تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۵۹۳۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شفيعي: دست‌اندركاران مذاكرات هسته ای خود را از حمايت عمومي و پشتيباني نخبگان محروم نكنند
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان گفت: دست‌اندركاران حوزه مذاكرات هسته‌اي به جز آن بخشي كه به مصلحت كشور نيست که عمومي شود، باید ديگر ابعاد مسئله را با مردم و نخبگان در ميان بگذارند و آن هم به گونه‌اي كه در گفته‌هايشان تناقض و تعارض وجود نداشته باشد.  آنها نبايد خود را از اعتماد و حمايت عمومي و پشتيباني نخبگان محروم كنند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی شب گذشته 23 اسفند، در اولين جلسه از سلسله جلسات گفتمان سياسي که در مسجد صاحب‌الزمان(عج) اهواز برگزار شد، با تسليت ايام فاطميه و اشاره به تقارن تعطيلات نوروز و ايام فاطميه دوم عنوان كرد: مؤمنين در بهار طبيعت و ديد و بازديدها و فضاي عمومي اين ايام باید توجه داشته باشند که ارادت به حضرت فاطمه(س) و ايام سوگواري ايشان نيز پاس داشته شود تا فاطميه دوم در كمال شكوه و وقار برگزار و حرمت گذاشته شود.

شفيعي ورود به بحث ارزيابي فضاي عمومي كشور در سال 92 را با اشاره به نامگذاري اين سال به نام «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» از سوي مقام معظم رهبري آغاز و اظهار كرد: اين نامگذاري‌ها با انگيزه، تصميم و قصد حصول نتيجه‌اي خاص انجام مي‌شود. در بعد سياسي مي‌توان انتخابات رياست جمهوري يازدهم را مهمترين اتفاق سال 92 دانست.

وی با بيان اينكه در اين خصوص بايد دو نكته را مورد توجه قرار داد، ادامه داد: ابتدا اتهاماتي است كه در انتخابات 88 برخي جريان‌ها و اشخاص تأثيرگذار عرصه سياسي مطرح كردند. تصريح و تأكيد آنها بر تقلب در انتخابات كه در حوزه اجتماعي پيامدهاي بسياري در آن سال به دنبال داشت و با هزينه‌هاي سنگين و جراحات فراوان به حيثيت نظام اسلامي از آن عبور كرديم؛ لكن اين اتهام به صورت نهفته باقي ماند. با توجه به آن اتهام و حوادث سال 88 حرف از حضور كمرنگ مردم در انتخابات رياست جمهوري يازدهم بود، اما به لطف خدا در انتخابات سال 92 ابتدا با حضور پرشور مردم و سپس انتخاب رئيس جمهور با كمتر از 51 درصد كل آراء كه اين حادثه هم خط بطلاني بر حضور كم‌رنگ مردم در انتخابات بود و هم بر آن مدعايي كه نظام را در سال 88 متهم به تقلب بين دو كانديدا با اختلاف 10 ميليون رأي مي‌كرد.

شفيعي ادامه داد: در انتخابات 92 با اينكه كانديدايي كه رأي آورد كسي نبود كه ادامه دهنده مسير دولت پيشين و مورد حمايت متصديان اجراي انتخابات باشد و رای منتخب مردم نیز فقط كمي از نصاب بالاتر بود، اما مسئولان برگزاري انتخابات امانت‌داري خود را ثابت كردند. شايد اين مسئله ساده‌اي باشد اما بخشي از حماسه سياسي بود كه مي‌توان به عنوان حادثه عبرت‌آموز از آن ياد كرد.

وي با بيان اينكه در بعد اقتصادي كار چنداني صورت نگرفته است، گفت: مقام معظم رهبري نيز در بيانات اخير خود بر اين امر تأكيد و ابراز اميدواري كردند كه در سال 93 در اين عرصه شاهد اتفاقاتي باشيم.

شفيعي بروز تحولات در عرصه هاي مختلف را با روي كارآمدن دولت جديد امري طبيعي عنوان كرد و افزود: اين تحولات تا آنجا كه در چارچوب قانون باشد مورد نقد نيست؛ نمي‌توان از دولت جديد انتظار داشت همچون دولت‌هاي پيشين عمل كند و چنين ادعايي مورد قبول نخواهد بود. به طور طبيعي مسئولان نظام مديراني از انقلاب اسلامي هستند كه مشروعيت به دست آمده از سازوكارهاي نظام اسلامي پشتيبان آنهاست.

وی اساسي‌ترين كار دولت را رويكرد متفاوت در پيگيري مسئله انرژي هسته‌اي برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر براي قضاوت نهايي فرصت مناسبي نيست؛ نه معتقد به فتح‌الفتوح هستيم، نه اينكه توافق ذلت‌باري صورت گرفته است. براي قضاوت بايد به ابعاد مختلف مسئله اشراف داشت.

وي ادامه داد: اما آنچه جلب توجه مي‌كند نتايجي است كه اين مسئله در اجتماع داشته و نمي‌توان به سادگي از آن عبور كرد. لازم است اينها ديده شود و دولت هم نمي‌تواند انتظار داشته باشد كه جريان‌هاي سياسي،‌ نخبگان، صاحبان‌ نظر و نقد، سؤال و صحبت نكنند. اين اصلاً صحيح نيست چرا كه اين دولت بخشي از آراء خود را به استناد نقدهايي كه به مسئولان قبلي وارد كرده بدست آورده است. بنابراين انتظار مي‌رود كه دولت نيز صبورانه نقدها را بشنود و پاسخ دهد.

رئيس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان گفت: اين توافق‌نامه در مرحله مقدماتي براي دفاع از حق مسلم و قطعي ملت ايران و حل يك مشكل است. آنچه در مرحله آغاز قرار دارد حركت در جهت مسئله حقوق مردم ايران است و نمي‌شود از آن عقب‌نشيني كرد. همه دست‌اندركاران، مجريان، مسئولان ارشد بر آن متفق هستند لذا صحبت بر سر سازوكارها و عمليات اجرايي آن است.

وي ادامه داد: آنچه به عنوان توافق بر سر انرژي هسته‌اي مطرح است مسئله آشتي حق و باطل نيست، مسئله رابطه ايران و آمريكا و پايان خصومت استكبار جهاني با انقلاب اسلامي نيست؛ پرونده‌اي است مورد مناقشه كه مسئولان جديد اجرايي كشور مي‌گويند آن را به شيوه‌اي متفاوت با گذشته مدیریت می کنند. چنانچه افرادي به اين مناسبت منويات ديگري از جمله ارتباط با آمريكا يا عقب‌نشيني از اصول و ارزشهاي انقلاب اسلامي را در سر دارند و مطرح مي‌كنند اين خلاف آن است كه دولت مطرح مي‌كند.

شفیعی در ادامه به چند نكته اشاره كرد و گفت: اول اينكه مسئولان كشور در حوزه توافق‌نامه ژنو در عين اينكه اعلام مي‌كنند صاحب‌نظران و كارشناسان اظهارنظر كنند، از دادن اطلاعات و مسائل پيرامون توافق‌نامه تاكنون اعلام آمادگي نكرده‌اند. اين عملكرد به طور طبيعي مذاكره‌كنندگان را از حمايت بي‌دريغ و پشتيباني مطمئن و قاطع مردم و نخبگان محروم خواهد كرد، چرا كه تا ابعاد مسئله‌اي روشن نباشد نبايد انتظار داشت مورد حمايت بي‌دريغ همگان قرار گيرد. بنابراين بهتر است دست‌اندركاران حوزه مذاكرات هسته‌اي به جز آن بخشي كه به مصلحت كشور نيست که عمومي شود، باید بقيه ابعاد مسئله را با مردم و نخبگان در ميان بگذارند و آن هم به گونه‌اي كه در گفته‌هايشان تناقض و تعارض وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: اينكه تيم هسته‌اي 1+5  به ويژه ‌آمريكايي‌ها ريز مذاكرات را به رژيم صهيونيستي گزارش داده و به آنان اطمينان خاطر و تضمين دهند كه هيچ حركتي برخلاف مصالح اسرائيل صورت نخواهد گرفت و اينكه آمريكايي‌ها سخاوتمندانه همه ابعاد مذاكرات هسته‌اي را به اسرائيلي‌ها اطلاع دهند، اما در فضاي عمومي كشور خيلي محدود اخبار به سمع و نظر افكار عمومي و حتي نخبگان برسد اقدام مقبول و مورد پسند نيست و حداقل‌اش محروميت مسئولان از حمايت مردم خواهد بود.

شفيعي تصريح كرد: دست‌اندركاران مذاكرات ژنو نبايد خود را از اعتماد و حمايت عمومي و پشتيباني نخبگان محروم كنند. بيايند در دانشگاه‌ها حضور يابند و مسئله را مطرح كنند كه اين به خير و مصلحتشان است از اين فرصت استفاده كنند و به رخ بكشند كه ما در اين  مأموريت از حمايت رهبري، پشتيباني مسئولان قوا برخورداريم و مردم و نخبگان نيز پاي كار هستند.

وي با اشاره به بيان ادعاها و نكاتي از سوي طرف‌هاي مقابل مذاكره كه سبب جريحه‌دار شدن فضاي عمومي كشور مي‌شود، تأكيد كرد: لازم است طرف ما هم با همان صراحت صحبت كند. نكته تلخي كه در اين چند ماه پيش آمده اين است كه پس از هر دور مذاكرات، آمريكايي‌ها به صورت تحقيرآميز مصاحبه و مطالبي را بيان مي‌كنند و مسئولان مربوطه جمهوري اسلامي با الفاظي فانتزي كه به هيچ كسی در عالم برنخورد پاسخ مي‌دهند. در دنياي قلدري و گردن كلفتي در عين حال كه مذاكره بايد انجام شود در ادبيات اهانت‌هاي آنها بايد پاسخ گفته شود و دست‌اندركاران و مسئولان اجرايي كشور اگر حمايت مردم را مي‌خواهند مردم بايد آنها را پاسدار عزت و غرور ملي بدانند؛ اينكه آنها بدترين و تحقيرآميزترين كلمات را به كار ببرند و در مقابل مسئولان اجرايي كشور ما روز به روز با ادبيات انقلابي فاصله گرفته و كلماتشان ديپلماسي محض شود، مسئولان را از حمايت مردم محروم خواهد كرد؛ بي‌ادبي را باید قاطع پاسخ داد. نمونه آن را در پيام امام خميني(ره) پس از قطع نامه 598 در دوم فروردين 68 خطاب به مهاجران جنگ تحميلي مي‌بينيم كه مي‌فرمايد «من بار ديگر از مسئولان بالاي جمهوري اسلامي مي‌خواهم كه از هيچ كس و هيچ چيز جز خداي بزرگ نترسند و كمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد عليه فساد، عليه سرمايه‌داري غرب و پوچي و تجاوز كمونيسم نكشند كه ما هنوز در قدم‌هاي ابتدايي مبارزه جهاني خود عليه غرب و شرق هستيم. مگر بيش از اين است كه ما ظاهراً از جهان‌خواران شكست بخوريم و نابود شويم، مگر بيش از اين است كه با نفوذ ايادي قاتل و منحرف خود در محافل و منازل عزت اسلام و مسلمين را پايكوب مي‌كنند، مگر بيش از اين است كه فرزندان عزيز اسلام ناب محمدي(ص) در سراسر جهان بر سر چوبه‌هاي دار مي‌روند، ... . بگذاريد دنياي پست ماديت با ما چنين كنند ولي ما به وظيفه اسلامي خود عمل كنيم." و ادامه می دهد: "البته ما از زحمات وزارت خارجه قدرداني مي‌كنيم و آنها بايد با جديت به كار خود ادامه دهند كه انشاءالله در انجام وظيفه الهي و سياسي خود موفق خواهند بود."

وي ادامه داد: امام در عين حال كه به مسئولان وزارت خارجه مي‌گويد شما برويد كار خود را انجام دهيد، اما در ادبيات موضع را حفظ مي‌كند. در مقابل زياده‌گويي‌هاي استكبار به ويژه آنجا كه حس تحقير ملت ايران به میان می آید نبايد ديپلماتيك رفتار شود. اساس انقلاب اسلامي حركت تئوريك و ايدئولوژيك است و بايد مسئله را كاملاً انقلابي بررسي كرد.

شفیعی با بيان اينكه تكبر در مقابل متكبر عبادت است تأكيد كرد: آنجا كه سران و سياسيون زياده‌گوي آمريكا بد حرف مي‌زنند، سياسيون ما بايد بدتر پاسخ آنها را بدهند، اين نرمش در گفتگو موضع خوبي نيست. در مقابل اين نوع ادبيات بي‌ادبانه نبايد سكوت كرد، بلکه بايد بر دهان آنها زد.

وی در ادامه به سفر نماينده اتحاديه اروپا به ايران اشاره كرد و گفت: ملاقات با افرادي كه در فضاي رسمي و سياسي كشور متخلف محسوب مي‌شوند عملي صحيح نبود و بدتر از آن اين است كه وزارت خارجه اظهار بي‌اطلاعي كند و در مقابل، آنها بگويند كه اين ملاقات بر اساس برنامه بوده است. چگونه است كه مقامات آمريكايي نسبت به حضور وزير خارجه كشورمان بر مزار عماد مقنيه جبهه مي‌گيرند و از سوي ديگر نماينده اتحاديه اروپا در تهران با فردي ملاقات مي‌كند كه از نظر نظام متخلف است.

شفيعي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به نقش شهداي هسته‌اي و خانواده‌هاي ايشان تاکید کرد: ما در اين مسير اگر چيزي به دست بياوريم به استناد عزتي است كه از خون شهدا به دست آمده است. اگر امروز اين حركت مقتدرانه مؤثر افتاده است از خون شهداست. بدون ترديد نمي‌توان اين موفقيت‌ها را بدون تأثير خون شهدا دانست.

وي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود به مسائل اقتصادي سال 92 اشاره و تصريح كرد: در 35 سال گذشته و از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ملت ايران همواره با تحريم‌ها مواجه بوده است. بخشي از سختي‌ها كه لازمه انقلاب اسلامي و جهاد و مبارزه است را بايد تحمل كرد تا بتوانيم عبور كنيم از اين مرحله و به خودمان متكي باشيم؛ همان چيزي كه در عرصه اقتصاد مقاومتي اتكا به توان داخلي عنوان مي‌شود. مردم آنجايي كه مي‌توانند بايد به مسئولان و دولت كمك كنند. آنجا كه برخي كاستي‌ها و نابساماني‌ها مستند به استكبار است مردم بايد تحمل كنند و مسئولان نيز بايد در كاهش سختي مردم  تلاش كنند در آنجايي كه سختي مستند به خودمان است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار