تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۰۲۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حضور 10 میلیونی گردشگران در خوزستان
در نوروز سال‌جاری بازدید‌های زیادی در خوزستان به ثبت رسیده است و گردشگران در این استان حضوری فعالانه داشته‌اند.

نوروز با همه خوشی‌ها و تفریحاتش گذشت و در شرایط کنونی مدیران به تحلیل آماری بازدید‌های انجام شده از سایت‌های تاریخی و نحوه خدمات‌رسانی به گردشگران سخن به میان می‌آورند ولی در حال حاضر ابتدا به میزان گردشگران در سایت‌های تاریخی در خوزستان نیم‌نگاهی می‌کنیم و سپس به کیفیت خدمات ارائه شده خواهیم پرداخت.

*آمارهای سفر قابل ارائه نیست

همه ساله آمارهای روزانه برای حضور و اسکان گردشگر در استان خوزستان و کشور ارائه می‌شد ولی در سال‌جاری مسئولان استانی از این مهم نهی شده‌اند، بر اساس آخرین آمارهای بدست آمده بیش از 9.5 میلیون نفر از خوزستان به عنوان گردشگر بازدید و در مکان‌ها در نظر گرفته شده اسکان یافته‌اند.

آمار عرضه شده با احتساب کاروان‌های راهیان نور، گردشگران تخصصی، تورهای تفریحی و .. است و تقریبا 2.1 میلیون نفر نیز از سایت‌های تاریخی خوزستان بازدید کرده‌اند، البته این آمار بدون در نظر گرفتن تخفیف‌ها و حضور رایگان برخی اقشار و گروه‌های تعیین شده در سایت‌ةای تاریخی است که با احتساب این گروه‌ها آمارها رشد چشم‌گیری خواهد داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این زمینه می‌گوید:  نوروز سال‌جاری گردشگران زیادی به خوزستان سفر کردند و اتفاقات فرهنگی زیادی نیز در استان برای گردشگران در نظر گرفته شده بود که باعث شد تا حضوری غنی و مفرح برای گردشگران رقم بخورد.

افشین حیدری با اشاره به اینکه استان خوزستان توانمندی‌های زیادی دارد، می‌افزاید: خوزستان دارای توانمندی‌های زیادی برای تفریح است، سایت‌ةای ثبت جهانی شوشتر و چغازنبیل، آثار ثبت ملی شده متعدد در شهرهای استان و سایت‌های گردشگری توریسم طبیعی باعث شده تا گردشگران زیادی به سوی استان مسیر خورد را کج کنند و برای بازدید از سایت‌های آماده شده خوزستان راهی این استان دیدنی شوند.

وی خاطر نشان می‌کند: بازدید‌ها از سایت‌ةای تاریخی، تفریحی، اماکن اقامتی و خدماتی در ایام نوروز به صورت روزانه انجام شد و خدمات‌دهی به مردم لحظه به لحظه نظارت شد و تلاش کردیم تا مشکل خاصی برای گردشگران استان خوزستان رخ ندهد و از این روز مشکل خاصی نیز گزارش نشده است.

حیدری می‌افزاید: استقبال از سایت‌های تاریخی آپادانا، سازه‌های آبی تاریخی شوشتر و اماکن مقدسی مانند امامزاده عبدالله باغملک و مقام صاحب‌الزمان شوشتر و سبزقبای دزفول در ایام نوروز بسیار چشم‌گیر بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان می‌گوید: خوزستان مقصد سفرهای نوروز بخش زیادی از گردشگران کشور بوده است و بیش از 20 درصد اسکان کشور در ایام نوروزی در خوزستان رقم خورده است.

*گردشگری خفته کشور را بیدار می‌کنیم

در ایام نوروز سال‌جاری بسیاری از مسئولان ملی به خوزستان سفر کردند ولی مسئولی که اصلی‌ترین متولی سفرهای نوروزی بود، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که پس از بازدید از سایت‌های ثبت جهانی خوزستان و شرکت در جلسه ستاد خدمات سفر استان اظهار می‌دارد: باید مکان‌ةای اقامتی در کشور را رونق دهیم و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه حمایت کنیم.

مسعود سلطانی‌فر می‌افزاید: در نوروز سال‌جاری تنها هفت درصد از اسکان انجام شده در هتل‌های کشور بوده است و این آمار کم نشان از استقبال کم گردشگران نبوده است بلکه ظرفیت هتل‌های موجود تنها هفت و یا کمتر از هفت درصد از سفرهای کشور را پاسخگوست و باید برای افزایش ظرفیت هتل‌ها و رشد تخت‌های موجود در کشور تلاشی جهادی کرد.

وی با اشاره به دیگر شاخص‌های اسکان در نوروز سال‌جاری می‌گوید: در نوروز 93 بیش از 19 درصد اسکان برعهده آموزش پرورش، 15 درصد برعهده خوابگاه‌های دانشجویی و مهمانسراهای دانشجویی و 18 درصد نیز برعهده منازل کرایه‌ای و اجاره‌های یک روزه بوده است.

دبیر ستاد خدمات سفر کشور می‌افزاید: صنعت گردشگری می‌توان برون رفت ایران را از شرایط موجود رقم زند و هم باعث ارز‌آوری و هم باعث رشد اقتصادی و اشتغال شود و باید در این بخش تلاش کرد تا برنامه‌ریزی کلانی برای بهبود شرایط موجود داشته باشیم.

وی با اشاره به آمار ارائه شده از گردشگری در سال 2013 می‌گوید: در سال گذشته میلادی در جهان یک میلیارد و 35 میلیون گردشگر اقدام به سفر کرده‌اند و از این میزان گردشگر یکهزار و 100 میلیارد دلار درآمد به بت رسیده است.

سلطانی‌فر تاکید می‌کند: ایران بیش از 10 تا15 درصد آثار تاریخی و طبیعی جهان را در خود جای داده است و از نظر امنیت گردشگر در شرایط خوبی قرار دارد ولی سهم بسیار ناچیزی در این میزان درآمد داریم.

دبیر ستاد خدمات سفر کشور می‌افزاید: بر اساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی ایران رتبه 17 را در امنیت گردشگر دارد و این مسئله باعث شده تا رد ماه‌های گذشته بار دیگر تقاضا برای سفر به خوزستان افزایش یابد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: تحریم به گردشگری کشور خسارت‌هایی وارد کرده است و بسیاری از پرواز‌ها از ایران به سایر نقاط جهان و بالعکس تعطیل شده است و این مسئله در کاهش آمارهای سفر به ایران تاثیر بسزایی دارد.

سلطانی‌فر تاکید می‌کند: توافقات ایران و 5+1 باعث شد تا امیدی برای رونق بخشی به این صنعت بوجود آید و به این دلیل تا حد زیادی تقاضا برای سفر به خوزستان افزایش یافته است و می‌کوشیم تا در این زمینه قدری فعالانه‌تر تلاش کنیم.

*ستاد خدمات سفر خوزستان فعالانه و همدل عمل کرده است

سلطانی‌فر می‌گوید: خوزستان دارای توانمندی‌های زیادی برای گردشگری است و این استان نقش بسزایی در صنعت نفت، تجارت و اقتصاد کشور دارد و به این دلیل آثار زیادی برای گردشگری در این زمینه‌ها دارد که باید در این زمینه نیز توجه زیادی شود و راه‌کارهای زیادی برای بهبود شرایط موجود پیدا کرد.

معاون رئیس جمهور می‌افزاید: بروزی در بخش میراث فرهنگی خوزستان بین میراث فرهنگی کشور و استانداری خوزستان تفاهم‌نامه‌ای به امضا خواهد رسید تا در تعریف پروژه و اختصاص اعتبار در این زمینه گشایشی حاصل شود و در حال تدوین پیش‌نویس این تفاهم‌نامه هستیم.

وی اظهار می‌دارد: این تفاهم‌نامه می‌تواند چشم‌انداز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در خوزستان در 3.5 سال آینده مشخص کند و به این دلیل این تفاهم‌نامه برای خوزستان بسیار راهگشا خواهد بود.

وی تاکید می‌کند: در بازدید‌های انجام شده از سایت‌های تاریخی و گردشگری خوزستان و هم‌صحبت شدن با گردشگران متوجه فعالیت گسترده ستاد هماهنگی خدمات سفر خوزستان شدیم و به این دلیل همدلی زیادی بین اعضا و دستگاه‌های حاضر در این ستاد در خوزستان مشاهده شده است.

حضور چشم‌گیر گردشگران در سایت‌های تاریخی خوزستان، رضایت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از شرایط موجود در خوزستان و توانمندی های موجود در این زمینه در این استان زرخیز می‌تواند باعث امیدواری به این صنعت پویا و پردرآمد باشد و باید در این بخش برنامه‌ریزی زیربنایی را در دستور کار قرار داد.

گزارشگر: مجتبی نارنج‌پور
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار