تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۱۲۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گفت‌وگو با سرمربي موفق ايران؛
سرمربي فولاد خوزستان در دو راهي ماندن و رفتن
حسين فركي كه پس از دو فصل حضور در تيم فولادخوزستان توانست اين تيم را به موفقيت بزرگي كه قهرماني در ليگ ايران بود، برساند اين روزها درگير بودن يا نبودن با فولاد است. او اگرچه مردم خوزستان را به خود گره خورده مي‌بيند اما درد كهنه‌اش كه بازهم سر باز كرده، او را در دو راهي ماندن و رفتن قرار داده است. فركي براي گرفتن يك تصميم منطقي دارد با خود كلنجار مي‌رود.

گفت‌وگو سرمربي موفق تيم فوتبال فولادخوزستان را در ادامه مي‌خوانيد:

* لیگ سیزدهم به پایان رسید، ارزیابی‌‌تان از سطح این لیگ چیست؟

به اعتقاد من سطح لیگ امسال بسيار بهتر از دوره‌های قبل بود كه البته مي‌توان به دو موضوع هم اشاره کرد که یکی از آن ها بحث کیفیت زمین‌ها بود؛ در برخی از استان‌ها كيفيت نامناسب زمين‌ باعث می‌شد که اين موضوع بر عملکرد بازیکنان و خود بازی تاثیر منفی بگذارد. دوم این‌که اتفاق خوبی که امسال به وجود آمد، اعلام برنامه‌ریزی مسابقات بود كه کار نيز طبق برنامه دنبال می‌شد و به نظرم این اتفاق خوبي بود، البته ایرادی هم به اين موضوع وارد است كه مربوط به فشردگی مسابقات بود. این فشردگی باعث شد، بازیکنان مصدوم شوند. فشردگي بازي‌ها برای برگزاری اردوی تیم‌ملی بود، در حالي كه شاهد بوديم با وجود این‌که لیگ بیست‌و‌دوم فروردین‌ماه با فشردگی تمام شد و نسبت به دوره های قبل 45 روز زودتر به پایان رسید ولي تیم‌ملی با ترکیبی ناقص راهی اردو شد که این نشان می‌دهد ما در هر دو بخش خوب عمل نکردیم. به هر حال دركل برنامه‌ریزی بسیار خوب بود و مسوولان سازمان لیگ، تاج و همکارانش بهروان و کاظمی در بخش برنامه‌ریزی زحمت کشیدند.

* لیگي كه گذشت با 16 تیم برگزار شد؛ نقاط ضعف و قوت اين ليگ را نسبت به ليگ 18 تيمي در چه بخش هایی دیدید؟

همان‌طور که قبلا هم گفته بودم، من با برگزاري ليگ 16 تيمي موافق هستم و دلیلم هم این است که کیفیت فوتبال‌مان بالا برود، جدا از این‌که به هر چیز دیگری فکر کنم. به هر حال کیفیت مسابقات مهم است، تا تماشاگران از آن لذت ببرند. کیفیت نیز وقتی بالا می‌ر‌ود که بتوانيم كمي آن را محدود کنیم، البته شاید این موضوع به خیلی‌ها لطمه بزند و کیفیت را هم بالا نبرد. در هر صورت اگر قرار است کیفیت لیگ 16 تیمی مانند لیگ 18 تیمی باشد و با آن متفاوت نباشد، به نظر من اگر لیگ با 20 تیم هم برگزار شود، برای فوتبال ما و سرمایه‌هایی که در آن است، شاید کم هم باشد. اگر کیفیت لیگ تاثیرش مشخص شود و تیم‌ملی بتواند از بازیکنان استفاده کند، مطمئنا من لیگ 16 تیمی با کیفیت بالا را ترجیح می‌دهم.

* امسال متاسفانه لیگ کم گلی را هم شاهد بودیم، علت اين موضوع را در چه مي‌دانيد؟

 بله، درست است امسال ليگ كم گلي داشتيم و یکی از علت‌های این موضوع می‌تواند خود جدول و 16 تیمی بودن لیگ باشد كه تیم‌ها را در بخش پایینی جدول محتاط‌تر می‌کرد تا بیشتر به نتیجه فکر كنند. بخش ديگر هم مربوط به بالای جدول می‌شد که امسال بی‌سابقه بود. در این دوره  از ليگ نسبت به دوره های قبل از همان ابتدا پنج، ششم تيم در کورس قهرمانی بودند. در كل این موارد باعث می‌شد، تیم‌ها برای این‌که امتیاز از دست ندهند، احتیاط بیشتری کنند. البته ما خودمان همیشه به فکر این بودیم که یک بازی هجومی و همراه با گل را دنبال کنیم.

* بسياري از کارشناسان معتقد بودند که امسال میانگین سنی تیم ها بالا بود، نظر شما در این خصوص چیست؟


در برخی از تیم‌ها شاهد اين موضوع بوديم و البته در برخی ديگر نيز چنين موردي وجود نداشت و شرایط سنی بازيكنان ایده‌آل و خوب بود كه فکر می‌کنم این تیم ها نتیجه هم گرفتند. تیم‌های نفت، فولاد، گسترش فولاد و ملوان ازجمله تيم‌هايي بودند كه شرايط سني بازيكنان‌شان خوب بود و توانستند نتیجه خوبی هم کسب کنند، ولی برخی تیم‌ها به این موضوع توجهی نکردند و لطمه هم دیدند. البته در کنار این موضوع مسايل حاشیه‌ای نیز در عدم نتیجه‌گیری آن‌ها تاثیرگذار بود.

* برای بالارفتن سطح لیگ مان به نظر شما در لیگ چهاردهم بايد چه تغييراتي صورت بگيرد و به چه آيتم‌هايي بيشتر توجه شود؟

مطمئنا لیگ چهاردهم بهتر برگزار خواهد شد؛ چرا که ديگر بحث حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی مطرح نیست و باز هم اعتقادم بر این است که هر چه سازمان لیگ برنامه کامل‌تری را از نظر زمان‌بندی داشته باشد تا تیم ها بدانند از ابتدا تا پایان فصل در چه زمان‌هایی بازی‌های‌شان برگزار می شود، بهتر است. مطمئنا تیم‌ها نیز بر همین اساس می‌توانند برنامه‌ریزی و کارشان را با کیفیت بالا دنبال کنند.

بحث‌های مالیاتی نیز وجود دارد که این موضوع نیز باید برای لیگ چهاردهم پیگیری، شفاف و اجرا شود. تا در طول فصل، باشگاه و بازیکنان گرفتار این موضوع نشوند و تمرکزشان برهم نخورد. موضوع ورزشگاه‌ها نیز جهت رفت‌وآمد تماشاگران وجود دارد و باید امکانات رفاهی بهتری برای آن ها در نظر گرفت. امسال تماشاگران کمی به ویژه در پایتخت داشتیم که بلیت فروشی و گرانی آن، در اين مساله تاثيرگذار بود. من فکر می‌کنم در دوره بعدی لیگ می‌توانیم شرایط را مطلوب‌تر کنیم.

* به مالیات اشاره کردید، قرار است از فصل آینده پرداخت مالیات بر عهده خود بازیکنان و مربیان باشد، در این خصوص چه نظري داريد؟

به نظرم باید به همین صورت هم باشد؛ به هر حال پرداخت مالیات بر می‌گردد به آن افرادی که درآمد دارند و بهتر است خود فرد هم اقدام به پرداخت آن کند تا این‌که باشگاه‌ها بخواهند این موضوع را به گردن بگیرند. چند سال است شاهد این موضوع هستیم و به آن خیلی جدی نگاه نمی‌شود و مشكلاتي هم كه به وجود می‌آید به دلیل همین عدم نگاه جدی است. بعضا مشکلاتی برای مربیان و بازیکنان رخ مي‌دهد و به نظر من به آبروریزی آن نمی‌ارزد که بازیکنی به فرودگاه برود و مانع از خروج آن شوند. به هر حال عدم پرداخت ماليات در دنیا جرم محسوب می‌شود و هر کسی که درآمد دارد، باید مالیات آن را هم پرداخت کند. البته اداره مالیات نیز باید به گونه‌ای رفتار کند که خود مربي يا بازيكن برای پرداخت مالیات اقدام کنند نه این‌که فرار کنند. همچنين اداره ماليات نسبت به درآمدها تسهیلاتی را قايل شود تا بازیکنان و مربیان و افرادی که درآمد دارند، خودشان جهت پرداخت مالیات اقدام کنند.

** اين روزها همه جا صحبت از منتشر شدن ريز قراردادهاي تيم‌ها است. آقای تاج نيز در اين زمينه گفته است كه از لیگ چهاردهم به بعد باید ريز قراردادها منتشر شود و معتقد است اگر این امر محقق شود تخلف به زیر صفر می‌رسد، نظر شما در اين خصوص چيست؟ آيا موافق هستيد؟

خير، من موافق این موضوع نیستم؛ به دلیل این‌که اگر قرار باشد تصمیمات، اجرایی شود باید حتما یک کار کارشناسی انجام شود و بعد در این زمينه تصمیم‌گیری شود که آیا این لیست منتشر شود یا نشود. به نظر من منتشر شدن مبلغ قراردادها چیزی را حل نمی‌کند. البته ممکن است در موردی هم کسی دوست داشته باشد این اتفاق رخ دهد ولی مطمئنا تبعاتی را برای فوتبال ما به دنبال خواهد داشت. به هر حال این یک موضوع محرمانه است و باید بین خود سازمان لیگ، باشگاه‌ها و مدیران آن‌ها باشد و البته اگر خلافی هم دیده می‌شود با آن برخورد شود ولی این‌که بخواهند تمام مبلغ قراردادها را منتشر كنند به نظرم ممکن است اتفاقات بدی رخ دهد. دركل این موضوع مربوط به خود شخص می‌شود.

* قرار است از لیگ چهاردهم به بعد قراردادهای بازیکنان حداقل سه ساله بسته شود، نظرتان در این زمینه چيست؟

در اصل این موضوع فرقی نمی‌کند و در واقع در این زمینه منافع باشگاه‌ها را در نظر گرفته‌اند؛ چرا که آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و دوست دارند این سرمایه‌گذاری در یک پروسه سه ساله با نظر مربي و کادرفنی جواب دهد.

* درباره قهرماني تيم‌تان هم صحبت كنيد؛ امسال فولاد به اعتقاد بسياري از فوتبالي‌ها بهترين تيم ايران بود و البته نتيجه‌اي هم كه حاصل شد، گواه اين موضوع است، شما چه ارزیابی‌اي از عملكرد تيم‌تان داريد؟

عملکرد ما بسیار عالی بود، که یک بخش آن مربوط به قهرمانی‌مان مي‌شود. همه بخش‌ها برای رسیدن به این مهم تلاش می‌کردند و خوشبختانه این اتفاق هم رخ داد و عملکرد خوبی داشتیم ولی مهم‌تر از همه عملکرد فولاد در تمام بخش‌ها ازجمله مدیریت، باشگاه، پزشکی، پشتیبانی و اداری بود که تمام آن‌ها عملکرد خوب خودشان را داشتند. امروز که من کارمان را از روز اول مرور می‌کنم، متوجه می‌شوم که چقدر همه زحمت کشیده‌اند که مجموعه این تلاش‌ها، عملکرد بسيار خوب فولاد را نشان می‌دهد.

* تركيب بازيكنان جوان و باتجربه فولاد بسيار خوب جواب داد، نظر شما چيست؟

به هر حال من به همان اندازه كه به جوانان تیمم اعتقاد دارم، به باتجربه‌ها نيز معتقد هستم و من همیشه در هر تيمي كه بوده‌ام این موضوع را دنبال کرده‌ام. به نظرم هر دو این موضوع یعنی جوانان و با تجربه‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند. ما امسال بازیکنان باتجربه و جوانان خوبی داشتیم که هر دو به يكديگر کمک کردند و می‌بینید كه در این شرایط است كه می‌توان نتیجه گرفت، البته منظور من قهرمان شدن نیست، چرا که اگر قهرمان هم نشوید، جوانان در کنار باتجربه ها می‌توانند خود را بهتر باور کنند و نشان دهند. اگر یک تیم کاملا جوان را داشته باشیم و هر روز هم ببازیم و در ته جدول باشیم، این موضوع هیچ فایده‌ای ندارد.

* قبلا خیلی تمایل نداشتید در خصوص وضعیت‌تان برای ادامه همکاری با فولاد صحبت کنید و این موضوع را به آینده موکول کرده بودید، فكر مي‌كنيد اكنون وقتش رسيده كه بخواهيد در اين خصوص صحبت كنيد؟

برای تصمیم‌گیری در این زمینه نیاز به زمان بیشتری دارم، بدون این‌که به چیزی فکر کنم. درخواست من این است که فرصت بیشتری داشته باشم، در واقع من دارم اين موضوع را با خودم حل می‌کنم که دلایل این موضوع می‌تواند مربوط به عمل پایم، مسايل شخصی و خستگی‌ام باشد. به هر حال برای گرفتن تصمیم نیاز به خوب فکر کردن دارم و مطمئنا در این تصمیم‌گیری همه چیز را لحاظ خواهم کرد؛ یعنی باشگاه، تیم و حتي مردم خوزستان را در نظر می‌گیرم. من در این فضا سیر می‌کنم تا این موارد را کنار هم بگذارم و یک تصمیم خوب بگیرم.

من دو فصل است که در خوزستان هستم و خیلی هم خوشحالم که توانستم در این‌جا تاثیرگذار باشم. اعتقادم این است، فرد در هر جایی که کار می‌کند باید بتواند تاثیر خودش را بگذارد. مردم خوزستان هم به نوعي به من گره خورده‌اند و تصمیم‌گیری من ديگر مانند زمانی‌که تهران را ترک کردم و به اهواز آمدم، نیست؛ چرا که آن موقع به خاطر هدفم خیلی راحت تصمیم گرفتم، البته هنوز هم هدف دارم و هر روز كه کار می‌کنم، بی‌هدف و بي‌انگیزه نیستم. من دو سال، این‌جا را تجربه کردم و از نظر جسمانی و اجتماعی هم سختی کشیدم. در حال حاضر هم در سال سوم هستیم و چنين شرایطي برای من رقم خورده که کارم را برای تصمیم‌گیری سخت‌تر کرده است و در نتیجه باید کمی بیشتر فکر کنم. باید با خودم کلنجار بروم که چه تصمیمی بگیرم، شاید با یک استراحت و تمرکز بیشتر بتوانم تصمیم بهتري بگیرم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار