تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۶۰۳۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهر سازه‌های آبی جهان در ترافیک گردشگران
شوشتر دارای سابقه بسیار زیاد تاریخی است، این شهر در نوروز سال‌جاری گردشگران زیادی را در خود جای داده است، مشارکت مردمی و تلاش مسئولان تنها دلیل استقبال مردم از شهرستان شوشتر بوده است.

یکی از مقاصد سفرهای گردشگران خوزستانی شهرهایی است که دارای آثار تاریخی بی‌شمار و طبیعت بکر برای تفریح هستند، شهرستان شوشتر با داشتن بیش از 50 درصد آثار ثبت ملی خوزستان و 13 اثر ثبت جهانی شده با نام منظومه آبی شهرستان شوشتر، یکی از شهرهایی است که می‌تواند به خوبی گردشگران را در خود جای داده و از آنها پذیرایی کند.

در نوروز سال‌جاری میزان سفر به شهرستان شوشتر رشد بسیار زیادی داشته است، این رشد مدیون تبلیغات صدا و سیما و فراهم شدن شرایط پذیرایی از گردشگران خوزستانی در این شهر است، البته تعامل دستگاه‌های متولی در فراهم شدن شرایط در این شهرستان نیز در این مهم بی‌تاثیر نبوده است.

آنچه که در این شهرستان بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفت، آثار تاریخی متعددی است که در مسیر‌های تعریف شده در این شهرستان وجود دارد و همه گردشگران از شرایط موجود و حاکم در این آثار ابراز رضایت می‌کردند.

*آبشارها گوی بازدید را ربود

آبشارهای شوشتر مرکز ثقل آثار تاریخی در این شهرستان به شمار می‌آیند و به این دلیل به زعم مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر بیشترین بازدید را در سایت‌های تاریخی شهرستان شوشتر به خود اختصاص داده است.

علی‌محمد چهارمحالی با اشاره به اینکه آبشارهای شوشتر بیشترین بازدید را در نوروز به خود اختصاص داده است، می‌افزاید: در نوروز سال‌جاری بیش از 81 هزار و 350 نفر از سایت آبشارهای شوشتر بازدید کرده‌اند و این مسئله باعث شده تا این سایت تاریخی دارای ترافیک بسیار زیادی باشد.

وی با اشاره به بازدید‌های انجام شده از سایر سایت‌های تاریخی می‌گوید: در نوروز سال‌جاری سرای افضل شهرستان شوشتر که به بازارچه صنایع دستی تبدیل شده است 47 هزار و 600 بازدید و خانه مرعشی این شهرستان نیز 34 هزار و 650 بازدید را به ثبت رسانده‌اند.

وی با اشاره به میزان بازدید‌های سایر‌ سایت‌های تاریخی شوشتر تاکید می‌کند: سایر سایت‌های تاریخی شوشتر مانند خانه مستوفی که کاربری رستوران موزه دارد 21 هزار و 990 بازدید و مسجد جامع این شهرستان که امسال نخستین باری بود که به روز گردشگران باز شد بیش از 5 هزار و 150 بازدید را به ثبت رسانده است.

چهارمحالی با اشاره به میزان حضور گردشگران در شهرستان شوشتر می‌افزاید: در ایام نوروز همه هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و هتل‌های سنتی و مدارس در نظر گرفته شده برای اسکان مهمانان نوروزی مملو از گردشگر بوده‌اند و در پیک نخست سفرهای نوروزی با کمبود جا مواجه شدیم.

*ابتکار تاکسی گردشگر شوشتر و استقبال زیاد گردشگران

یکی از ابتکاراتی که در نوروز سال‌جاری بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفت، راه‌اندازی تاکسی گردشگر بود که به ابتکار شهرداری شوشتر و همکاری میراث فرهنگی این شهرستان باعث استقبال گسترده گردشگران شد.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر شوشتر در این زمینه می‌گوید: در نوروز سال‌جاری برای نخستین بار تاکسی گردشگر در شهرستان شوشتر راه‌اندازی شد و این تاکسی‌ها تنها 25 دستگاه بوده‌اند، ولی استقبال گسترده گردشگران از این بخش باعث شد تا در راستای تقویت این مهم برنامه‌ریزی کنیم.

پرویز بهداروند با اشاره به اینکه استقبال از این ابتکار بی‌نظیر بوده است، خاطر نشان می‌کند: بیش از 3 هزار نفر از این تاکسی‌ها برای گردش در سایت‌های تاریخی استفاده کرده‌اند و این مسئله باعث شد تا بر آن شویم تا برای تقویت این بخش تصمیم بگیریم و در این زمینه از همه توان موجود استفاده خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: راه‌اندازی این بخش در سازمان تاکسیرانی شهرداری شوشتر باعث شد تا بخشی از تردد گردشگران در نزدیکی سایت‌های تاریخی شوشتر در ایام نوروز کاسته شود و ترافیک در این مناطق کمتر از سال‌های گذشته باشد.

*راه‌اندازی تور یک روزه رایگان در شوشتر

تعدد سایت‌های تاریخی در شهرستان شوشتر باعث شده است تا گردش در این سایت‌ها به سختی انجام شود و ترافیک و ازدحام در این سایت‌ها در ایام نوروز باعث می‌شود تا کیفیت بازدید به حداقل برسد، از این رو راه‌اندازی تور یکروزه شوشترگردی ابتکار مناسبی از همکاری شهرداری شوشتر و میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری شهرستان شوشتر بود که مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

شهردار شوشتر در این زمینه اظهار داشت: در نوروز سال‌جاری بیش از 5 هزار نفر از تور یکروزه و رایگان شهرداری شوشتر استفاده کرده‌اند و این استقبال به دلیل رهایی از مشکلات ترافیک در سایت‌های تاریخی شوشتر بوده است.

آرش دُر با اشاره به اینکه شهرداری برای فراهم شدن امکانات گردشگری در استان‌های تاریخی از همه توان خود استفاده کرد، تاکید کرد: همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر برای در اختیار قرار دادن تورلیدر رایگان برای راه‌اندازی این تورهای یکروزه بسیار راهگشا بود و شهرداری نیز با اختصاص خودروهای حمل و نقل عمومی به صورت رایگان گامی بلند در راستای راه‌اندازی این تورها در شوشتر برداشت.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری شوشتر در راستای همکاری با نهادهای مختلف شهری برای توسعه صنعت‌گردشگری و رونق کسب و کار در شهرستان از همه توان خود استفاده می‌کند.

بر اساس آمارهای اعلام شده شهرستان شوشتر در نوروز سال‌جاری بیش از 25 درصد افزایش گردشگر را نسبت به سال گذشته داشته است و بدون در نظر گرفتن راهیان نور و حضورشان در یادمان‌های دفاع مقدس شهرستان شوشتر جایگاه دوم خوزستان را از نظر تعدد گردشگر به خود اختصاص داده است.

گزارش از: مجتبی نارنج‌پور
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
شوشتری
|
Finland
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
0
اقای چهار محالی ممنونیم براروم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
0
0
آقای مهندس عیدانی ممنون.
:
:
:
آخرین اخبار