تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۶۰۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حفاری بدون مجور شرکت نفت در محوطه های باستانی ملاثانی
با توجه به اینکه شرکت نفت به منظور شناسایی مناطق نفت خیز بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به لرزه نگاری در منطقه ملاثانی و حوزه اطراف اهواز کرد این اداره کل از طریق نیروهای یگان حفاظت و گشت های ویژه از مناطق باستانی متوجه موضوع شد و بر اساس وظایف خود که حفظ آثار است موضوع را پیگیری و نسبت به تشکیل جلسه‌ با حضور استاندار و مسئولان شرکت نفت در استانداری خوزستان اقدام کرد
سرپرست واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: شرکت نفت بدون استعلام در محوطه های باستانی ملاثانی در شهرستان باوی حفاری کرد که این اداره کل از ادامه کار آنها جلوگیری کرد.

به گزارش خوزنیوز، سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر در اهواز گفت: با توجه به اینکه شرکت نفت به منظور شناسایی مناطق نفت خیز بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به لرزه نگاری در منطقه ملاثانی و حوزه اطراف اهواز کرد این اداره کل از طریق نیروهای یگان حفاظت و گشت های ویژه از مناطق باستانی متوجه موضوع شد و بر اساس وظایف خود که حفظ آثار است موضوع را پیگیری و نسبت به تشکیل جلسه‌ با حضور استاندار و مسئولان شرکت نفت در استانداری خوزستان اقدام کرد.
وی افزود: در این نشست مسئولان شرکت نفت با تاکید استاندار خوزستان، نسبت به رعایت بخشنامه ها و قوانین میراث فرهنگی و حفظ آثار ملزم شدند.

سرپرست واحد پژوهشی میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: همچنین با حضور کارشناسان پژوهشی میراث فرهنگی در پژوهشکده باستان شناسی کشور مجوز بررسی شناسایی مسیر اجرای طرح لرزه نگاری منطقه گرفته شد.

حسینی تصریح کرد: اکنون چندین گروه باستان شناسی در بدترین شرایط آب و هوایی و در گرمای طاقت فرسایی که گاهی به 60 درجه سانتیگراد می رسد در حال بررسی شناسایی سطحی منطقه هستند و تاکنون نزدیک به 70 محوطه و تپه مورد بررسی و شناسایی سطحی قرار گرفته اند و تمامی محوطه به وسیله دستگاه Gps  نقطه برداری و روی نقشه جانمایی شدند که در روزهای آینده تمامی آثار و محوطه‌ ای شناسایی شده روی نقشه مشخص و در اختیار مسئولان مربوطه حوزه نفت برای رعایت و حفظ حرایم محوطه های باستانی شناسایی شده قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: پس از تاکید استاندار خوزستان مبنی بر رعایت بخشنامه ها و قوانین میراث فرهنگی و حفظ آثار از سوی شرکت نفت این شرکت تعاملات خوبی با اداره کل میراث فرهنگی داشته و میراث فرهنگی نیز ضمن تعقیب هدف خود یعنی در وهله اول حفظ آثار باستانی در تمامی زمینه ها برای پیشرفت پروژه های عمرانی با تمام توان و پتانسیلهای خود پیگیر موارد و راه اندازی پروژه هاست.

سرپرست واحد پژوهشی میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه برخی از شرکتها بدون توجه به قوانین و مقررات میراث فرهنگی اقدام به انجام پروژه های ملی می کنند، گفت: به تمام مسئولان ادارات، نهادها و شرکتها اعلام می کنیم طبق بخشنامه های مصوب هیئت دولت و میراث فرهنگی در حین مطالعات پروژه‌های عمرانی با استعلام از میراث فرهنگی در حفظ مواریث تاریخی و فرهنگی استان با این اداره کل همکاری داشته باشند. این اداره کل طبق ضوابط در اولین فرصت اقدامات لازم برای انجام
:
:
:
آخرین اخبار