تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۹۳۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
براي نخستين‌بار در كشور صورت مي‌گيرد؛
انجام سرشماری با استفاده از ابزار الکترونیکی در سرشماري کشاورزی سال 93
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری خوزستان گفت: چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی در کشور كه قرار است سال آينده اجرا شود، برای نخستین‌بار با استفاده از ابزار الکترونیکی (تبلت) و بدون استفاده از کاغذ با همکاری وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد ‌شد.

سیدلطف‌الله هاشمی عنوان‌كرد: اولین سرشماری کشاورزی در سال 1352 در سطح روستاهای کشور انجام شد و پس از آن در سال‌های 1367، 1372و 1382 اين سرشماري اجرا شد.

وي افزود: با توجه به سهم بالای بخش کشاورزی در تامین غذای مورد نیاز جامعه، ارزش افزوده و اشتغال کشور، جمع‌آوری اطلاعات بهنگام و صحیح به منظور شناخت وضعیت موجود بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی بهبود تولید، واردات، صادرات این بخش، سرشماری عمومی کشاورزی هر 10 سال یک‌بار در ایران اجرا می‌شود.

هاشمي‌خاطرنشان‌كرد: مزیت این شیوه افزایش سرعت، دقت در جمع‌آوری و استخراج نتایج و کاهش هزینه‌ها و تسریع خواهد بود. به منظور اجرای مطلوب و به موقع سرشماری عمومی کشاورزی در سال آینده و شناخت نقاط ضعف و قوت مراحل آن، آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی از 27 مهرماه تا 29 آبان‌ماه در دهستان هلایجان شهرستان ایذه با همکاری فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی این شهرستان اجرا شد.

مديركل آمار استانداري خوزستان ادامه‌داد: همچنین بهنگام‌سازی نقشه‌های جغرافیایی که از مهمترین ابزار سرشماری است، در سال‌جاری در دفتر آمار و اطلاعات استانداری انجام شده است. روش اصلی جمع‌آوری آمار کشاورزی مصاحبه مأموران با بهره‌برداران کشاورزی و دامپروری و همچنین شرکت‌های رسمی و مؤسسات عمومی است.

وي گفت: فهرست نام و نشان بهره‌برداران کشاورزی، سطح کاشت زمین زراعی و مقدار تولید محصولات سالانه به تفکیک آبی و دیم، تعداد انواع درختان بارور و نهال و مقدار تولید محصولات دائمی، تعداد انواع دام سبک و سنگین، مساحت گلخانه و تولید محصولات گلخانه‌ای، ادوات کشاورزی، مساحت اراضی کشاورزی تحت فشار، تعداد انواع طیور، تعداد کندو و مقدار تولید عسل و مساحت مکان‌های پرورش دهنده ماهی و میگو در آب‌های داخلی از مهمترین اقلام آماری است که اطلاعات آن‌ها جمع‌آوری می‌شود.

هاشمي تصريح‌كرد: آمارگیران و بازبینان فنی که حتی‌الامکان از افراد بومی هر منطقه خواهند بود، پس از فراگیری دوره  آموزشی با نظارت کارشناسان فنی، اجرای سرشماری را به عهده خواهند داشت. همکاری بهره‌برداران کشاورزان با ماموران سرشماری در دادن آمار صحیح کشاورزی به برنامه‏ریزی بهتر در این زمینه کمک خواهد کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار