تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۵۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دلایل جالب برخی پزشکان برای گرفتن زیرمیزی
برخي بيماران ايلامي در حالي از هزينه‌هاي حاشيه‌دار معالجات خود در برخي مراکز درماني استان ايلام خبر مي‌دهند كه عده‌اي از پزشکان معتقدند كه تعرفه‌هاي پزشكي کم است و به همين خاطر مجبورند با بيمار توافقي عمل کنند!

يك شهروند ايلامي که به تازگي پسرش يک عمل جراحي داشته است، به ايسنا مي‌گويد: پزشک معالج، آشکارا از من خواست تا براي انجام عمل پسرش مبلغ 300 هزار تومان به وي پرداخت کنم و بنده نيز براي آنکه به درد فرزندم برسم، مجبور شدم اين مبلغ را به وي پرداخت کنم.

وي افزود: پس از واريز شدن اين مبلغ خوشبختانه پزشک در روز بعد، عمل جراحي را بر روي فرزندم انجام داد. به هر حال "کور از خدا چي مي‌خواد، دو چشم بينا"! هدف خانواده بنده هم سلامتي پسرمان بود که الحمدلله بدست آمد.

يک بيمار ديگر هم که براي انجام سريعتر عمل جراحي شکستگي، مجبور به پرداخت 700 هزار تومان شده بود، گفت: متاسفانه برخي پزشکان بدون توجه به اصل انسانيت موضوع، تنها در فکر کسب مال بيشتر آن هم از طريق "سر بزنگاه‌گيري" از بيماران هستند.

وي تاکيد کرد: متاسفانه اين کار به دور از شأن يک معالج است که در قسامه آغاز به‌کارش از توجه به انسانيت عباراتي آمده است.

پديده "زيرميزي" با توجه به شواهد گفته شده، به رويه‌اي بس مطرح تبديل شده و بر سر زبانهاست.

برخي پزشکان ايلامي اين معضل جامعه پزشكي را تاييد مي‌كنند و برخي نيز اصولا منکر مي‌شوند که درهم يا پشيزي از اين گونه اموال وارد داراييهاي خود نمي‌کنند.

يک پزشک با رد عمل به اين پديده، گفت: به نظر مي‌رسد به‌خاطر آنکه حق تعرفه‌هاي اعمال شده کم باشد برخي پزشکان به اين رويه دست مي‌زنند.

پزشک ديگري تاکيد کرد: رو راست عرض کنم که حق تعرفه‌هاي ما کم است و اگر ديده شود برخي همکاران، بصورت توافقي از يک بيمار هزينه‌اي دريافت مي‌کنند، تنها در همين راستا قابل تفسير است.

در همين خصوص مديرکل اداره بيمه خدمات درماني استان ايلام، به ايسنا گفت: در برابر متخلفاني که دست به اين‌گونه رفتارها مي‌زنند برابر مقررات برخورد خواهد شد.

"نورالدين رحيمي" افزود: برخي پزشکان با اين رويه هم از بيمه حق تعرفه مي‌گيرند و هم از مرکز درماني و بهداشتي مربوطه حقوقي دريافت مي‌کنند و اگر از خود بيمار نيز هزينه‌اي بگيرند، غيرقانوني و غيراخلاقي است.

رحيمي اظهار داشت: واحد نظارت دانشگاه علوم پزشکي و سامانه دريافت شکايات مردمي سازمان خدمات درماني، حاضرند جهت رسيدگي به اين وضعيت اقدام کنند.

وي طرح جايگزين شدن پزشک مرتکب پديده زيرميزي را، يکي از راهکارهاي ممانعت از استمرار اين عمل زشت دانست و گفت: در مواردي پزشکان ما آن‌قدر زياد هستند که مي‌توان جلوي اين کار را با اجراي طرح پزشک جايگزين، گرفت.
برچسب ها: پزشکان ، زیرمیزی
:
:
:
آخرین اخبار