تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۵۹۶۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نفیس ترین خاطرات نوروزی خود را در قلمروی مردان بی ادعا دشت کنید
این روزها که اغلب مردم در تدارک سفر نوروزی خود هستند شاید هر کس نقطه ای را برای خود انتخاب کرده است ولی بی شک حضور در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس که روزگاری مردان بی ادعای ایران در این بیابان ها در برابر قدرتهای جهان صف آرایی کرده بودند لذت دیگری دارد.

عده‌ای همان شب ها بالهایشان را باز کردند و دل صیقل زده خود را رو به آسمانها گشودند و خداوند خریدار دل زلالشان شد، کربلای پنج نقطه آخر بود هر کس از کربلاهای گذشته جا مانده بود بارش را بست، شلمچه خلاصه، هویزه و طلائیه، فکه و چزابه بود.

اینها قصه نیستند، واقعیتند اما ما نام آن را قصه می‌گذاریم برای نسلی که شهدا را ، شجاعت را، مردانه جنگیدن را ندیده‌ است و هنوز نمی‌داند روزی در این مملکت گروهی مردانه جنگیدند چون غیرتشان نمی‌گذاشت خاک کشورمان لگدکوب چکمه‌های استکبار شود، شهدا در کربلای چهار و پنج مردانه جنگیدند و نامش را سکوی پرواز گذاشتند. راهیان نور اینک آمده اند از نزدیک سرزمین نور و شهادت و ایثار را ببینند، ببینند جوانانی بودند که آرزوی ادامه تحصیل هم داشتند، آرزوی ازدواج و تشکیل خانواده ولی غیرت و مردانگی آنان کاری کرد که جانشان را دادند و برای کشور و ناموسشان فدا شدند.

در این چند سال اخیر نهضت راهیان نور مردم ایران را در آغازین سال های نور رهسپار بیابانهایی می کند که این روزها نامشان یادمان های عملیاتی شده ولی در سال هایی نه چندان دور این مناتطق جبهه هایی بودند که ورود به آنها برای جنگیدن با دشمن، دل شیر می خواست و مردانگی. حالا این مناطق محل عبور راهیان نور شده است که شاید قبلا به صورت کاروانی مردم خود را به مناطق می رسانند ولی اکنون حضور مردم با خودروهای شخصی از کاروانها پیشی گرفته اند.

368 هزار زایر از شلمچه بازدید کردند

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر با اشاره به شروع حرکت کاروانهای راهیان نور از مهر ماه امسال و همزمان با حرکت کاروانهای دانش آموزی می گوید: تاکنون 368 هزار زایر از مشهد شهدای شلمچه بازدید کردند.



سرهنگ عادل فرهانیان عنوان می کند: از این تعداد زائر 200 هزار نفر آنان مربوط به کاروانهای راهیان نور دانش آموزی در مقطع دوم دبیرستان بودند که از سراسر کشور برای بازدید به این مکان آمدند.

وی اظهار می کند: همچنین 97 هزار نفر از زایران کربلا که پیش از عزیمت به عراق برای زیارت به شلمچه آمده بودند، 50 هزار نفر در قالب دانشجویی و 21 هزار نفر در قالب مردمی و عمومی به زیارت مشهد شهدای شلمچه آمدند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر با اشاره به حضور 300 تبعه خارجی در شلمچه تصریح می کند: این افراد از کشورهای مختلف همچون، هند، انگلیس، رومانی، آمریکا، برزیل، شیلی، عربستان، بحرین، کویت و غیره به زیارت شهدای شلمچه شتافتند.

فرهانیان عنوان می کند: در مدت یاد شده 600 دستگاه مینی بوس، 28 هزار دستگاه سواری و 9 هزار و 571 دستگاه اتوبوس وارد شلمچه شدند.

وی از ساماندهی پارکینگ اتوبوسها و سواریها، جابجایی دیوار بتنی در محدوده منطقه، احداث مکانی تحت عنوان «بهشت شلمچه»، خاکریزبرداری در محوطه، ایجاد کفشداری در ورودی زیارتگاه، فضا سازی محوطه، به کارگیری 20 هزار گونی حاوی خاک برای ایجاد فضای های جانبی در محوطه، انجام اقدامات فنی و مهندسی، تامین آب مورد نیاز زایران، بکارگیری 12 نیروی خدماتی، توسعه صحن امام رضا(ع)، نصب 844 پرچم در سطح منطقه، نمایش فیلم با موضوعیت دفاع مقدس، استفاده از ظرفیت 121 برادر و 27 خواهر جهت ترویج مفاهیم اسلامی و تاکید بر رعایت شئونات اسلامی به عنوان برخی از کارهای صورت گرفته در شلمچه نام برد.

تنها 30 درصد راهیان نور کاروانی هستند

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان می گوید: با وجود گسترش حضور مردم در یادمان های دفاع مقدس، تنها 30 درصد اعضای راهیان نور به صورت کاروانی و ساماندهی شده به این یادمان ها اعزام می شوند.



فرج الله خبیر اظهار می کند: پس از گذشت سالیان زیاد از جنگ تحمیلی ما باید خاطرات رزمندگان اسلام را ثبت و آنها را در جامعه پایدار نگه داریم.

وی می افزاید: در سال های ابتدایی ورود کاروان های راهیان نور به استان خوزستان، با مشکلاتی فراوانی مواجه بودیم اما خوشبختانه با تغییر نگرش جامعه نسبت به این سفر ها و نهادینه شدن این فرهنگ مشکلات مان به مرور زمان کم رنگ تر شدند.

خبیر عنوان می کند: بسیاری از خانواده ها با خودروهای شخصی خود رهسپار این سفر معنوی می شوند که در جریان این سفر از جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز دیدن می کنند. در چند سال گذشته 100 درصد کاروان های راهیان نور با خودوری اتوبوس و به صورت کاروانی انجام می گرفت اما در حال حاضر تنها 30 درصد از این کاروان ها با اتوبوس هستند.

 معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان اظهار می کند: بسته های فرهنگی که در اختیار زائران قرار می گیرد باید به صورت کامل و با هماهنگی سایر دستگاه های متولی و فرهنگی انجام شود تا تناقضی با واقعیت های موجود در جنگ نداشته باشد.



 خبیر  می افزاید: باید برنامه ریزی های لازم برای تهیه این بسته فرهنگی برای سال آینده به صورت تخصصی انجام بگیرد تا همه زائران با مطالعه آن بدانند در بین ارگان ها و سازمان های استان خوزستان همدلی و هماهنگی وجود دارد.

وی تصریح می کند: در این بسته های فرهنگی مباحثی همچون دفاع مقدس، میراث فرهنگی، نقشه های گردشگری و راه ها و ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان گنجانده شود. البته پیام های بهداشتی و محیط زیستی نباید فراموش شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان عنوان می کند: هدف ما از برگزاری مانور بهداشت در هفته آینده جلب توجه مردم خوزستان به مسائل محیط زیستی و بهداشتی خود و عموم جامعه است. مردم همجوار مناطق عملیاتی باید توجیه شوند تا خدمات لازم را به زائرین نور و مسافرین نوروزی بدهند.

بازدید از موزه جنگ خرمشهر

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر می گوید: بازدید کنندگان بی شماری از داخل و خارج کشور از موزه جنگ خرمشهر بازدید می کنند که گاه تعدادشان تا سه هزار نفر در روز هم می رسد.

حسین ملک نیا عنوان کرد: در ایام هفته بالغ بر 3000 بازدید کننده و در روزهای پنجشنبه و جمعه بالای 15 هزار بازدیدکننده از موزه جنگ خرمشهر دیدن می کنند.

وی می افزاید: کاروانان راهیان نور، بسیج دانشجویی، بسیج ادارات، سازمان ها، کاروانهای دولتی، و مهمانان نوروزی از بازدیدکنندگان این موزه به شمار می آیند.



مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر به استقبال خوب ایرانیان مقیم خارج نیز اشاره می کند و می گوید: سالانه در این ایام ایرانیان مقیم کشورهای مختلف نیز که برای دیدن اقوام خود به ایران می آیند سری هم به مناطق جنگی جنوب کشور زده و خیل عظیمی از آنان نیز از موزه جنگ خرمشهر بازدید می کنند و با رشادت ها و ایثار فرزندان خود آشنا می شوند.

ملک نیا در بخشی دیگر به بازدید و استقبال اتباع دیگر کشورها نیز اشاره ای داشت و عنوان می کند: موزه جنگ خرمشهر فقط مختص ایرانیان نبوده چرا که اتباع دیگر کشورها با شنیدن ایثار و مقاومت فرزندان این مرز و بوم مشتاق می شوند از نزدیک از این مناطق دیدن کنند.

 وی ادامه می دهد:ما هرساله در این روزها بازدیدکنندگانی از کشورهای فرانسه، آلمان، امریکا، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورها داشتیم و داریم و آنها دلنوشته هایی در خصوص ایثار شهیدان این مملکت در دفتر مخصوصی که برای آنها تدارک دیده شده می نویسند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار