تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۵۹۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دهدشتي؛
انتخاب سليقه‌اي مديران مشكل اصلي خوزستان
از مسئولان مرتبط انتظار داريم كه در انتخاب مديريت‌ها دقت و تامل بيشتري بكنند و مديراني كه انتخاب مي‌كنند افرادي باشند كه شناخته شده و در سطح كلان كار كرده باشند. مديران اجرايي همواره بايد داراي مشخصه‌هايي چون استقلال، تعهد و سلامت كاري باشند و همچنين استفاده از چهره‌‌هاي ملي مي‌تواند منطقه را از اين وضعيت بن‌بست خارج كرده درغير اينصورت با انتخاب‌هايي اينگونه ما راه به جايي نخواهيم برد.
عضو كميسيون انرژي مجلس در پاسخ به مسائل مختلف روز خوزستان و شهرستان آبادان گفت:مشكل اصلي خوزستان انتخاب سليقه‌اي مديران است

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس از آبادان، آبادان شهري است كه همواره درگير و دار جنگ هشت ساله تحميلي و پيامدهاي پس از آن دچار خسارت و صدمه‌هايي شده كه آثار آن تاكنون در گوشه و كنار شهر به‌خوبي هويداست.
با رويداد انقلاب اسلامي و پس از آن جنگ ايران و عراق اين شهر رو به ويراني نهاد و بسياري از مردمش به شهرهاي ديگر و به ويژه به بيرون از كشور كوچ كرده و بيشتر آنان نيز ديگر بازنگشتند.
رشد اين شهر به دليل وجود پالايشگاه بزرگ نفت بر پايه اصول شهرسازي بوده است، چيزي كه مركز استان در دهه‌هاي اخير از آن بي‌بهره است.
اين شهر با بهره‌گيري از فرودگاه بين‌المللي، ايستگاه فرستنده راديو، و تلويزيون با برنامه‌هاي برون مرزي، و دانشكده نفت، سال‌ها پيش از جنگ تحميلي، از مهم‌ترين، زيباترين، و خاطره انگيزترين شهرهاي ايران و همچنين از زمان جنگ جهاني دوم از پراهميت‌ترين شهرهاي خاورميانه و ايران بوده ‌است.
با اين حال مردم آن سال‌هاست كپسول‌هاي گاز را بر دوش كشيده و بشكه‌هاي آب آشاميدني شيرين را خريداري و حمل مي‌كنند.
شهري كه بر روي چاه‌هاي نفت خفته بايد جوانان آن در مناطق و شهرهاي اطراف جوياي كسب كار و درآمد باشند و اكنون گرد و غبار هم به ديگر مشكلات مردم اين منطقه افزوده شده است.
در راستاي تحليل برخي مشكلات و كمبودهاي مردم اين منطقه گفت‌وگويي با سيدحسين دهدشتي، نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي ترتيب داده كه در زير مي‌خوانيم.

همچنان كه شاهد هستيد مردم آبادان چندين سال است كه از گرد و غبار رنج برده و در اين راستا تاكنون هيچگونه اقدامي از طرف مسئولان صورت نگرفته است، به نظر شما اين روند تا كي بايد ادامه داشته باشد؟
گرد و غبار بحراني است كه متأسفانه اين منطقه مدت‌هاي مديدي است گرفتار آن شده و مسلماً مردم در اين بين آسيب‌هاي زيادي را متحمل شده‌‌اند. اليته تاكنون اين قضيه چندين‌بار از طريق نمايندگان اين منطقه در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده اما تاكنون اقدام خاصي از طرف وزارتخانه‌هاي مرتبط صورت نگرفته است.

آيا جلسات و اقدامات نمايندگان و مجلس تاكنون در كل نتيجه‌ قابل قبولي براي مردم داشته است؟
سه هفته پيش جلسه‌اي با حضور كارشناسان و نخبگان كشوري در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد كه در اين راستا پيشنهاد مالچ‌پاشي بيابان‌ها با استفاده از تكنولوژي جديد داده شد.
طرحي كه كهرشناسان و نخبگان ارائه دادند داراي مزاياي زيادي است و هم هزينه كمتري در برداشته و هم اينكه آثار مخرب زيست‌ محيطي آن بسيار اندك است البته در اين روش سرعت كار بسيار بالا بوده و در مدت زمان كم مي‌توان فضاي وسيعي از بيابان‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد.

 در اين راستا مالچ‌پاشي بيابان‌ها كي انجام مي‌شود؟
ارائه طرح نخبگان با استقبال بسيار خوبي روبرو شده و ظاهراً از طرف كشور ما در بيابان‌هاي عراق هم‌اكنون در حال اجرا است و قرار بر اين شده كه بعد از تعطيلات مجلس شوراي اسلامي اين قضيه را جدي‌تر دنبال كنيم.

آيا اميد داشته باشيم كه در آينده‌اي نزديك ديگر شاهد گرد و غبار و پيامدهاي حاصل از آن نباشيم؟
اين كار زمان مي‌برد واقعيت اين است كه چيزي حدود 85 تا 90 درصد منشأ گرد و غبار در سوريه و عراق است و با توجه به وسعت و گستردگي بيابان‌ها پيش‌بيني‌مان اين است كه اگر سرعت به كار دهند چهار يا پنج سال زمان ببرد.

حداقل سازمان‌ها و ادارت اين شهرستان تمهيداتي در راستاي فراهم آوردن امكانات درماني و خدماتي به مردم ارائه دهند، به نظر شما اين حق مردم نيست؟
دو سال پيش مصوبه و آيين‌نامه‌اي‌ در رابطه با پيشگيري و مبارزه با گرد و غبار تصويب و از طرف رياست جمهوري با وزارتخانه‌ها ابلاغ شد كه در اين راستا وظايفي بر عهده وزارتخانه‌ها گذاشته شده كه تمهيدات و امكانات لازم را براي مردم اين مناطق فراهم كنند؛‌ مثلاً وزارت بهداشت وضعيت بهداشت و درمان مردم را در اين مناطق زير نظر گرفته و براي آنها در اين راستا خدماتي را ارائه دهد همچنين محيط زيست و جهاد كشاورزي در بحث ايجاد پوشش گياهي بايد اقدامات خاص و ويژه‌اي را در نظر بگيرند كه انصافاً اين وزارتخانه‌ها هنوز نتوانسته‌اند كاري از پيش ببرند؛ در كل تاكنون وزارت جهاد كشاورزي، محيط زيست و ستاد بحران وزارت كشور اقدام جدي در اين خصوص انجام نداده‌اند.
البته در حال حاضر ادارات و سازمان‌هاي منطقه با تسهيلات خود براي كاركنان و پرسنل‌شان امكانات محدودي را ترتيب داده كه باز هم جوابگو نيست و اين ابلاغيه نيازمند پيش‌بيني و اعتبار قابل توجهي است.
از وزارت كشور به دليل پيگير نبودن و دنبال نكردن مسائل گرد و غبار گلايه داشته و اميدوارين اين قضيه با ديد جدي‌تري ديده شود.

در اين راستا صحبت شما خطاب به آباداني‌ها چيست؟
با توجه به كمبود امكانات و شرايط موجود مردم بايد با دقت بيشتري با گرد و غبار برخورد كرده و در روزهاي آلوده حتي‌الامكان از منزل خارج نشوند و مديريت و سازمان‌ها نيز بايد با هماهنگي و تعامل هر چه بيشتر امكاناتي را در اختيار مردم قرار بدهند؛‌ البته ما نيز به‌عنوان نمايندگان مردم با شدت و جديت هر چه بيشتر اين مشكل را پيگيري خواهيم كرد.

پس از سال‌ها تلفات جاني در جاده آبادان ـ ماهشهر همچنان شاهد روند كند اتمام اين جاده هستيم، با شرايط موجود عمليات تكميل اين جاده معروف به مرگ تا چه زماني ادامه مي‌يابد؟
طبق آخرين نامه‌ وزارت راه، اواخر سال گذشته مبلغ10ميليارد تومان از طرف وزارت نفت به‌منظور اتمام عمليات جاده آبادان - ماهشهر ظاهراً تخصيص داده شده است كه اين نامه را هم براي وزارت راه و هم براي مدير كل استان و استانداري ارسال كرده‌ايم كه اين قضيه را جدي‌تر دنبال كرده و مبلغ را دريافت كنند.
حدود دو ماه پيش نامه‌اي مبني بر پيگيري اين قضيه رسيد كه بعد از آن هنوز جواب قطعي دريافت نكرده‌ايم كه اگر اين مبلغ داده شود كار سرعت پيدا كرده و تا پايان سال باند دوم عمده آن به اتمام مي‌رسد.
البته آن چيزي كه در كوتاه مدت انجام شده نصف راه از سه راه شادگان به ماهشهر تكميل شده و شادگان به آبادان نيز شايد غير از 5 كيلومتر آن، تعريض شده در واقع از وضعيت بحراني خارج شده‌ايم.
 
اعتباري كه براي اين جاده در نظر گفته شده چه ميزان است؟
مبلغي را كه وزارت نفت تعهد داده 90 ميليارد تومان را بوده كه اين ميزان در سال گذشته تصويب كرده و طبق آخرين مكاتبه‌اي كه داشتيم حدوداً دو ماه پيش نامه دادند كه در اواخر سال گذشته 10 ميليارد تومان آن را تخصيص داده‌اند.
البته اين ميزان اعتبار تنها به جاده آبادان - ماهشهر اختصاص نداشته و شامل جاده نيست ماهشهر - هنديجان نيز است.
البته تاكنون از طرف جاده ماهشهر به هنديجان هيچ اقدام خاصي صورت نگرفته ولي قرار شده كه مجري پروژه، اتمام جاده آبادان - ماهشهر را سرعت بخشد.

به نظر شما تصادفاتي كه در اين جاده به دلايل كم عرض بودن جاده و استاندارد نبودن آن صورت گرفته قابل جبران است؟
البته طبق آماري كه گرفته شده اكثر تصادفاتي كه در اين جاده انجام مي‌شود معمولاً در پنج و شش كيلومتري نهايي جاده آبادان – ماهشهر است كه هنوز تعريض نشده و در اين راستا سرعت و بي‌دقتي ماشين‌ها نيز در اين مسير مزيد بر علت است.
البته اين وضعيت در كوتاه‌مدت با اعتباري كه داده شده حل نخواهد شد و جاده امنيت خود را مشروط بر اينكه مردم در تردد خود به‌ويژه در محل اتصالات دو بانده شدن و تك بانده شدن هست را مراقبت بيشتري كنند.

آقاي دهدشتي در روزهاي اخير شاهد بازداشت مدير عامل منطقه آزاد اروند بوديم و الان هم با گذشت نزديك به يك ماه هنوز مدير عامل جديد معرفي نشده در اين خصوص چه نظري داريد؟
قضايايي كه در سازمان منطقه آزاد اروند آبادان و خرمشهر پيش آمده بسيار نگران كننده است؛ در اين راستا از مسئولان مرتبط اين گلايه را داريم كه چرا انتخاب مديريت‌ها در اين سازمان به خوبي و بر اساس شاخص‌هاي معين و استانداري صورت نمي‌گيرد.
اگر معيارهاي تعيين مديران از ابعاد مختلف نظير سلامت كار، تعهد، وجدان كاري، تجربه و تحصيلات مورد توجه قرار گيرد مطمئناً در اين زمينه با مشكل مواجه نخواهيم شد؛ متأسفانه انتخاب و ملاك انتخاب افراد در مديريت‌هاي مختلف بر اساس سلايق و گرايش‌هاي خاصي صورت مي‌گيرد كه در نهايت نتيجه‌اش به اينجا ختم مي‌شود.
مطمئناً اگر مديريت‌ها از ابتدا بر مبناي منطق و اصول مثبت ارزيابي شود حداقل در اين زمينه‌ها مشكلي ايجاد نمي‌شود.
ضربه‌اي كه در اين بين به مردم منطقه وارد مي‌شود بيش از حدي است كه فقط مديري در منطقه نداشته باشيم ضمن اينكه مشكل به‌وجود آمده در منطقه آزاد اروند آبادان و خرمشهر سابقه ذهني بدي براي منطقه ايجاد مي‌كند به طور حتم تبعات بدي براي سرمايه‌گذاران ايجاد مي‌كند و آثار سوء آن بسيار زياد است.
اميدواريم هر چه زودتر بلاتكليفي در منطقه آزاد اروند رفع بشود و فعاليت اين سازمان به حالت عادي بازگردد.

راه‌حل مناسب براي جبران اين خسارت‌ها به مناطقي نظير آبادان چيست؟
از مسئولان مرتبط انتظار داريم كه در انتخاب مديريت‌ها دقت و تامل بيشتري بكنند و مديراني كه انتخاب مي‌كنند افرادي باشند كه شناخته شده و در سطح كلان كار كرده باشند.
مديران اجرايي همواره بايد داراي مشخصه‌هايي چون استقلال، تعهد و سلامت كاري باشند و همچنين استفاده از چهره‌‌هاي ملي مي‌تواند منطقه را از اين وضعيت بن‌بست خارج كرده درغير اينصورت با انتخاب‌هايي اينگونه ما راه به جايي نخواهيم برد.

گفت‌وگو از مريم خبازي
:
:
:
آخرین اخبار