی را اجرا کند

امام جمعه بندر امام خمینی نیز با اشاره به برگزاری کنسرت‌های اخیر در شهرهای مختلف استان با توجه به نزدیکی ایام فاطمیه خاطرنشان کرد: این کنسرت‌ها کنترل نشده است و تعهد کافی نسبت به مبانی و فقه دینی ندارد و در زمان برگزاری کنسرت تماشاگران را به وجد می‌آورند و متأسفانه باعث اقدامات لهو و لعب می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمد تابش تصریح کرد: اداره ارشاد، اسلامی است نه لائیک و باید فرهنگ و هنر اسلامی را اجرا کند.

وی با بیان اینکه هنر باید باعث شادی و آرامش روحی شود ادامه داد: اگر هنر به معنای واقعی توسعه پیدا کند مسائل فرهنگ مطالعاتی به معنای صحیح مفاهیم، در قالب زیبا دیده می‌شود.

امام جمعه بندر امام خمینی با اشاره به هزینه‌های میلیاردی برگزاری چنین کنسرت‌هایی تأکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور در حال حاضر برگزاری کنسرت و گسترش موسیقی به هیچ وجه به صلاح نیست.

تابش همچنین عنوان کرد: حل مشکلات مردم از جمله معضل بیکاری باید در اولویت باشد و کسانی که می‌خواهند مانع این اهداف شوند راه صحیحی را در پیش نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بسیج هنرمندان باید وارد میدان شوند، اذعان کرد: عناصر مذهبی و عناصر هنرمند باید همفکری کرده و هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های لازم را اجرایی کنند.

این مقام مسئول در پایان اضافه کرد: انجمن‌های فرهنگی هنرمندان و بسیج هنرمندان نیز باید همفکری کنند تا برنامه‌های شاد و اسلامی اجرا شود.

*برگزاری کنسرت‌های موسیقی در آستانه ایام فاطمیه با روحیات معنوی مردم سازگاری ندارد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ماهشهر نیز در این ارتباط گفت: برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌های موسیقی در آستانه ایام فاطمیه به هیچ عنوان با روحیات معنوی مردم متدین سازگاری و همخوانی ندارد.

حجت‌الاسلام سیدعلی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ملت ما محبان واقعی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند و حاضرند جان خود را برای اهل بیت فدا کنند.

وی با بیان اینکه دستورات قرآن کریم و پیروی از اهل بیت نجات دهنده بشر است، افزود: وجه تمایز ملت دین‌دار و مذهبی ایران با ملل سایر کشورها همین دلدادگی به اهل بیت است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ماهشهر با انتقاد از برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی در آستانه ایام فاطمیه، خاطرنشان کرد: در زمانی که مردم عزادار هستند و نیاز به معنویت دارند باید از برگزاری چنین برنامه‌هایی خودداری شود.

رضوی با تأکید بر اینکه دین اسلام دین شادی است و تفریح سالم و نشاط هیچ منافاتی با دین و مذهب ندارد، متذکر شد: خود مردم این مسائل را به خوبی رعایت کرده و در ایام حزن و اندوه و سوگواری اهل بیت شادی‌ها را کنار می‌گذارند.

وی تصریح کرد: در این ایام که در آستانه فرا رسیدن ایام فاطمیه هستیم باید با ابزارهای قانونی از برگزاری کنسرت‌ها و جشن‌ها جلوگیری کنیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد: به متولیان امر به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه می‌کنیم زمان برای برگزاری جشن‌ها را در نظر گرفته تا به روحیات معنوی مردم صدمه‌ای وارد نشود.

رضوی در پایان با بیان اینکه برگزاری برخی برنامه‌ها و جشن‌ها کارکرد یک سال هیئت‌ها، روحانیون و مراکز مذهبی را از بین می‌برد، بیان داشت: باید با قانون‌مداری و قانون‌محوری از برگزاری مراسم‌ها و جشن‌هایی که معنویت‌ها را از بین می‌برد جلوگیری کنیم.

* تا پایان ایام فاطمیه به هیچ کنسرتی مجوز اجرا نمی‌دهیم

سید محمدرفیع الهی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه ایام فاطمیه قرار داریم از تاریخ شانزدهم اسفندماه به بعد هیچ جشن و کنسرتی مجوز اجرا ندارد.

وی افزود: تنها به مواردی محدود و آن هم تا 16 اسفند که مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب (س) است مجوز برگزاری و اجرا داده‌ایم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد: مردم مؤمن و محب اهل بیت اطمینان داشته باشند هیچ جشن و کنسرت موسیقی در آستانه ایام فاطمیه در این شهرستان اجرا نخواهد شد.

هرچند با ورود به موقع خبرگزاری فارس به موضوع، این مسئله مورد توجه قرار گرفت و نتیجه مثبت از آن حاصل شد، اما مسئولان و متولیان امر باید بیشتر از پیش متوجه حرکات نرم و خزنده دشمنان تشیع به ویژه وهابیت و ... باشند.

فرشاد آل‌ناصر

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار