تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۹۹۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا اقیانوس ها بنگلادش را می بلعند؟!
بنگلادش تنها 0.3 درصد از مجموع گازهای گلخانه ای دنیا را تولید می کند، اما کمتر کشوری مثل آن از پدیده بالا آمدن سطح آب دریاها در پی تغییرات اقلیمی، در معرض آسیب قرار دارد.

به نقل از نیویورک تایمر، بنگلادش کشوری است بسیار مسطح و کم ارتفاع، در معرض انواع طوفان های موسمی و سیل که یکی از متراکم ترین جمعیت های دنیا را با 160 میلیون نفر در فضایی کمتر از یک چهارم مساحت کشور فرانسه (با جمعیت 100 میلیونی خود) به خود اختصاص داده است.

به گفته کارشناسان بین المللی، مناطق زیادی در دنیا وجود دارند که در معرض خطر بالا آمدن سطح دریاها هستند، ولی بنگلادش در صدر تمام فهرست های ارائه شده در این زمینه توسط دانشمندان مختلف بوده است، به طوری که یک پژوهش انجام شده در سال 2010 ، بنگلادش را آسیب پذیر ترین کشور در برابر تغییرات اقلیمی اعلام کرده بود.

دانشمندان پیش بینی می کنند که سطح آب دریاها تا سال 2100 میلادی، چیزی حدود یک متر بالا خواهد آمد که البته توزیع این مقدار افزایش سطح هم در همه جای دنیا یکسان نخواهد بود. یکی از دانشمندان که در این زمینه تحقیق می کند معتقد است این میزان برای بنگلادش چیزی حدود 4 متر خواهد بود! این دانشمند اعلام کرده است که واکنش مقامات رسمی بنگلادش به مطالعات او چنین بوده: «تو قطعاً اشتباه می کنی!».

او بیان می کند که از این پاسخ غیرقابل فهم فقط می توان این استنباط را داشت که مقامات بنگلادشی هیچ امیدی به آماده سازی خود در برابر این پدیده ندارند!
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار