تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۶۱۶۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ايدني در جشنواره شهيدمطهري اظهار كرد:
ساختار دانشگاه‌های كشور مصرف گرایانه است
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بيان اين‌كه توسعه علمی، آموزشی، فناوری و فرهنگی امری همه جانبه است، با تشريح موانع و ضعف‌هاي توسعه علمي كشور گفت: باید به هر فراورده علمی و پژوهشی نگاهی پرسشگر داشته باشیم تا علم پیشرفت کند.

دكتر اسماعيل ایدنی در مراسم ارائه و تجلیل از صاحبان فرآيندهاي آموزشي برتر و هفتمين جشنواره آموزشي شهيدمطهري دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز كه يك‌شنبه 7 ارديبهشت‌ماه، در تالار اجتماعات شهداي اين دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه‌ی همه ما توسعه علمی است و مبانی این جشنواره نیز برداشتن موانع توسعه است تا با یک متد علمی‌پژوهشی ضعف‌ها و علت‌های توسعه و رشد را پیدا و اصلاح کند.

وي افزود: توسعه علمی، آموزشی، فناوری و فرهنگی امری همه جانبه است و اگر یک فناوری را  گوشه‌ای از دنیا یافتیم، نمی‌توانیم آن را بدون بستر‌سازی و در نظر گرفتن مسایل بومی وارد فرهنگ خود کنیم به همین دلیل است که در بحث فرهنگی چند پارگی مطرح است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: استفاده از علم باید بر پایه عقلانیت علمی باشد و در وارد کردن تکنولوژی ابتدا باید موانع درونی و بیرونی توسعه را بشناسیم. در کشور و فرهنگ ما یک سری موانع فکری و فرهنگی وجود دارد که بزرگترین این ضعف‌ها، نداشتن اعتماد به نفس و خود باوری است به گونه‌اي که در مقابل غرب دچار حیرت می‌شویم.

ايدني ادامه داد: این در حالی است که بستر فرهنگی غرب را در بحران‌های غرب می‌توان شناخت. این مسأله نشان می‌دهد که یک ساختار سازمان‌یافته آن‌ها را هدایت می‌کند و وقتی وضعیت بحرانی شود و ساختارها تحت‌الشعاع قرار بگیرد، رفتار افراد براساس اخلاق می‌شود که از این نظر فضیلتی بر ما ندارند؛ البته برتري‌های تکنولوژی غرب غیرقابل انکار است ولی به راحتی می توانیم این فاصله را پر کنیم.

وي مانع ديگر توسعه علم را  گستگی دینی و معنوی از علم دانست و علت را در احتساب مبانی رنسانس به‌عنوان مبدا تحول علم عنوان و اظهار كرد: توصیه به نگرش در جهان از اسلام الگو برداری شده و این فرهنگ و نگاه استقرایی ریشه در اسلام دارد ولی دانشمندان ما شیفته فرهنگ ارسطویی و از مطالعه طبیعت دور شده‌اند در حالی که غرب از آن استفاده کرده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصريح کرد: کمرنگ شدن روحیه پرسش گری در دانشجویان و پژوهشگران از عوامل دیگری است که در عدم توسعه علم نقش دارند؛ زبان علم زبان عدم قطعیت است و رمز پیشرفت علم این است که هیچ چیز را در دانش تجربی، قطعی نمی‌داند بنابراین باید به هر فراورده علمی و پژوهشی نگاه پرسشگر داشته باشیم.

ایدنی افزود: همچنين گفتمان علمی وجود ندارد و شاید این تصور غالب است که اگر نظریه ما زير سؤوال برود، موجودیت و شخصیت ما زيرسؤوال می‌رود در حالی که نقد نظر علمی لازم است.

وي با بيان اين‌كه یکی دیگر از موانع توسعه علم در کشور، قدرنشناختن  ارزش زمان و از دست دادن فرصت ها است، اظهارداشت: این مسأله ناشی از فرهنگ عمومی جامعه است که با وجود گذر از عصر کشاورزی به صنعت هنوز این فرهنگ وجود دارد. ایده‌های خوب را در مسایل علمی و پژوهشی عملی نمی‌کنیم و بعد شاهد هستيم که این ایده در جای دیگری از دنیا عملی شده‌است.

رييس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: غلبه مصرف‌گرایی در علم نیز از نکات دیگری است که باید موردتوجه قرار داد. ساختار دانشگاه‌های كشور مصرف گرایانه است و علوم تولیدشده توسط دیگران را استفاده می‌کنیم. نگاه غالب در کارهای پژوهشی، برای اخذ مدرک و ارتقا است نه ایجاد کارهایی که به یک حقیقت علمی منجر شوند. به دنبال همین نگرش است که ثروت‌اندوزی بر گشودن مرزهای علم که خود یک ارزش است، غلبه پیدا می‌کند.

ايدني با اشاره به برگزاري هرساله جشنواره شهیدمطهری با هدف پژوهش در آموزش، تصريح كرد: در اين جشنواره فرایندهای آموزشی کشور نقد شده و ایده‌ها آزمايش و عملی مي‌شود؛ البته انتقادی که وجود دارد این است که در شش دوره قبلی این جشنواره، چه ميزان از فرایندهای اصلاح شده در ارتقای آموزش تأثیر گذاشته و در قوانین وارد شده‌است. در مجموع این فرایندها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که سلامت را ارتقا داده و اثربخشی هزینه‌ها را افزایش دهند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار