تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۶۱۶۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استعدادهای نابی که تلف می شوند ؛
جوانان شهر حر فرهنگسرا می خواهند
حر یکی از شهرهای تابع شهرستان شوش در استان خوزستان که از نبود فضاهای فرهنگی به شدت رنج می برند. یکی از معضلات جدی جوانان این شهر هم اکنون نبود فرهنگسرا است که از مطالبات جدی این شهر به شمار می رود.

یکی از وظایف شهرداری انجام فعالیت های فرهنگی و تخصیص بودجه ای برای ایجاد فرهنگسرا است. تعیین قطعه زمینی برای امور فرهنگی یکی از این فعالیت هایی است که شهرداران مکلف هستند انجام بدهند.

ناصر کثیر عضو شورای شهر حر از توابع شهرستان شوش گفت: شهر حر نیاز به فعالیت های فرهنگی و هنری بیشتری دارد و شهردار باید تمرکز بیشتری در این بخش داشته باشد.

کثیر افزود: فعالیت های فرهنگی شهرداری کم است و باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری کند. اخیراً جوانان این شهر خواستار در نظر گرفتن محلی ثابت برای ایجاد فرهنگسرا در شهر شدند.

عضو شورای شهر حر افزود: وجود فرهنگسرا در شهری با این جمعیت یکی از نیازهای مهم دختران و پسران در شهر حر است.

کثیر با بیان اینکه توجه به کارهای فرهنگی باعث ایجاد تعامل و اعتماد میان مسئولان شهری و جوانان می شود، گفت: جوانان با درگیر شدن در فضاهای فرهنگی باعث افزایش و ارتقای سطح فرهنگی شهرمان می شوند.

وی افزود: جایگاه معاونت های امور اجتماعی و فرهنگی در شهرداری باید مشخص شود و مدیران بدانند اگر معاونت فرهنگی وجود نداشته باشد در کارها اخلال به وجود خواهد آمد.

شاعران ملی/ نقاشان جهانی

عاطفه نوری یکی از بانوان شاعر در این شهر است. وی نیز در این باره گفت: وجود شعرای برجسته در این شهر باعث شده که خلاء مکانی فرهنگی در قالب فرهنگسرا احساس شود.

نوری افزود: همچنین در این شهر مراسم شبیه خوانی به صورت سالانه برگزار می شود و قدمتی تاریخی دارد. وجود مکانی مثل فرهنگسرا باعث می شود که انجمن های نمایشی و فرهنگی هنری این شهر فعالتر شوند.

این شاعر یادآور شد: شاید مسئولان نمی دانند که ما در این شهر شاعران ملی و نقاشانی داریم که جایزه های جهانی را کسب کردند.

وی با بیان اینکه شاعران می توانند در غنای ادبیات شهر کمک بکنند، گفت: وفور شعرای خوب و برجسته و ممارست آنها در مکانی علمی می توان فرهنگ این منطقه را احیا کند.

یکی از شهروندان شهر حر در این باره افزود: دختر نوجوانی دارم که علاقه زیادی به نقاشی کشیدن دارد و در هفته چند بار باید به کانون پرورش فکری شوش برود.

این شهروند توضیح داد: مسیر طولانی و هزینه های ایاب و ذهاب واقعا برای خانواده ها مشکل است و ما مجبوریم به همراه فرزندانمان برویم و منتظر باشیم که کلاسشان تمام شود و آنها را به خانه برگردانیم.

یک کارشناس شهرسازی در این باره گفت: حر شهری کشاورزی و فرهنگی است اما قطب فرهنگی – مذهبی آن به مراتب مهمتر از شان کشاورزی آن است.

احمد چنانی افزود: توسعه پایدار شهر حر، منوط به ساماندهی همین رنگ و بوی فرهنگی این شهر است. اما ناگفته نماند که شهر حر در ارتقاء چرخه ی تولید تا عرضه ی فرهنگ راه پر سنگلاخی را پیش رو دارد و تا زمانی که این مسیر هموار نشود، توسعه پایدار شهری نیز تحقق نمی یابد. این در حالی است که در مبحث حیات مدنی و زندگی شهری، چنین حیات بخش تر از فضاهای فرهنگی نمی توان سراغ گرفت.

چنانی توضیح داد: بدیهی است که وجود فضاهای فرهنگی در هر گستره و پهنه ای از شهر دارای اثرات بیرونی است که در فضاهای میان بخشی بازتاب می یابد، اما همین عناصر میان بخشی تنها در صورت عناصر تاثیرگذار بخشی هستند که دارای اثرات وضعی بیرونی می شوند و همین اثرات وضعی است که ما اهمیت بیشتری نسبت به خود فضاهای فرهنگی می دهیم.

شهرهای سطحی

شهر بدون مکانی فرهنگی بی شک تبدیل به شهری با سطح فرهنگ پایین می شود. وجود استعدادهای فراوان در شهرهای جدیدالتاسیس باعث شده نیاز به مکان های فرهنگی بیشتر احساس شوند. فاصله زیاد با شهر، ظرفیت پذیرش پایین مکان های فرهنگی در شوش، هزینه ها و خطرات ایاب و ذهاب باعث شده که شهروندان بیش از پیش، نبود مکان های فرهنگی و هنری را در شهرشان احساس کنند.

شهر حُر ریاحی یا بیت چریم از توابع شهرستان شوش در استان خوزستان است. این شهر در سال ۱۳۸۵، تعداد هفت هزار و 893 نفر جمعیت داشته است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار