تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۹۵۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از مراکز توانبخشی آبادان ؛
وقتی این کودکان به نگاه‌های اشتباهی دلخوش هستند
گاه حتی اگر کودکان معلول را اشتباهی صدا کنید خوشحال خواهند شد، پس عنایت فرموده اشتبا‌هاً سراغی از آنان بگیرید
در سایر جوامع جهانی، افراد معلول ذهنی جایگاه ویژه‌ای داشته و از خدمات خاص خود برخوردار هستند، و علاوه بر امکانات مردمی که به صورت روزانه و ماهانه و حتی سالانه بر آنها گسیل می‌شود، و دولت‌ها نیز امکانات و تسهیلات خاصی برای کمک به این افراد و مراکز تحت پوشش آنان پیش‌بینی می‌کند.

معلولان ذهنی و در متن آن کودکان بی‌سرپرستی که دچار بیماری‌هایی چون سندرم هستند، در جامعه ما تقریبا به فراموشی سپرده شده‌اند، و توجه به آنها منوط به کارهای تبلیغاتی و و شرایط خاصی است.

متاسفانه در این بین خانواده‌های دارای معلول ذهنی در معرض انواع ناراحتی‌ها و مشکلات قرار دارند که در نگهداری و رسیدگی به وضع فرزندشان موثر می‌باشد و موجب می‌شود که خانواده روند زندگی طبیعی خود را از دست بدهد.

ادامه این وضع ممکن است به فروپاشی نظام خانواده و یا طرد فرزند معلول منجر شود که لازم است در موقع مناسب و با تمهیدات لازم از بروز چنین واقعه‌ای جلوگیری به عمل آید و این مهم عملی نیست مگر در شرایطی که شناخت کامل از خانواده‌ها و معلولان آنها موجود باشد و برنامه‌ها با توجه به این اطلاعات و شناخت‌ها انتخاب گردد.

از این رو این کودکان را باید به مراکزی سپرد که در نگهداری آنها اهتمام کافی را به خرج داده و ضمن به خرج دادن حوصله فراوان در آموزش و تربیت آنان، خدمات بی‌بدیلی به آنان ارائه دهد.

اما در این بین، در جامعه ایرانی و جوامع بین المللی، خردسالان زیادی وجود دارند که به دلیل داشتن چنین مشکلاتی، خواستگاه پدر و مادر خود نبوده‌اند، و آنان نیز، حال به هر دلیل اعم از نداشتن بضاعت مالی، غیر قانونی بودن تولد کودک، و یا نداشتن صلاحیت داشتن فرزند، متاسفانه این نوزادان را با بی‌رحمی تمام در خیابان‌‌ها‌ رها کرده، به امید آنکه کسی آن را پیدا کرده و نجات دهد.

در این خصوص در روزهای گذشته و همزمان با نزدیک شدن به ایام پایان سال 92 و آغاز سال جدید به  دو مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه شهر آبادان گذری داشتیم، تا ضمن عیادت از این نوگلان به غم دنیا آمیخته، از نزدیک شاهد مشکلات و سختی‌های موجود در نگهداری از این افراد خردسال و کودک باشیم.

ابتدا به مرکز توانبخشی معلولان ذهنی زیر 14 سال‌‌ رها مراجعه کردیم، و شاهد مشقات و سختی‌های کار در این مرکز بودیم که مربیان آن با عشق و علاقه خاصی مشغول نگهداری و آموزش کودکان هستند.

 

با وجود کمک‌های مردمی، این مرکز با مشکلات و کمبود‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که جای دارد، همانگونه که مردم ما در سایر کارهای خیر دستی بر قضا دارند، یادی نیز از بیقوله‌های فراموش شده دنیای آمیخته با کینه و نفرت و گروه بازی‌ها کنند.

دنیایی که این‌ روز‌ها کار خیر در آن فقط به منزله تبلیغات و خود نمایی صورت می‌گیرد، دنیایی که در آن کار خیر استخاره‌ها دارد و در این بین باید گله کرد از بزرگان شهری که به واسطه همین مردم به چه کرسی‌ها که نرسیده‌اند و اکنون دست همتی از آنان دیده نمی‌شود که هیچ، گهگاه کار شکنی‌هایی از آنان مشاهده می‌کنیم.

با اینکه اینگونه انجمن‌ها خیریه هستند و با هزینه شخصی اداره می‌شوند، اما‌ گاه و بی‌گاه کارشکنی‌‌ها و دستورالعمل‌هایی از سوی برخی سازمان‌ها بر آنها گسیل می‌شود که امید و دلخوشی هر گونه تلاش برای رضای خداوند، از چهره دلسوزان این عرصه رخت بر می‌بندد.
 

محبوبه ضیایی، مسئول موسسه خیریه نگهداری از کودکان معلول پروانه‌های اروند، در این بازدید ضمن ابراز گلایه‌های فراوان نسبت به مشکلات موجود اظهار کرد: این مکان را با هزینه‌های شخصی راه اندازی کردیم و ماهیانه 15 میلیون ریال بابت اجاره آن هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: برای وضعیت غذای این کودکان هم دچار مشکلاتی هستیم و روزانه می‌توان با یک وعده غذا آنها را ارتزاق کرد.

مدیر مرکز توانبخشی پروانه‌های اروند تصریح کرد: از کمبودهای این مرکز، نداشتن محل مناسب را عنوان کرد و عدم وجود نمایشگر مناسب برای آموزش بهتر این کودکان را نیز می‌توان مزید بر علت دانست.

ضیایی خاطر نشان کرد: به دلیل کمبود و شلوغی فضا، کمبود یک دستگاه تصفیه هوا در این مکان به شدت احساس می‌شود که باید در اسرع وقت برای این مکان تهیه شود، همچنین وسایل بازی کودکان این مرکز بسیار محدود است و گهگاه برای به دست آوردن این وسایل بین کودکان ایجاد تنش می‌شود.

وی ضمن درخواست کمک از افراد و مسئولان برای رفع مشکل ایاب و ذهاب این کودکان خواستار شد: اجازه ندهید امید و عشق دست اندرکاران این مجموعه از بین برود.

در این بین اعضای تیم فوتبال پیشکسوتان شهدای آبادان نیز در این روز از مرکز توانبخشی‌‌ رها آبادان دیدن کردند و ضمن سپری کردن دقایقی در کنار کودکان مبتلا به انواع سندرم و تبریک سال نو را به آنها و دست اندرکاران این مجموعه، هدایایی را نیز به رسم یادبود به اعضاء این مرکز اهدا کردند.
 

در بین این پیشکسوتان، می‌توان به عبدالرضا شاه غریب (پیشکسوت فوتبال) عباس هاشم‌پور (مربی تیم ملی فوتبال ساحلی فوتبال) امید حمدی اصل (ستاره اسبق تیم فوتبال صنعت نفت آبادان) به چشم می‌خورد.

شاه غریب در این بازدید، ضمن آرزوی توفیق برای دست اندرکاران و زحمت کشان این مجموعه ابراز امیدواری کرد که این حرکات در بین اقشار کردم و مسئولان باب شده و هر چند مدت، برای بازدید و رفع نیاز‌های این عزیزان و نوگلان تحت تعلیم آنها را در دستور کار قرار گیرد.

این بازدید‌ها به این مرکز ختم نشد، و با سایر افراد تیم فوتبال پیشکسوتان تیبم فوتبال شبهای آبادان، در یک اقدام ارزشی، این بار به همراه رییس اداره ورزش و جوانان آبادان به دیدار شیرخوارگاه انسیه آبادان رفتیم، مرکزی که به مراتب وضعیتی متفاوت‌تر و حساستر از سایر مراکز داشت و افراد تحت تاثیر از شرایط و صحنه‌های این مرکز شدند.

مکانی که در آن 30 خردسال بی‌سرپرست، از ابتلا یه انواع سندرم‌های مغزی رنج می‌برند، ما را بر آن داشت که وظیفه خود دانیم تا نسبت به انتشار مشکلات این مرکز اهتمام ورزیم.

در این بازدید، که پیشکسوتان ورزش آبادان را به عنوان ستون‌های حمایت از اعمال خیر خواهانه در این شهر به همراه خود داشتیم، سعی شد ضمن گپ‌وگفت با دست اندرکاران این مرکز کودکان را در آغوش گرفته و لحظاتی کام دنیا را بر آنان شیرین کردند.
 

در این خصوص با فاطمه حقیقی، مدیر مرکز شیرخوارگاه انسیه دقایقی هم‌کلام شدیم تا از مشکلات این مرکز با خبر شویم.

حقیقی ضمن ابراز نگرانی از آینده این مرکز و بلاتکلیفی مکانی که به وسیله شرکت پالایش نفت آبادان در اختیار این مرکز قرار گرفته شده است اظهار کرد: این مکان نیز متعلق به شرکت پالایش نفت آبادان ایت که تشکر ویژه‌ای داریم که تاکنون در اختیار این مرکز بوده‌است وای هنوز در مالکیت شیرخوارگاه واقع نشده است و از آینده آن بی‌خیر هستیم.

وی ادامه داد: از بیمارستان‌ها انتظار داریم همکاری بیشتری با این مکان داشته باشند، اکثر کودکانی که اینجا حضور دارند، اغلب عمل قلب و یا مغز داشته‌اند و از این حیث نیاز به مراقبت‌های ویژه، و بیمارستان‌ها بیماران این مرکز را به چشم بیماران عادی می‌بینند و هیچ تخفیف و یا تفاوتی برای این موضوع قائل نمی‌شوند.

مدیر مرکز شیرخوارگاه انسیه، از کمبود‌های این مرکز پرده برداشت و تصریح کرد: پوشک کامل بچه و شیر خشک از نیاز‌های جدی این مرکز هستند.

حقیقی افزود: همچنین این کودکان نیازهای دارویی فراوانی دارند که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

وی از بدهی انشعاب آب و برق 35 میلیون ریالی این مرکز خبر داد و عنوان کرد: امیدوارم این موضوع به سرعت مورد پیگیری قرار گیرد و مسئولان متوجه باشند، که این مکان یک محل کاملا خیریه است نه جایی برای کسب درآمد، و باید از نیاز‌های فوری این کودکان کسر شود تا این هزینه‌ها پرداخت شود.

مدیر شیرخوارگاه انسیه خاطر نشان کرد: در این مکان 13 مربی مشغول خدمت‌رسانی به کودکان این مرکز هستند و امیدوارم برای مشکلات این مرکز به زودی برطرف شود.

از خداوند منان، آرزوی توفیق و سعادت روز افزون می کنیم برای مدد کارانی که که بی هیچ اجری راه عاشقی بر خود گزیدند و کار خدمت به خلق پر حکمت خدا را انتخاب کردند.

همچنین رئیس کمیسیون امور خانواده و بانوان استانداری خوزستان، در بازدید از مراکز عنوان کرد: برای ساماندهی وضعیت مراکز توانبخشی آبادان اهتمام ویژه‌ای نیاز است که قول پیگیری آنها را خواهم داد.

الهه موالی‌زاده تصریح کرد: مراکز توانبخشی، باید برای خود راه‌های درآمد زایی و ایده‌هایی برای فعالیت‌های خود کفایی ارائه دهند و مردم را ترغیب به یاری رسانی به چنین مراکزی کنند.

وی ادامه داد: برپایی جنگ‌های شادی، ایجاد نمایشگاه و دعوت از مسئولان و بانوان توانمند آبادانی می‌تواند در تحقق اهداف مراکز توانبخشی مثمر ثمر باشد.

موالی‌زاده خاطر نشان کرد: در نشستی که با منطقه آزاد اروند داشتیم، قول مساعد گرفته شد تا نسبت به مشکلات و معضلات موجود در این مراکز پیگیری جدی شود و من نیز پیگیر این وعده‌های داده شده خواهم بود.
 

دردنامه‌ای که خوانده شد، مربوط به زندان‌های مخوف نبود، بلکه طرز نگهداری از کودکان و مراکز نگهداری کودکان صعب العلاج کشورمان و شهر درد کشیده آبادان بود، که باید به سختی در امر خیر تلاش کرد و به جان کندن‌های بسیار امکانات حیات دوباره برای آنان مهیا کرد.

امیدواریم، که مسئولان شهر آبادان به خود آیند، همان‌های که هر چهار سال به واسطه فعالیت‌های انتخاباتی خود خیر می‌شوند و کمک می‌کنند....، پس از آن نیز در طاق کسری‌ خود آنچنان می‌تازند که باید بتازند و آنچنان می‌سازند که هیچ کس توان ساختن آن را ندارد.

وقت آن نیست که در این ایام، و نه فقط در این ایام بلکه در تمام ایام سال نسبت به برطرف ساختن اندک نیاز‌های این اماکن همت ورزند؟، وقت آن نیست که اندکی از وعده‌ و وعید‌های بسیار انتخاباتی عملی کرده، و این شهر چه وقت و در کدام زمان باید روی روزهای خوش خود بازبیند؟

به داد دل این مردم باید رسید، مردمی که از آرزوهای خود بی‌خبر هستند، مردمی که کمتر روی خوش دنیا را به چشم می‌بینند، از دلبستگی‌های خود گذشتیم، مرحمت فرموده دلخوشی دهید، هر چند لحظه‌ای،‌ گاه این مردم آنقدر تنها هستند، که حتی اگر اشتباهی صدایشان کنی، خوشحال خواهند شد، پس عنایت فرمایید اشتبا‌ها سراغی از مردم خود بگیرید.


همه روز روزه بودن،‌ همه شب نماز کردن

همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن

ز مدینه تا به کعبه، سر و پا برهنه رفتن

دو لب از برای لبیک، به وظیفه باز کردن

به مساجد و معابر، همه اعتکاف جستن

ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن

شب جمعه‌ها نخفتن،‌ به خدای راز گفتن

ز وجود بی نیازش، طلب نیاز کردن

به خدا که هیچ کس را، ثمر آنقدر نباشد

که به روی ناامیدی در بسته باز کردن

شیرخوارگاه انسیه آبادان، واقع در منازل شرکت نفت ایستگاه 11 کوی بهار آبادان با شماره حساب 1914971735 نزد بانک ملت و مرکز توانبخشی رها، واقع در کوی ذوالفقاری 40 متری، شهدای 5 و با شماره حساب 273983162 نزد بانک ملت در انتظار یاری مردم انسان‌دوست و مسلمان ایران و استان خوزستان، و به ویژه شهر آبادان است.

گزارش از: علی دایلی
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار