تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۵۹۱۹۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر اسماعیل جلیلی:
رفتار وزیر نیرو، دوگانه و با تزویر است/ هدف همان انتقال آب ولی با نام تامین آب شرب است
متاسفانه وزیر نیرو یک رفتار دوگانه در پیش گرفته است. رفتاری بسیار ناپسند که حتی می توان گفت دچار تزور شده است. از یک طرف به استان خوزستان می گوید ما دنبال می کنیم و از طرف دیگر به آنها هم می گوید ما مشکل شما را حل می کنیم. یعنی به نوعی یک نقش دوگانه را دنبال می کند تا آن اهدافی را که درباره انتقال آب دارد، اجرا کند / باید بگویم که اجرای سد گتوند یک لکه ننگی بر دامان این قبیل مجریانی است که کارشان را بدون کارشناسی و مطالعات همه جانبه انجام داده اند و نگرانی ما نیز از وقوع این قبیل فجایع است که طرح های انتقال آب به دنبال دارند
خوزنیوز: هفته گذشته و در اولین جلسه شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود، اجرای طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود کلید خورد. در همین زمینه با دکتر اسماعیل جلیلی؛ نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:

همانطور که می دانید در روزهای گذشته طرح جامع حوضه آبریز زاینده رود با حضور وزیر نیرو کلید خورد و بخشی از این طرح به گفته زرگر، استاندار اصفهان و به نیز به نظر بسیاری از کارشناسان، همان طرح قبلی انتقال آب کارون یعنی طرح بهشت آباد و تونل گلاب است که الان به نام تامین آب شرب اصفهان تغییر نام داده است. آیا شما و دیگر نمایندگان استان از این قضیه اطلاع دارید و آیا شما هم فکر می کنید که این طرح همان طرح پیشین است و فقط نام آن عوض شده است؟

بله اطلاع دارم. متاسفانه ما در استان خوزستان بیشتر شعار زده و در یک فضای احساس هستیم. یعنی به سرعت برافروخته می شویم و زود هم به خاموشی می گرائیم. در انجا آنها کار خودشان را با برنامه و به دور از هیاهو انجام می دهند ولی در اینجا دوستان ما درفضای احساسی و شعار زده یا به یکدیگر مشغولند یا در سطح مسائل وارد شده و عمیق نمی شوند.
ما قطعا اعتراض شدید خودمان خواهیم کرد اما آنچه در جریان است، مسائل اجرایی است که ما نمایندگان استان در آنجا نقش زیادی نداریم. در جلساتی که تاکنون برگزار کرده اند، فقط یک نماینده از مجلس است که در تصمیم گیری نقشی ندارد.

 گفته می شود که در پای طرح جدید، امضای استاندار و معاون او نیز است؟

من آخرین ویرایش مفاد طرح را ندیدم. قرار بود تا متن طرح اصلاح شود ولی بعد بدون این اصلاحات، همان طرح قبلی را در دستور کار قرار دادند و فقط عنوان آن را به تامین آب شرب عوض کردند. یعنی باز هدف همان انتقال آب برای بخش های مختلف است ولی این بار با نام تامین آب شرب انجام می شود. اینها با یک تدبیری که حقابه استان چهارمحال در این طرح در نظر گرفته شود، عملا استان خوزستان را از گردونه خارج کرده اند. این، حاصل همان رویکرد شعاری است که ما در استان خوزستان در پیش گرفته ایم .
متاسفانه آقای رییس جمهور هم که به استان خوزستان سفر کرد تلویحا اعلام کرد که ما اجاز نمی دهیم که آب انتقال داده شود و اگر هم انتقال آب صورت گیرد فقط برای آشامیدنی است و دیدیم که همه برای او کف زدند و این عملا تاییدی برای این طرح شد.



 در سفر رییس جمهور به استان، وزیر نیرو گفت که تا مطالعات کافی برای انجام طرح صورت نگیرد، این طرح اجرا نخواهد شد، آیا در مورد انجام شدن یا نشدن این مطالعات و یا نتایج آن اطلاعی دارید؟

متاسفانه وزیر نیرو یک رفتار دوگانه در پیش گرفته است. رفتاری بسیار ناپسند که حتی می توان گفت دچار تزور شده است. از یک طرف به استان خوزستان می گوید ما دنبال می کنیم و از طرف دیگر به آنها هم می گوید ما مشکل شما را حل می کنیم. یعنی به نوعی یک نقش دوگانه را دنبال می کند تا آن اهدافی را که درباره انتقال آب دارد، اجرا کند.

 بنابراین موضوع کارشناسی دوباره کارون روی میز وزارت نیرو نیست؟

تا آنجا که می دانم آنها هیچ کاری در این باره انجام نداده و اگر هم کاری کرده اند نتایج آن را در اختیار نمایندگان قرار ندادند.

 پیگیری ما نشان داده که آخرین مطالعات انجام شده درباره کارون، مربوط به دهه 70 شمسی است یعنی در دوره پُرآبی کارون و وقتی که هنوز از دو سد بزرگ کارون سه و چهار بهره برداری نشده بود. یعنی در طول این 20 سال، در حالی که کارون بسیار تغییر کرده است، ولی مبنای اجرای طرح های انتقال آب، همان آمار و اطلاعات پیشین است.

اینها رویکردشان قطعا این است که طرح را اجرا کنند و برای این کار، انسجام دارند. ولی درخوزستان همانطور که گفتم اراده واحدی وجود ندارد. مردم اعتراض خودشان را بطور مسالمت آمیز کرده اند ولی این مدیران هستند که هنوز نتوانستند که بصورت اثر گذار و مانند یک تیم عمل کنند. معذورات سازمانی نیز وجود دارد که گاهی قدرت جسارت را از آنها می گیرد و آنها را محافظه کار می کند.

 ما در خوزستان نگران تکرار تجاربی هستیم که طرح های بی مطالعه یا بدون کار کارشناسی به بار می آورند. سد گتوند نمونه آن است. کسی با سیراب شدن اصفهان یا جای دیگر مخالف نیست بلکه موضوع این است که ما می گوییم چرا برای این طرح، توان کارون را دوباره کارشناسی نمی کنند.


باید بگویم که اجرای سد گتوند یک لکه ننگی بر دامان این قبیل مجریانی است که کارشان را بدون کارشناسی و مطالعات همه جانبه انجام داده اند و نگرانی ما نیز از وقوع این قبیل فجایع است که طرح های انتقال آب به دنبال دارند.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۵
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
0
13
هم اینکه دکتر جلیلی نسبت به دیگر نمایندگان استان حرفش را با قدرت میزند و هیچ گونه محافظه کاری انجام نمی دهد باز جای شکر دارد.
دیگر نمایندگان استان هم یاد بگیرند و فقط به فکر صندلی های مقطعی خود نباشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
2
6
اون مردمی که کف زدن برای رئیس جمهور که انتقال آب برای شرب صورت بگیره ،یک در صد مردم خوزستان هم نبودن ،
پس نمیشود کف زدنه یک عده ی کمی را به همه ی مردم خوزستان تعمیم داد، خوزستانی ها اکثرا با انتقال آب مخالف هستن حتی برای شرب. زیرا میدانند انتقال برای شرب نیست و این انتقال آب برای زندگی بخشیدن به زاینده رود و نابودی کارون می باشدو سناریوی آب شرب ، ... بیش نخواهد بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
1
9
آفرین به دکتر جلیلی. ای کاش ائمه جمعه، استاندار و بقیه نماینده ها اعتراضشون رو رسانه ای کنند. چیزی که اصفهانیا ازش ترس دارند

واقعا از کنار کارون که رد میشم دلم خیلی میگیره که اینقدر عرضش داره روز به روز کمتر میشه و با بیرحمی دارند همین رو هم از بین میبرند:( ای مسئولان استانی، این رودخونه به امید صدای شماست که به دادش برسید
علیپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
0
3
دکتر گل گفتی . دریاچه سد گتوند که در معدن نمک بخش عنبر نفوذ کرده و ترکهای زیادی در رمین نموده عکس و تصویر توسط مسولین محلی نموده و کامیونهای حمل مصالح سد باعث تخریب جاده های بخش شده که اداره راه . فرمانداری . بخشداری حوزه مسجدسلیمان در جریان هستند دلاورو جانباز عزیز: .بداد مردم محرم منطقه برسید . تشکر
خلیل عالمی سعید
|
Finland
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
1
3
چشم من از این مسئولین آب نمی خورد. پیشنهاد میکنم اهالی خوزستان مساله حق آبه خوزستان را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند. یعنی یک دادخواست به دادگاه عالی کشور بدهند و بنده هم حاضرم منابع مالی چنین دادخواستی را از یکایک خوزستانیها و مطالعات کارشناسی آن را از همکاران دانشگاهی جمع آوری کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
شماره تماستون را بگذارید تا با شما تماس یگیریم و نتایج آن را هم به همه ی مردم منعکس کنیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
1
5
حیف اون استقبال
صد رحمت به اون قبلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
,واقعا 100 رحمت به قبلی.
مسجدسلیمانی مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
1
6
کاش دکتر رضایی هم مثل جلیلی بود
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
0
2
سلام
میگم قراره چقدر دیگه حق مردم خوزستان خورده بشه که مردم یا مسولین صداشون در بیاد؟؟؟؟ اب خوردن که ندارند امنیت درستی که ندارند رفاهیات که ندارند از پول نفت چیزی بهشون که نمیدن خوب یکدفعه جمع کنید استان را برود پی کارش با این مسولین کشوری و استانی ناکارامد و ....
رودما كارون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
0
3
حفر تونلها بايد متوقف شود. انتقال آب شرب فقط با ساخت كارخانجات بسته بندي آب آشاميدني در محل آبريز هاي كارون و سپس انتقال به هر كجاي كشور با قطار و هواپيما و كاميون.
هفتکلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
0
2
کاشکی دیگرنمایندگان هم مثل دکترجلیلی فکرمیکردن الان مادرخوزستان به این حال روز نمی افتادیم من ازمردم خوزستان خواهش میکنم درانتخاب نمایندگان بیشتر دقت کنیم تا بعدافسوس نخور یم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
0
2
فراموش نكنيد شما با مسئولين اصفهاني طرف هستيد نه با مسئوليني بي طرف.
فكر مي كنيد چند وزير و مدير كل اصفهاني داريم؟چند تا خوزستاني؟
مطمئن باشيد اونا اصفهان رو ول نميكنن اهواز رو نگه دارن.
فقط خودمون بايد به فكر خودمون باشيم.
تا موضوع رسانه اي نشه و همه جزئيات به اطلاع همه نرسه و دستها رو نشه چيزي درست نميشه.
اگر طرح انجام شد ديگه برگشتنش نشدنيه
پس حالا بايد كاري كرد.
اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
1
منم با محمد موافقم تا موضوع کارون رسانه ای نشه و دستشون رو نشه اونا خیلی راحت کارشونو میکنند
شاید یادتون باشه که برنامه ی مناظره رو که در مورد خشکی رود کارون بود چطور از شبکه اول سیما حذف کردن ، اونا از رسانه ایی شدن و قیل قال کردن میترسند چون ابر سیاه کنار میره و همه واقعیتها رو می بینند
خیلی از هموطن های ما خبر ندارند که غولی به نام بهشت آباد داره درست میشه که کارون رو نابود کنه و اگرنه اونا هم خونشون به جوش می یاد
یحیی مهرافشار
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
0
0
باسلام خدمت جناب دکتر جلیلی.
تلاش ها و فربادهای به موقع جنابعالی دال بر شایستگی ، فهم، درک و غیرت شماست. جای سئوال دارد ؟ چرا نمایندگان خوزستان و چهارمحال بختیاری همگام با جنابعالی فریاد نمی زنند . دیده ام بعضی از نمایندگان 10 روز بعد از وقوع حوادث تازه از خواب بیدار میشوند و چیزی میگویند جای تاسف است. ای کاش جنایعالی حداقل دو دوره قبلی نماینده مجلس میشدید.حداقل بعضی از نمایندگانی که فعلا" بی مسئولیت هستند حداقل جنابعالی را دیده بودند و حالا به خواب غفلت نمی رفتند. خدا شما را در دوره های بعدی موفق بدارد.
:
:
:
آخرین اخبار