تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۶۰۱۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ترکان:
مردم آبادان و خرمشهر از اروندرود بی‌بهره‌اند
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: ما بهترین رابطه را با دولت و حکومت کشور عراق داریم.

اکبر ترکان با بیان اینکه عراق نزدیک ترین دوست ما در سطح منطقه و بین الملل است، افزود: این کشور از رودخانه اروندرود به صورت اتصال نهرهایش به آن، انجام ماهیگیری، تردد قایق ها و غیره استفاده و با آن زندگی می کند، عراقی ها در کنار اروندرود باغ، خانه و ویلا ساخته اند و زندگی عادی دارند و همه چیز به خوبی در جریان است.

وی با اشاره به استفاده نکردن درست و کامل از ظرفیت های رودخانه  اروندرود از سوی ایران اظهار کرد: به رغم گذشت بیش از 25 سال از پایان جنگ تحمیلی اما در خصوص استفاده از ظرفیت های اروندرود تاخیر زیادی صورت گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به نظر دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آقای شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند نظرشان این است که مرز در این ناحیه به هنگ مرزی سپرده شود لذا باید آرایش این سوی اروندرود، عادی، تجاری و اقتصادی شود.

ترکان در پاسخ به اینکه آیا ظرفیت و پتانسیل های اروندرود بیشتر است یا زاینده رود گفت: زاینده رود محور اصلی گردشگری اصفهان است اما در این منطقه ارتباط مردم با اروندرود قطع است.

وی افزود: شرکت پالایش نفت آبادان با تنگ نظری و با گذاشتن نرده ، جلوی استفاده مردم آبادان و خرمشهر از سواحل زیبای اروندرود را گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این مسئله از 16 فروردین ماه جاری از سوی مدیرعامل منطقه آزاد اروند پیگیری می شود.

تركان با بیان اینکه ارتباط ما با اروندرود از لحاظ گردشگری و اقتصادی مطلوب نیست، تصریح کرد: امکان جهش اقتصادی بدون استفاده از بزرگترین ظرفیت منطقه آبادان و خرمشهر یعنی اروندرود وجود ندارد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار