تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۹۱۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استفاده از ناظر مقیم در ساخت‌وسازهای شهری
نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بر  لزوم استفاده و به‌کارگیری ناظر و مهندس مقیم در ساخت و سازها و ساختمان‌های مسکونی تاکید کرد.

سیروس رادکیا اظهارکرد: استفاده از ناظران مقیم در ساختمان‌سازی‌ها تاثیر زیادی بر کیفی‌سازی و ارتقا کیفیت ساختمان‌ها دارد.

وی افزود: براساس آمار ثبت شده در سامانه نظام مهندسی ساختمان خوزستان، متراژ ساخت و سازهای مسکونی در اهواز در سال‌های 90، 91 و 92 به ترتیب یک میلیون و 800 مترمربع، 2 میلیون و 500 هزار مترمربع و یک میلیون و 600 هزار مترمربع بوده است.

رادکیا تصریح‌کرد: به طور متوسط می‌توان گفت در کلان‌شهر اهواز میزان ساخت و سازهای مسکونی حدود 2 میلیون مترمربع است که این رقم در سطح استان به بیش از 5 میلیون مترمربع می‌رسد.

وی عنوان‌کرد: توزیع متراژی ساخت و سازهای مسکونی در سال 92 در چهار گروه ساختمانی الف، ب، ج و د به ترتیب برابر 30، 10، 57 و 3 درصد بوده که ساختمان‌های 6 تا 10 طبقه یعنی گروه ج، بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.

رادکیا ادامه‌داد: با احتساب متراژ 2 میلیون مترمربع در اهواز هزینه کل ساخت و سازها در اهواز حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان و در سطح استان بیش از 5 هزار میلیارد تومان خواهد بود. متاسفانه این هزینه‌ها هر ساله در استان صرف می‌شود اما به دلیل عدم مدیریت مناسب، در نهایت منجر به عدم رضایت از کیفیت ساخت و ساز در شهرها شده است.

وی اظهارکرد: ممکن است این سوال مطرح شود که چرا با وجود سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر، هنوز کیفیت ساخت و سازها وضعیت مطلوبی ندارند. در پاسخ به این سوال بايد گفت که نظارت مهندسان ناظر به صورت عالیه و یا مرحله‌ای تعریف شده که این نظارت، نظارت مناسبی نیست.

رادکیا بیان‌کرد: بنابراین پیشنهاد سازمان نظام مهندسی ساختمان علاوه بر استفاده از نظارت عالیه و مرحله‌ای ناظرین، استفاده از خدمات مهندسان ناظر مقیم در ساخت و سازهای مسکونی است که هزینه‌ آن در مقایسه با هزینه‌های کلی ساخت وساز بسیار ناچیز است.

وی افزود: براساس محاسبات انجام شده، هزینه استفاده از خدمات مهندسان ناظر مقیم در مقایسه با هزینه گروه‌های ساخت و ساز بیش از 3 طبقه برابر 1.5 درصد است که این نظارت به صورت مستمر و متناسب با تعداد طبقات ساختمانی از 12 تا 24 ماه خواهد بود.

رادکیا گفت: بنابراین از استانداری و معاونت امور عمرانی استان درخواست می‌شود که با حمایت خودشان از این طرح که می‌تواند تحولی اساسی را در کیفیت ساختمان و سازی محقق کند، موجب شوند که استان خوزستان، استانی پیشرو در این طرح در سراسر کشور باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار