تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۶۰۶۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابهام در ترکیب تیم ملی کشتی آزاد
قانون شکنی سردمدار قانون
ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا با ابهاماتی همراه است.

 ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا در حالی اعلام شد که اما و اگرهای زیادی را به همراه داشت و ابهامات زیادی در خصوص ترکیب اعلام شده وجود دارد.

نکته اول اینکه بر خلاف اعلام و تصریح مسئولان و کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد مبنی بر حضور نفرات اول جام تختی در رقابت‌های قهرمانی آسیا شاهدیم که در برخی از اوزان این موضوع نادیده گرفته شده است و باز هم شاهد اعمال سلیقه توسط مربیان هستیم. اگر قرار به تداوم این موضوع بعد از تصویب فرآیند انتخابی تیم ملی مانند گذشته بود، پس این همه سر و صدا و بگیر و ببند برای چه بود؟ تشکیل شورای فنی برای چه بود؟

اسامی تیم ملی نشان از خدشه خادم به فرآیندی دارد که خود مبدع و مجری آن بوده است و این نهال نوپا را در همین ابتدا دچار بحران کرده است.

اگر قرار به پایندی به نتایج انتخابی است که باید هر نیتجه‌ای که از دل آن بیرون می‌آید پذیرفت و اگر قرار به اعمال سلایق شخصی است پس این‌همه هیاهو برای چه؟

علیرضا رضایی درباره ترکیب تیم ملی گفته است: «کادر فنی برای انتخاب نفرات اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا حساسیت زیادی به خرج داد و به همین دلیل این پروسه کمی طول کشید. ملاک ما رقابت‌های قهرمانی کشور، جام تختی و به خصوص عملکرد کشتی‌گیران در جام جهانی بود. در وزن 65 کیلو میثم نصیری نفر اول ما به حساب می‌آید، اما چون نگاه به جوانگرایی داشتیم سیداحمد محمدی را انتخاب کردیم. در 86 کیلو هم مصطفی جوکار و محمدیان حضور دارند تا یکی از آنها که در ترکیب قرار نمی‌گیرد بتواند با حضور در جو چنین رقابت‌هایی، تجربه افزایی کند!»

تناقض در صحبت‌های سخنگوی فدراسیون کشتی و مدیر تیم‌های ملی موج می‌زند، از طرفی گفته می‌شود که هدف ما جوانگرایی است و با وجود اینکه نصیری نفر اول تیم ملی است به محمدی میدان دادیم! چرا این کار در سنگین‌وزن صورت نگرفت؟ مگر نصیری چند سال سن دارد که کادرفنی در این وزن تصمیم به جوانگرایی گرفته است؟ مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد یا اطلاعی از سن کشتی‌گیرانش در تیم ملی ندارد یا به مصلحت قرار است بی‌اطلاع باشد!

اگر قرار است کادرفنی تصمیم بگیرد کدام کشتی‌گیر به مسابقات برود پس نفس و نقش انتخابی چه می‌شود؟ اگر اینطور است، کادرفنی به مهدی تقوی، با اینهمه افتخارات، میدان بدهد تا او هم شانس خود را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی محک بزند.

این صحبت‌ها در حالی از سوی رضایی مطرح می‌شود که وی در مصاحبه‌ای در بیستم آبان ماه سال گذشته با سایت فدراسیون کشتی از جام‌های تختی و یادگار امام (ره) به عنوان مبنای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا نام برده بود، اما اینکه چطور مسعود اسماعیل‌پور که در آن رقابت‌ها حضور نداشت جواز حضور در قهرمانی آسیا را دریافت کرده است سوالی است که باید منتظر شنیدن توجیهات مسئولان فدراسیون کشتی و مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد باشیم.

اینکه چطور به یکباره قانون به نفع برخی تغییر می‌کند سوالی است که دوستان در کادرفنی تیم ملی باید پاسخگوی آن باشند.

از رسول خادم و همکارانش که خود مبدع و سردمدار قانونمند کردن انتخاب ملی‌پوشان در مسابقات آسیایی و جهانی بودند بعید بود تا به اینگونه و به این زودی با انتخاب سلیقه‌ای خود و آوردن دلایل عامه پسند باز هم اقدام به انتخاب نفرات مورد نظر خود کنند.

به هر حال از فردی مانند رسول خادم که همواره بر قانونمندی تأکید داشته و دارد؛ این انتظار می‌رود تا با پایبندی به قوانینی که خود طرح و تصویب کرده است حداقل راه را بر قانون‌گریزان ببندد نه اینکه خود اولین شخصی باشد که قانون را زیر پا می گذارد.

در 57 کیلو ایران نماینده‌ای در بین نفرات برتر جام تختی نداشت و قرار است با تشخیص کادرفنی مهران رضازاده به آستانه اعزام شود.

در وزن 61 کیلوگرم قرار است مسعود اسماعیل‌پور، کشتی‌گیر جوان، آینده‌دار و با تجربه تیم ملی به مسابقات آسیایی اعزام شود؛ در این وزن در رقابت‌های جام تختی هیچ کدام از کشتی‌گیران ایرانی به فینال نرسیدند و سیداحمد محمدی سوم شد، اما انتخاب کادرفنی اسماعیل‌پور بود و خادم ترجیح داد از محمدی در یک وزن بالاتر استفاده کند.

حکایت وزن 65 کیلو اما کاملاً متفاوت است. میثم نصیری سال گذشته در کمال شایستگی به عنوان نخست رقابت‌های انتخابی دست یافت، اما کادرفنی با توجه به شرایط روحی مهدی تقوی به وی مجوز داد تا در یک انتخابی مخصوص به خودش کشتی بگیرد که به گفته برخی افراد مطلع تقوی با اصرار کادرفنی در راه بازگشت به مازندران از تصمیمش برای عدم حضور در انتخابی منصرف شده و مجاب به حضور در انتخابی آنهم با مقدار قابل توجهی اضافه وزن شد! تا حق این کشتی‌گیر جوان نادیده گرفته شود.

به نظر می‌رسد این بار هم قرار نیست کشتی‌گیری مانند نصیری به حقش برسد! نصیری که در جام تختی با اقتدار رقبای داخلی و خارجی را از پیش رو برداشت شانس اول حضور در مسابقات آسیایی (براساس فرآیند انتخاب تیم‌های ملی کشتی آزاد) بود، اما حالا ورق برگشته است و نام محمدی به عنوان کشتی‌گیر این وزن اعلام شده است. حتی کادرفنی این زحمت را به خود نداده است تا حتی به صورت تشریفاتی و نمادین با آوردن نام این کشتی‌گیر و همراه کردن او با تیم، حداقل به قهرمانی نصیری در جام تختی احترام بگذارد.

محمدی که قرار بود در جام جهانی در وزن 61 کیلوگرم در کنار اسماعیل‌پور کشتی بگیرد، به خاطر بی‌موالاتی خودش سر وزن نرسید تا دست کادر فنی را در وزن 61 کیلو در پوست گردو بگذارد و تصمیم به حضور او در یک وزن بالاتر بگیرد. هرچند که نباید عملکرد فوق‌العاده محمدی در جام جهانی را نادیده گرفت، اما حضور در جام جهانی در هیچکدام از صحبت‌های کادرفنی، البته تا پیش از اعلام اسامی تیم ملی، به عنوان مبنای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا اعلام نشده بود.

در اوزان 70، 74، و 97 کیلوگرم به ترتیب مصطفی حسین‌خانی، رضا افضلی و حامد طالبی زرین‌کمر که به عناوین قهرمانی جام تختی دست یافته بودند قرار است در قزاقستان روی تشک بروند.

اما در 86 کیلو نام دو کشتی‌گیر، میثم مصطفی جوکار و محمدحسین محمدیان اعلام شده است و بر اساس گفته علیرضا رضایی قرار است یکی از این کشتی‌گیران برای افزودن بر تجربیاتش در کنار تیم باشد!

محمدیان کشتی‌گیر جوان و با انگیزه‌ای است و نشان داده که اگر سرمایه‌گذاری مناسبی روی او صورت بگیرد پاسخ خوبی به اعتماد مربیان خواهد داد و آینده وزن ششم و حتی هفتم تیم ملی را تضمین خواهد کرد، اما اگر قرار باشد جوکار مانند جام جهانی مجال خودنمایی پیدا نکند پس دلیل همراهی‌اش با تیم ملی چه می‌تواند باشد؟ به طور حتم افزودن بر تجربیات این کشتی‌گیر که در المپیک روی تشک رفته است موضوع چندان قابل طرحی نمی‌تواند باشد چون به هر حال با توجه به قهرمانی این کشتی‌گیر در جام تختی، جوکار می‌تواند این حق را برای خود قائل باشد که در قهرمانی آسیا انتخاب اول کادرفنی باشد.

در سنگین‌وزن هم حکایت متفاوت از اوزان 65 و 86 کیلو نیست؛ پرویز هادی در جام تختی در حالی با اقتدار قهرمان شد که کشتی‌گیر قزاق که کمیل قاسمی را در نیمه‌نهایی ظرف چند ثانیه ضربه کرد بود، را شکست داد. هادی می‌تواند این ادعا را داشته باشد که باید به عنوان ملی‌پوش این وزن راهی مسابقات آسیایی شود، اما انتخاب رسول خادم و همکارانش کمیل قاسمی است؛ انتخابی که می‌تواند گویای خیلی از مسائل، شاید پشت پرده باشد.

با این حساب مشخص نیست که دلیل اصرار کادرفنی بر انتخاب برخی نفرات در مسابقات مد نظر آنها و نادیده گرفته فرآیند انتخابی چیست و آیا با وجود این مباحث، شرایط برابر برای تمام کشتی‌گیران لحاظ شده است یا باز هم مانند گذشته شاهد اعمال سلایق شخصی هستیم. فهرست اعلام شده توسط کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد که شهادت به غیر از این می‌دهد.
مرجع / فـارس
برچسب ها: تیم ملی ، کشتی آزاد
:
:
:
آخرین اخبار