تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۶۱۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیجریه جای ایران را در اوپک نگرفته است
نماینده ایران در اوپک با تاکید بر اینکه جایگاه نفتی ایران در اوپک توسط نیجریه تصاحب نشده است از پایبندی ایران به نظام سهمیه بندی اوپک خبر داد و گفت: جایگاهی را در اوپک از دست نداده ایم.

به گزارش خوزنیوز، سید محمدعلی خطیبی در گفتگو با مهر درباره گزارش اخیر دبیرخانه سازمان اوپک مبنی بر تنزل جایگاه نفتی ایران به سومین صادر کننده بزرگ نفت خام اوپک گفت: معمولا در سازمان اوپک ظرفیت تولید و تولید عملیاتی کشورها حرف اول را می زند و هیچ وقت میزان صادرات ملاکی برای ارزیابی جایگاه کشورهای عضو اوپک نبوده است.

نماینده ایران در اوپک با اعلام اینکه در حال حاضر یک نظام سهمیه بندی در اوپک وجود دارد، بیان کرد: در شرایط فعلی ایران کماکان از نظر ظرفیت تولید نفت خام جایگاه دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک را در اختیار دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ایران جایگاه دومی خود را در سازمان اوپک از دست نداده است، تصریح کرد: آمارهای منتشر شده مبنی بر تولید و صادرات نفت خام نیجریه دارای ابهامهای فراوانی است.

وی با بیان اینکه مطابق با گزارش اوپک صادرات نفت خام نیجریه روزانه به بیش از 2 میلیون و 400 هزار بشکه افزایش یافته است، اظهار داشت: این در حالیست که میزان ظرفیت فعلی تولید نفت خام نیجریه حدود 2 میلیون بشکه است.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با اعلام اینکه بین ظرفیت تولید و صادرات نفت خام این کشور ابهام و تناقض هایی وجود دارد تاکید کرد: در حال حاضر ایران دومین تولید کننده و صادر کننده نفت خام اوپک به شمار می رود.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا ایران به نظام سهمیه بندی اوپک پایبند بوده است خاطر نشان کرد: ایران همواره قوانین و مقررات به طور کامل پایبند بوده و ارقامی هم که توسط دبیرخانه اوپک منتشر می شود حاکی از این واقعیت است.

به گزارش مهر، بر اساس آخرین گزارش رسمی دبیرخانه اوپک ایران در سال 2010 میلادی جایگاه دیرینه خود به عنوان دومین صادرکننده بزرگ را از دست داد و این جایگاه به نیجریه رسیده است.
مطابق با این گزارش ایران در سال گذشته به طور متوسط 2 میلیون و 248 هزار بشکه در روز نفت صادر کرده این در حالی است که نیجریه با افزایش حدود 300 هزار بشکه‌ای تولید در مجموع 2 میلیون و 464 هزار بشکه در روز نفت به بازارهای جهانی صادر کرده است.
 
سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم پیشتر با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران هیچ گونه نفت مازاد و فروش نرفته ای بر روی آب ندارد به مهر گفته بود: در حال حاضر ایران به طور متوسط بالغ بر دو میلیون بشکه نفت خام به بازارهای جهانی صادر می کند.
:
:
:
آخرین اخبار